۱۷۹۳
۳۹۸
مجموعه آثار منوچهر شفیانی (دفتر پنجم): سر کچل نسل امروز: یادداشت‌های مطبوعاتی منوچهر شفیانی

مجموعه آثار منوچهر شفیانی (دفتر پنجم): سر کچل نسل امروز: یادداشت‌های مطبوعاتی منوچهر شفیانی

پدیدآور: منوچهر شفیانی به کوشش محمد حیدری ناشر: تمتیتاریخ چاپ: ۱۳۹۵مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 7ـ8ـ96204ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۱۷۶

خلاصه

منوچهر شفیانی (1319 ـ 1346) داستان‌نویس، روزنامه‌نگار، مترجم، پژوهشگر و فرهنگ عامۀ بختیاری و بنیان‌گذار داستان‌نویسی اقلیمی جنوب بوده است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

منوچهر شفیانی (1319 ـ 1346) داستان‌نویس، روزنامه‌نگار، مترجم، پژوهشگر و فرهنگ عامۀ بختیاری و بنیان‌گذار داستان‌نویسی اقلیمی جنوب، در شهر نفت‌خیز مسجدسلیمان در استان خوزستان به دنیا آمد. پدرش علی‌خان شفیانی و مادرش بی‌بی گوهر بودند. تحصیلات متوسطه را در دبیرستان سینا مسجدسلیمان سپری کرد. نخستین داستان‌ها و قطعه‌های ادبی وی در همین دوره در مجلۀ «خوشه» تهران منتشر شد و مدیرمسئول وقت خوشه در یادداشتی وی را از امیدهای آیندۀ ادبیات ایران معرفی کرد. در آن زمان وی در قطعه‌های ادبی خود به مسائل وجودی و در داستان‌هایش به توصیف روابط عاطفی انسان‌ها (به ویژه عشق و خیانت) و نیز روابط خانواده در زندگی شهری می‌پرداخت.

همچنین در سال‌های پایانی دهه 1330 به گردآوری فرهنگ عامۀ بختیاری و ثبت و ضبط ضرب‌المثل‌ها و توصیف آداب و رسوم مردم بختیاری در مسجدسلیمان و حومه مشغول بود و نتایج مشاهداتش را در اواخر دهۀ سی و اوایل دهۀ چهل برای مجلات ارسال می‌کرد.

پس از پایان تحصیلات متوسطه به عنوان «سپاهی دانش» به روستاهای بین ایذه و مسجدسلیمان رفت و در آنجا شروع به نگارش داستان‌های اقلیمی کرد؛ داستان‌هایی که در آنها با زبانی طنزآمیز و انتقادی به توصیف روابط اجتماعی انسان‌ها در محیط روستایی و نیمه‌عشایری می‌پرداخت.

پس از پایان دورۀ سپاهی‌دانش، برای ادامۀ تحصیل به آلمان رفت و پس از مدتی اقامت در شهر کلن، در تهران ساکن شد. با استقرار در تهران به همکاری جدی با مطبوعات و حضور در محافل ادبی و روشنفکری دهۀ چهل پرداخت. در این دوره افزون بر داستان‌نویسی به طبع‌آزمایی در ترجمۀ برخی آثار انگلیسی پرداخت. کارنامۀ مطبوعاتی پربار او به‌زودی وی را به سردبیری مجلۀ «خوشه» و سپس سردبیری مجلۀ «ترقی» رساند. منوچهر شفیانی در تاریخ 17 مهر 1346 شمسی در آپارتمانش واقع در شمیران تهران به طرز مشکوکی به علت مسمومیت درگذشت.

این مجلد از مجموعه آثار منوچهر شفیانی، شامل مجموعه یادداشت‌های مطبوعاتی وی در زمینه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی دربارۀ مهم‌ترین مسائل کشور و دغدغه‌های افکار عمومی و روشنفکران در دهۀ 1340 شمسی است.

