۲۱۴۴
۵۵۴
آثار ادبی را چگونه باید خواند

آثار ادبی را چگونه باید خواند

پدیدآور: تری ایگلتون ناشر: هرمستاریخ چاپ: ۱۳۹۵مترجم: محسن ملکی، بهزاد صادقی مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 5ـ981ـ363ـ964ـ978 تعداد صفحات: ۲۷۰

خلاصه

هنر تحليل آثار ادبي، مانند رقص با كفش‌هاي چوبي، رو به زوال است. سنتي كه نيچه آن را «آهسته‌خواني» مي‌ناميد، در معرض نابودي است، بي‌آنكه ردي از آن باقي بماند.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

هنر تحليل آثار ادبي، مانند رقص با كفش‌هاي چوبي، رو به زوال است. سنتي كه نيچه آن را «آهسته‌خواني» مي‌ناميد، در معرض نابودي است، بي‌آنكه ردي از آن باقي بماند. اين كتاب با توجه دقيق به تكنيك و شكل ادبي، تلاش خود را مصروف اين مي‌كند كه در نجات دادن اين سنت نقشي هرچند ناچيز داشته باشد. اين كتاب اساسا راهنمايي است براي نوآموزان. اما امید آن می‌رود براي كساني كه درگير مطالعات ادبي هستند، يا كساني كه صرفا از خواندن شعر، نمايش‌نامه و رمان در وقت آزادشان لذت مي‌برند نيز مفيد باشد. سعي شده بر مسائلي چون روايت، پيرنگ، شخصيت، زبان ادبي، ماهيت ادبيات داستاني، مشكلات تفسير انتقادي، نقش خواننده و مسئله ارزش ـ داوري‌ها پرتوی افکنده شود. در اين كتاب براي كساني كه به آشنايي با نويسندگان و جريان‌هاي ادبي از جمله كلاسيسيسم، رمانتيسم، مدرنيسم و رئاليسم نياز دارند، ايده‌هايي مطرح شده است.

برای اینکه منتقد ادبی باشیم باید چیزهای مختلفی را یاد بگیریم؛ از جمله نحوۀ به‌کاربردن برخی تکنیک‌ها. این تکنیک‌ها را مانند خیلی از تکنیک‌های دیگر مثل غواصی و ... در عمل بهتر می‌توان یاد گرفت تا نظریه. همۀ این تکنیک‌ها متضمن توجه دقیق‌تر به زبان است. بنابراین در فصل اول تمرین‌هایی ارائه شده که برای تحلیل ادبی مفید است و به سطرهای آغازین یا جملات چند اثر ادبی معروف پرداخته شده است.

یکی از رایج‌ترین شیوه‌های نادیده‌گرفتن «ادبیت» رمان یا نمایشنامه این است که طوری با شخصیت‌هایش برخورد کنیم که انگار این شخصیت‌ها افرادی واقعی‌اند. از جهتی دوری‌جستن از این کار تقریباً ناممکن است. توصیف کردن شاه لیر به عنوان فردی قلدر، تندخو و خودفریب ناگزیر به معنای شبیه‌کردن او به فردی منتفذ و امروزی در دنیای مطبوعات است. در فصل دوم کتاب به مسئلۀ شخصیت در داستان و نمایشنامه پرداخته شده است.

برخی از راویان را در ادبیات داستانی دانای کل می‌نامند؛ به این معنا که می‌پندارند این راویان همۀ جزئیات داستانی را که تعریف می‌کند، می‌دانند و اینکه خواننده هم قرار نیست آنچه را که می‌گویند، زیر سؤال ببرد. البته تسلیم مرجعیت راوی شدن چندان خطری ندارد، چه با این کار چیزهای خاصی را نپذیرفته‌ایم. «روایت» در رمان و ادبیات داستانی در فصل سوم این کتاب بررسی شده است.

هنگامی که نوشته‌ای را «ادبی» می‌نامیم، منظور این است که متن موردنظر به هیچ زمینۀ خاصی محدود و وابسته نیست. تمام آثار ادبی ریشه در موقعیت‌های خاص دارند؛ مثلا رمان‌های جین آستین از دنیای زمین‌داران انگلیسی قرن هجده و اوایل قرن نوزدهم نشئت می‌گیرند و پیش‌زمینۀ نگارش "بهشت گمشده" جنگ داخلی انگلستان و حوادث پس از آن است. «تفسیر» داستان، رمان، ادبیات داستانی و نمایشنامه در فصل چهارم بررسی شده است.

چیست که اثری ادبی را خوب، بد یا متوسط می‌کند؟ در طول تاریخ پاسخ‌های بسیاری به این سؤال داده شده است. عمق بصیرت، بازنمایی راستین زندگی، انسجام ساختاری، اقبال در سطح جهانی، پیچیدگی اخلاقی، خلاقیت زبانی و بینش تخیلی، همۀ این موارد در مقاطع مختلف اثبات‌کنندۀ قدرت ادبی بوده‌اند؛ هرچند گاه معیارهای مبهمی نظیر پاس‌داشتن روحیۀ شکست‌ناپذیر ملت یا .... نیز مدنظر بوده است. فصل پایانی کتاب به مسئلۀ «ارزش» در آثار ادبی پرداخته است.

فهرست مطالب کتاب:

پیش‌گفتار

آغاز آثار ادبی

شخصیت

روایت

تفسیر

ارزش

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

تاریخ مطبوعات استان همدان (1324 ق ـ 1397 ش)

تاریخ مطبوعات استان همدان (1324 ق ـ 1397 ش)

مجید فروتن

از ویژگی‌های بارز این کتاب، تلاش برای دسترسی به بخشی از اسناد و سوابق دولتی و اصل نشریات یا آرشیو اس

افسانه و نیمای جوان

افسانه و نیمای جوان

ایلیاکیان احمدی

منظومۀ بلند، استثنایی و تأثیرگذار «افسانه» شعری که نیمای جوان در سال 1301 و در 25 سالگی می‌سراید، پی

منابع مشابه بیشتر ...

هومو نرانس: اسطوره ـ باستان‌شناسی روایت

هومو نرانس: اسطوره ـ باستان‌شناسی روایت

اسماعیل گزگین

موضوع اصلی این کتاب بیان اهمیت و ضرورت روایت‌پردازی در هستی و حیات انسان است و از این راه تبیین نوعی

نمایش ذهن در داستان: درآمدی بر تطور روایت ذهنی در داستان‌نویسی از جمال‌زاده تا گلشیری

نمایش ذهن در داستان: درآمدی بر تطور روایت ذهنی در داستان‌نویسی از جمال‌زاده تا گلشیری

فؤاد مولودی

در این کتاب شیوۀ «روایت ذهنی» در داستان ایرانی بررسی شده است و سیر تطور آن از آغاز تا تثبیت نشان داد

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

دربارۀ شر

دربارۀ شر

تری ایگلتون

تری ایگلتون در این کتاب به زبانی راحت و صمیمی و آمیخته به طنز و شوخ‌طبعی و درعین‌حال با دقتی نظری و

پس از نظریه

پس از نظریه

تری ایگلتون

تری ایگلتون نویسندۀ این کتاب، معتقد است که «هرگز نمی‌توانیم در وضعیت پس از نظریه قرار بگیریم»؛ به ای