۲۷۷۱
۶۰۷
شاعران حجم، شاعران دیگر

شاعران حجم، شاعران دیگر

پدیدآور: حنیف خورشیدی ناشر: نگاهتاریخ چاپ: ۱۳۹۵مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۰۰شابک: 3ـ049ـ376ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۶۱۶

خلاصه

شاعران حجم، گروهی از نوسرایان بودند که در دهۀ چهل شمسی با انتشار و بیانیه‌ای اعلام موجودیت کردند.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

شاعران حجم، گروهی از نوسرایان بودند که در دهۀ چهل شمسی با انتشار و بیانیه‌ای اعلام موجودیت کردند؛ این گروه تا امروز در شعر معاصر ایران حضور و اثر داشته‌اند، اگرچه بسیاری از پیشروان آنها امروز روی در بستر خاک کشانده‌اند و برخی دیگر نیز حضوری پررنگ ندارند، کتابی که بتواند نمونه ها و سیر تاریخی این گروه شاعران را در اختیار دوستداران شعر معاصر بگذارد، وجود نداشت؛ این کتاب که توسط حنیف خورشیدی شاعر گردآوری شده، می‌تواند یک کرونولوژی شسته و رفته و جمع و جور در این زمینه باشد. اشعار انتخاب شده همه از بهترین آثار هر شاعر است.

در فرازی از بیانیۀ شعر حجم آمده است: «حجم‌گرایی آنهایی را گروه می‌کند که در ماورای واقعیت‌ها به جستجوی دریافت‌های مطلق، فوری و بی‌تسکین‌اند. مطلق است برای آنکه از حکمت وجودی واقعیت و از علت غایی آن برخاسته است و در تظاهر خود، خویش را با واقعیت مادر آشنا نمی‌کند. فوری است برای آنکه شاعر در رسیدن به دریافت از حجمی که بین دریافت و واقعیت مادر بوده است ـ نه از طول ـ به سرعت پریده است، بی‌آنکه جای پایی و علامتی به جا بگذارد. بی‌تسکین است برای آنکه به جستجوی کشف حجمی برای پریدن، جذبه حجم‌های دیگری است که عطش کشف و جهیدن می‌دهد». ‏

این بیانیه در حقیقت فراخوان چند صدا در یک صدا بود. شعر حجم به شاعران این امکان را می‌داد با حفظ استقلال زبانی به کار خود ادامه دهند و امکان انتخاب را برای شاعر باز می‌گذارد. شعر حجم رفتار خود را به کسی تلقین نمی‌کند و هر کسی می‌تواند به تغییر واقعیت بپردازد، در آن تصرف کند و کشف حجم کند.

برخی شعر حجم را جریانی رادیکال و متأثر از شعر دیگر و موج نو می‌دانند که بیژن الهی سرچشمۀ اصلی آن بوده است. حجم سکوی پرتاب است و ظرفیت دور جهان‌های ناپیدای شعر. پرش از حجم، روحانیت افتادن است و حجم فضای این روحانیت. به مثابۀ نیرویی است که پرش سفینه‌های دور پرواز را در ارادۀ خداوندی می‌آورد.

شور کشف در شاعران حجم‌گرا موجب می‌شود تا صورت پنهان لغت را آشکار کنند و بستری برای خلق رابطه در شعر ایجاد نمایند و مناظر دیگری از شعر حجم را که: رفتار با زبان، تکوین تصویر، فاصله‌های ذهنی، زیباشناسی فرم و تکنیک کارکرد کلمه محسوب می‌شود. برابر مخاطبان این نوع از هنر زبانی قرار دهند. تأثیری که زبان شعر شاعران دیگر بر شعر حجم داشته، خیلی بیشتر از تأثیری است که شعر حجم در ذهن و زبان آنها گذاشته است.

نگاه شاعران شعر حجم به شعر، ایجاز در بیان، سرعت خیال، بدعت‌های زبانی و تصویرهای حجم‌گونه در شعر بود و دیگرانی که جذبه‌های این حرکت نو را در سر داشتند، هر کدام از این چهره‌ها در شعر جستجوهای خود را دنبال کردند تا این حرکت را در شعر معاصر ماندگار کنند و در تداوم آن نسل دوم و سوم شعر حجم در دهۀ 60 و 70 چهره نشان دادند تا سهم خود را در شگردهای زبانی و کارکرد کلمه در شکل‌گیری شعر برای ورود به جهان مدرن و آوانگارد ادا کنند.

نویسنده در این کتاب پس از معرفی کوتاهی از شعر حجم و شکل‌گیری آن، 23 نفر از شاعران حجم را معرفی کرده و نمونه‌هایی از بهترین اشعار آنها را آورده است. شاعرانی که در این کتاب از آنها نام برده شده، به ترتیب عبارتند از: سیروس آتابای، هوشنگ آزادی‌ور، بهرام اردبیلی، پرویز اسلام‌پور، محمدرضا اصلانی، بیژن الهی، هوشنگ بادیه‌نشین، هوشنگ چالنگی، احمدرضا چه‌که‌نی، منصور خورشیدی، حسین رسائل، یدالله رؤیایی، رضا زاهد، محمود شجاعی، حسین شرنگ، هوشنگ صهبا، حمید عرفان، علی قلیچ‌خانی، محمدحسین مدل، علی مؤمنی، محمود مؤمنی، فیروز ناجی و قاسم هاشمی‌نژاد.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب

قفل‌های دست‌ساز آذربایجان

قفل‌های دست‌ساز آذربایجان

رحمان احمدی ملکی

از بین آثار فلزی، قفل به دلیل دارابودن نوعی رمز عملکرد و درون‌مایۀ رازگون، از اهمیت زیادی در حیطۀ تل

منابع مشابه بیشتر ...

از شعر چریکی تا عرفان حلاج: نقد و بررسی کرونولوژیکی اشعار دکتر شفیعی کدکنی (سه جلد)

از شعر چریکی تا عرفان حلاج: نقد و بررسی کرونولوژیکی اشعار دکتر شفیعی کدکنی (سه جلد)

حسن گل‌محمدی

سروده‌های دکتر شفیعی نیز با این تغییر و تحولات نرم‌افزاری و ایدئولوژی‌اش تغییر پیدا کرد؛ از شعر چریک

تاریخ روایی شاعران؛ دفتر دوم: فروغ فرخزاد

تاریخ روایی شاعران؛ دفتر دوم: فروغ فرخزاد

حسن مفاخری

بررسی جریان‌های ادبی ـ اجتماعی معاصر ایران بدون ثبت جزئیات حوادث و اتفاقاتی که بر این بزرگان رفته اس