در یکی از یادداشت‌ها می‌خوانیم: «ناشران معروف غربی یکی از افتخاراتشان این است که نویسندگان جوان و نوظهوری را به جامعۀ کتابخوان معرفی می‌کنند. در عوض ناشران ما که کارشان جنبۀ بازاری دارد، اغلب به چاپ آثار آدم‌های تثبیت‌شده و صاحب عنوان مبادرت می‌ورزند. فی المثل ناشری حاضر است خزعبلات فلان نویسندۀ معروف را به صرف اینکه سال‌ها پیش یک کتاب خوب نوشته (چون عنوانش کتاب را به فروش می‌رساند) با سرمایۀ شخصی چاپ کند؛ اما اثر خوب یک نویسندۀ جوان را چاپ نمی‌کند. اگر هم آن را منتشر کند، در حقیقت آدم باجربزه‌ای بوده و ریسکی کرده است            ! ناشر ما در این چهارشنبه‌بازار صلاح می‌داند کتاب‌های جعلی را که با برداشت متن فیلم‌ها به وسیلۀ ضبط صوت نوشته می‌شوند به چاپ برساند و "فروش" برای او مهم‌تر از "مسئولیت" است». (ص 165)

فهرست مطالب کتاب:

مقدمه

وضع توریست‌ها در ایران

مسئولیت ژورنالیست

مسئلۀ سرشماری عمومی

برخورد مفتضحانۀ شعرا در انجمن ادبی کاخ جوانان

خودکشی «آیربا» و صمیمیت در کانون خانواده

باز هم زرنگی مترجمی زبردست

وسوسه و چاره‌جویی: دختر خانم عزیز! ما را هم گیج کردی

فرق بین خداداران، نیمه خداداران و بی‌خدایان

«واحد» عزیز! الحق گل کاشتی

نسل فون بروانی!: این تو بمیری از آن تو بمیری‌ها نیست

سر کچل نسل امروز!

اخلاق غول؛ ما نسل دیگری هستیم

پزشکیار قلابی (!)

آزمایش اثر ادعا (!)

دو خبر کهنه؛ آدم‌های دلسوز دیروز و پرعقدۀ امروز

بیچاره جیمزباند (!)

آیا انتشار اخبار موحش باعث انحراف جامعه می‌شود؟

پیرامون آمارگیری در ایران

یک جشن باشکوه؛ غوغای نسل فرصت‌طلب

جوان ولگرد خیابانی و عضویت در کاخ جوانان

در اصلاح اخلاق بروبچه‌ها؛ کاخ جوانان چه وظیفه‌ای دارد؟

اشاره‌ای به تأخیر و عدم حضور نمایندگان مجلس

اولتیماتوم پروفسور جمشید اعلم به گداهای تهران

آهسته ....! تمام وزرا و وکلا این یادداشت را بخوانند

تفاوت «زنده به‌گور» تام هیر و صادق هدایت

قرن واویلا (!)؛ افاضات آسیدتقی در حاشیۀ سال جدید

آدم‌هایی که شغل‌شان غیر از تخصص‌شان است

غرب‌زدگی .... عرب‌زدگی.... یا حقارت؟

غرب‌زده نه، «عروسک‌زده»

قسم حضرت عباس یا دم خروس؛ رابطۀ پزشک و بیمار

علت و معلول در ترازوی عدالت (!)

حاشیه‌نویس خوشه هم مرد سال را معرفی می‌کند (!)

مجملی در باب نویسندگان جوان

ناشران غرب و ناشران ما

دربارۀ داستان‌های روستا

نقش اجتماعی زن در جوامع روستایی و عشایری

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

شکونتلا

شکونتلا

کالی داسه

جهانیان کالی داسه را به نام شاعر «شکونتلا» می‌شناسند. هندیان همواره خود شیفتۀ این اثر بوده‌اند؛ چه د