۳۴۸۰
۵۷۱
فرهنگ و گویش گیلکی شرق گیلان (شهرستان املش)

فرهنگ و گویش گیلکی شرق گیلان (شهرستان املش)

پدیدآور: محمد حسین‌نیا کجیدی ناشر: بلورتاریخ چاپ: ۱۳۹۴مکان چاپ: رشتتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 3ـ400ـ306ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۲۸۸

خلاصه

در این کتاب نویسنده فرهنگ گویش گیلکی، ضرب‌المثل و شعرهای زیبای گیلکی را جمع‌آوری کرده است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

میراث گرانبهای نیاکان ما قبل از آنکه منابع پرارزش فرهنگی ما باشد، تلاش جانانه و اندیشه زیبای سخنوران و ابداع‌کنندگان آن می‌باشد. چه زیباست جنگل را (دامان)، مارمولک را چوچار، دختر را لاکو، رنگین‌کمان را یالمنگ، گربه را پیچه، کوزه را گوله و .... می‌نامیدند. چون همۀ واژه‌های زیبای گیلکی از میان قلب پاک و اندیشه خدایی آنها نشأت گرفته بود؛ گویی با آب زلال کوهساران پالایش شده و بر زبان مردان و زنان پاک‌دامن گیلک جاری شده و هنوز هم به شیرینی شهد زنبوران جنگل‌نشین در کام، شیرین و شیرین است و هنوز هم زبان گویای ما وامدار شیرین‌زبانان نیاکان ما است.

مهاجرت‌های اجباری که نشأت گرفته از نیازهای جامعه ما است، در کلام ما نفوذ پیدا کرده و همچنان به پیش می‌تازد و در این میان فرزندان ما که برای فراگیری علوم در جای‌جای کشور عزیز گام برمی‌دارند، ناچار به استفاده از گویش فارسی می‌باشند که سبب گم‌شدن شیرین‌زبانی‌های نیاکان ما در کلام جدید و نسل جدید می‌شود. به همین دلیل در این کتاب نویسنده فرهنگ گویش گیلکی، ضرب‌المثل و شعرهای زیبای گیلکی را جمع‌آوری کرده است.

در بخش اول فرهنگ و گویش گیلکی شرق گیلان به ترتیب حروف الفبایی آورده شده است. سپس در بخش دوم ضرب‌المثل‌های گیلکی (697 مورد) با ترجمۀ فارسی بیان شده و در بخش آخر اشعاری به زبان گیلکی شرق گیلان همراه با معادل فارسی آنها آورده شده است. پایان‌بخش کتاب نیز ذکر برخی رسوم و آداب (23 مورد) این سرزمین است که امروزه فقط نامی از آنها مانده و به فراموشی سپرده شده است.

یکی از آدابی که نویسنده در این کتاب به عنوان رسوم فراموش‌شده از آن سخن می‌گوید، "غولامونَه" است. در توضیح این واژه می‌خوانیم: «در قدیم پدر و مادری که فاقد پسر بودند، اگر خدا به ایشان پسری عنایت می‌کرد، در گوشش (غولامونه) وارد کنند (یعنی گوش پسر را سوراخ کرده و گوشواره در لاله گوشش کنند) و این کار را پس از یکی دو سال از تولدش اجرا می‌کردند. نحوۀ سوراخ کردن این‌طور بود که ابتدا دو طرف گوشش را با خاکستر زیاد مالش می‌دادند، سپس با سوزن خیاطی بزرگ گوشش را سوراخ می‌کردند؛ این عمل غولامونه بود». (ص 282)

فهرست مطالب کتاب:

گویش واژه‌ها

ضرب‌المثل

شعر گیلکی

آداب و رسوم فراموش شده

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایران در آینۀ شعر روس

ایران در آینۀ شعر روس

میخاییل سینلنیکوف

این کتاب برگرفته از کتاب «ایران و درون‌مایه‌های ایرانی در شعر شاعران روس» اثر میخاییل سینلنیکوف شاعر

منابع مشابه بیشتر ...

شاخ و برگ آواز: بوطیقای چهاربیتی، شعر شفاهی شرق خراسان

شاخ و برگ آواز: بوطیقای چهاربیتی، شعر شفاهی شرق خراسان

غلامرضا بهرام‌پور

این کتاب حاصل بررسی و ثبت و ضبط نمونه‌های کتبی و شفاهی چهاربیتی‌های «جلگۀ جام» شامل شهرستان‌های تربت

پژوهشی اجمالی در ادبیات عامیانه ایران

پژوهشی اجمالی در ادبیات عامیانه ایران

سیدوهاب قیاسی

از آنجا که ادبیات عامیانه از فرهنگ مردم نشئت گرفته و بر فرهنگ مردم تکیه دارد، ترجمان آداب و رسوم، هو