۱۸۲۳
۶۵۴
مدیر باش، رئیس!

مدیر باش، رئیس!

پدیدآور: ساعد باقری ناشر: هرمستاریخ چاپ: ۱۳۹۴مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۲۰۰۰شابک: 9ـ970ـ363ـ964ـ978 تعداد صفحات: ۳۰۴

خلاصه

این کتاب سرشار است از نکات حکمت‌آموزی که گرچه مردمان بخرد در زمان‌های سپری شده بر سنگ نگاشته‌اند؛ اما نیاز حقیقی امروز هر انسانی است؛ خواه مدیر و راهبر سازمانی بزرگ یا کوچک باشد و خواه عزم ارتقای خویشتن خویش را داشته باشد که گونه‌ای از مدیریت بر خویش است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

بر آستان بیگانگان سر نهادن و طلب کردن جام جمی که خود سال‌ها در دست داشته‌ای، حدیثی جانسوز است و داستانی پر آب چشم. از جملۀ این حکایت‌هاست آنچه در نشر و گسترش متون مغرب‌زمین در زمینۀ مدیریت و اقتصاد و روان‌شناسی و در یک کلام در علوم انسانی رواج دارد. اما نکتۀ باریک‌تر از موی در این است که دانش مدیریت و بخش بزرگی از این علوم انسانی برخاسته از همین سرزمین خودمان است و از دوره‌ای که گوهر بیرون از صدف کون و مکان، دین سید رسولان را در خود به ظرافتی شگفت جای داده، کمتر اثری ادبی، عرفانی یا دینی می‌توان سراغ گرفت که از حکمت تهی باشد؛ حکمتی که نه‌تنها در معیشت فردی، بلکه در بعد اجتماعی نیز مایۀ ارتقاء و مباهات است.

قصد نویسنده آن است که در این کتاب با ره‌توشه‌ای از حکمت‌ها و حکایت‌ها و دقایق و ظرایف مندرج در متون اصیل و ارجمند فارسی، همسفر خواننده باشد. بدین منظور كتاب در دو فصل نوشته شد و هر فصل دربردارندۀ شش مقاله است. فصل اول، ديدن، درک و مشاهده را پى مى‌گيرد و فصل دوم، رفتن، سلوک و حركت را در جزئيات مطرح مى‌كند که در جا به جاى اين دوازده مقاله، نويسنده با زبانى امروزى و با نقل تجربه‌هاى شخصى خود در قالب داستانى كه گاه به زبان طنز نيز مى‌گرايد، سعى كرده است مطالبى جذاب و خواندنى را در اختيار مخاطبان قرار دهد. در پايان هر مقاله، مخاطب با ملحقات آن مقاله در تكميل سخن روبرو می‌شود كه در اين بخش‌ها گزيده‌اى از حكايات متون گرانسنگ فارسى به او عرضه مى‌شود. به این ترتیب ماحصل كار دو فصل است كه هر فصل، شش مقاله از نويسنده را در بر مى‌گيرد و هر مقاله نيز ملحقاتى دارد با گزيده‌اى از متون نظم و نثر فارسى. عناوين مقالات مى‌تواند تصويرى موجز از شيوه بيان را به دست دهد. به گفته نویسنده مقاله‌هایی که در متن کتاب استفاده شده است با زبان امروزی نوشته شده‌اند و مقالاتی که در بخش ملحقات قرار گرفته‌اند با همان زبان متون کهن مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

این کتاب سرشار است از نکات حکمت‌آموزی که گرچه مردمان بخرد در زمان‌های سپری شده بر سنگ نگاشته‌اند؛ اما نیاز حقیقی امروز هر انسانی است؛ خواه مدیر و راهبر سازمانی بزرگ یا کوچک باشد و خواه عزم ارتقای خویشتن خویش را داشته باشد که گونه‌ای از مدیریت بر خویش است. خوانندۀ این کتاب با وجود اینکه مطلبی پیوسته در باب اصول گرانسنگ مدیریت را پیش می‌برد، با شاهکارهایی از ادب فارسی نیز از منظری نو و دریچه‌ای خاص آشنا می‌شود و این همان هنری است که نویسنده کتاب به کار بسته است تا فراموشی و خاموشی انسان سرگشتۀ امروز را دربر نگیرد.

فهرست مطالب کتاب:

پیش‌گفتار

سخن مؤلف

فصل یکم: دیدن، مشاهده، درک

1. فاصلۀ دوربین را تنظیم کن

2. با این دوربین شگفت‌انگیز

3. ... اما حاصل «کشت» واقعی را ببین

4. بی‌تفاوتی و نادیده‌گیری

5. خطر اعتیاد در کمین دوربین

6. دوربین رفت، صدا رفت، حرکت!

فصل دوم: حرکت، سفر، سلوک

7. از پشت سر غافل مشو

8. حرکت نکنی، فرو می‌روی

9. محبوب همسفران باش

10. «منم» بزنی، می‌زنندت!

11. از طبیعت بزن جلو

12. ای دل بی‌تاب، قراری بجو

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

مجید مصطفوی

نیل سایمون (1927 ـ 2018) یکی از پرکارترین، موفق‌ترین و محبوب‌ترین نمایشنامه‌نویسان جهان و یکی از بهت

زبان ملت، هستی ملت

زبان ملت، هستی ملت

امامعلی رحمان

زبان تاجیکستان با استقلال وطن پیوند ناگسستنی دارد؛ یعنی وقتی که وطن آزاد و مستقل بوده است، زبان هم ش

دیگر آثار نویسنده

ترانه‌سرای وطن (گزیدۀ شعر ابوالقاسم عارف قزوینی)

ترانه‌سرای وطن (گزیدۀ شعر ابوالقاسم عارف قزوینی)

پژوهش و گزینش: ساعد باقری و سهیل محمودی

این کتاب گزیده‌‌ای از اشعار عارف قزوینی است که از کتاب دیوان عارف قزوینی گردآوری شده است.