۱۴۰۹
۴۶۷
کیسانیه؛ تاریخ، ادبیات

کیسانیه؛ تاریخ، ادبیات

پدیدآور: وداد القاضی ناشر: کتاب رایزنتاریخ چاپ: ۱۳۹۵مترجم: احسان موسوی خلخالی مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 6ـ2ـ95632ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۲۷۵

خلاصه

کیسانیه در تاریخ عقاید اسلامی حضوری انکارناپذیر داشت و پس از آن این فرقه از میان رفت یا در آستانۀ نابودی قرار گرفت؛ برای همین هیچ کتابی دربارۀ کیسانیه که نوشتۀ پیروان این فرقه باشد، وجود ندارد.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

فرقۀ کیسانیه به چند علت جایگاه ویژه‌ای در تاریخ اندیشۀ دینی اسلامی دارد: نخستین فرقه‌ای است که در قرن نخست هجری به صحنۀ حوادث جهان اسلام پای نهاد؛ نخستین فرقه‌ای است که ایدۀ «مهدی منتظر» را پرورش داد؛ از اصلی‌ترین کانون‌هایی است که غلو از آن شاخه گرفت.

کیسانیه شبیه قالب جامدی به نظر می‌آید که بی هیچ سروکاری با واقعیت حیات و پویایی خود را دارد. نیز در برخی گزارش‌ها عقاید کیسانیه بسیار انعطاف‌پذیر و نامرتبط با واقعیت های تدریجی زمانی عرضه شده است. برای همین این کتاب تلاشی است برای استفاده از همۀ اطلاعاتی که در منابع ـ اعم از خطی و چاپی ـ دربارۀ کیسانیه وجود دارد و غربال‌کردن آن اطلاعات و جداکردن موارد جانبدارانه از موارد قابل اعتماد و به کارگرفتن و طبقه‌بندی زمانی آنها برای رسیدن به تاریخ فکری و عقیدتی پله‌پله‌ای که بتوان در آن خط سیر عقاید این فرقه را در مراحل گوناگون بازشناخت.

کیسانیه در تاریخ عقاید اسلامی حضوری انکارناپذیر داشت و پس از آن این فرقه از میان رفت یا در آستانۀ نابودی قرار گرفت؛ برای همین هیچ کتابی دربارۀ کیسانیه که نوشتۀ پیروان این فرقه باشد، وجود ندارد. از کارهای موجود کیسانیه چند شعر است که در آنها به موضوعات عقایدی اشاره شده است. این اشعار منابع دست اول دربارۀ این فرقه‌اند.

روشن کردن روند مراحل تاریخی عقاید کیسانیه مهم‌ترین دست‌آورد و هدف این پژوهش بوده است و برای همیت بخش اصلی کتاب به این موضوع اختصاص داده شده و نویسنده تلاش داشته بسیاری از پرسش‌ها را در این چارچوب پاسخ دهد.

فصل پایانی این کتاب به کیسانیه و ادبیات اختصاص یافته است. نویسنده در این فصل از سه شاعر نام می‌برد که نام آنها با فرقۀ کیسانیه گره خورده است: ابوطفیل عامر بن واثلۀ کنانی، کثیر عزه، سید حمیری. دربارۀ ابوطفیل در این کتاب آمده است: «او از اصحاب مشهور و از کسانی بود که در جنگ بدر کنار پیامبر جنگیدند. او عمر دراز کرده بود و در دهۀ نخست قرن دوم درگذشت. اطلاعاتی که دربارۀ کیسانی بودن او داریم، خیلی بیشتر از آنچه دربارۀ خندق اسدی داشتیم نیست. به او هم اعتقاد به رجعت نسبت داده شده بی آنکه مشخص باشد چندوچون این رجعت چگونه بوده است: رجعت امام (محمد بن حنفیه) یا رجعت همۀ مردم پیش از قیامت؟». (ص 252)

فهرست مطالب کتاب:

مقدمه

فصل اول: نگاهی به منابع

فصل دوم: قیام مختار و روشن‌شدن مرزبندی‌های کیسانیه

فصل سوم: تطور کیسانیه پس از قیام مختار تا اوایل قرن نخست

فصل چهارم: تحولات کیسانیه پس از قرن نخست

فصل پنجم: کیسانیه و دیگر فرقه‌ها

فصل ششم: کیسانیه و ادبیات:

الف) اشعار با گرایش به تشیع به معنای عام کلمه

ب) اشعار با گرایش امامی (شعر «تجعفر»)

ج) شعر با گرایش کیسانی

د) اشعار در مدح بنی عباس

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب

قصۀ ما به خر رسید: خر و خرپژوهی در شعر فارسی

قصۀ ما به خر رسید: خر و خرپژوهی در شعر فارسی

غلامعلی گرایی، زهراسادات حسینی

خرپژوهی در شعر طنز فارسی یکی از زمینه‌های طنز بوده که باید به‌جد مورد تحقیق و پژوهش قرار می‌گرفت. نو