۳۵۴۴
۶۳۰
نامه‌های همایون صنعتی زاده به خواهرش

نامه‌های همایون صنعتی زاده به خواهرش

پدیدآور: به کوشش گلی امامی با مقدمه‌ای از سیروس علی‌نژاد ناشر: چشمهتاریخ چاپ: ۱۳۹۴مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 7ـ518ـ229ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۱۵۹

خلاصه

نامه‌های همایون صنعتی زاده به خواهرش خواننده را از احوال شخصی او آشنا می‌کند و نشان می‌دهد که او عاشق زندگی یا از آن بیشتر پر از شور زندگی.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

همایون صنعتی‌زاده (تهران 1304 ـ کرمان 1388) در مدرنیزاسیون ایران سهم بزرگی داشت. بنیادکردن انتشارات فرانکلین، دایرة المعارف اسلامی، چاپخانۀ افست، کاغذسازی پارس، سازمان کتاب‌های جیبی، آموزش بزرگسالان، مروارید کیش، رطب زهره و گلاب زهرا از کارهای عمدۀ اوست. افزون بر این او پرورشگاه صنعتی کرمان و بم را که از پدربزرگ به ارث برده بود، بازسازی و نوسازی کرد و در حفظ و دوام آن کوشید. پایان عمر نیز تمام ثروت خود را وقف این پرورشگاه‌ها کرد.

انتشارات فرانکلین تحت مدیریت صنعتی‌زاده طی بیست و چند سال نه‌تنها کتاب‌های زیادی در ایران چاپ کرد (در مجموع حدود 1500 عنوان) بلکه راه و رسم نوینی در نشر پدید آورد؛ ویراستاری کتاب با انتشارات فرانکلین شکل گرفت و باب شد و ویراستاران زبده‌ای به خدمت انتشارات فرانکلین درآمدند و به ویرایش علمی کتاب پرداختند. کسانی چون نجف دریابندری، کریم امامی و اسماعیل سعادت در این نشر مشغول به کار شدند. کتاب‌های منتشرشده به وسیله این انتشارات جزء بهترین آثار و ترجمه‌ها بود و به آراسته‌ترین شکل، با جلد و روی جلد و صحافی خوب به بازار می‌آمد و توجه خریداران کتاب را جلب می‌کرد.

تا اینجا دو سری نامه از همایون صنعتی‌زاده انتشار یافته است؛ نامه‌های او به ایرج افشار و نامه‌های او به خواهرش مهدخت صنعتی که در این کتاب آورده شده است. نامه‌های او به ایرج افشار که در مجلۀ بخارا منتشر شد، او را یک پژوهشگر عاشق ایران جلوه‌گر می‌کرد که همواره در پی گاه‌شماری و ساعت ستاره‌ای اردکان و نیریز و جاهای دیگر بود و نامه‌های او به خواهرش خواننده را از احوال شخصی همایون صنعتی‌زاده آشنا می‌کند و نشان می‌دهد که او عاشق زندگی یا از آن بیشتر پر از شور زندگی.

در نامه‌ای می‌نویسد: «حال و احوال من وقتی در کرمان هستم خوب است. تقریباً با همه آشنا هستم و سلام و علیک دارم. مخصوصاً مردم کوچه و بازار و به خصوص کسبه. کار گلاب‌فروشی و چکیده‌های گوناگون رواج دارد و با وجود دلهره‌ها و دردسرها، دلچسب و جذاب است. خرجم را درمی‌آورم و پول جیبی کافی برای بازیگوشی‌های روزانه ...». (ص 42)

همایون صنعتی‌زاده از خود فرزندی نداشت ولی در عوض همۀ بچه‌های پرورشگاه فرزندان او بودند. به مهدخت می‌نویسد: «اوضاع و احوال ما خوب است. شهین سخت سرگرم است. هفت نفر از بچه‌ها قرار است که در ماه آینده داماد شوند و بیشتر اوقات صرف پیداکردن عروس می‌شود و جای‌تان خالی است که حکایت بامزه‌ای شده است».

در نامه‌ها به چند شخصیت ثابت و کلیدی اشاره می‌شود که عبارتند از: شهین (همان بانوی گل سرخ فیلم مستند آقای پورطهماسب) همسر همایون، هادی و زهرا دولت‌آبادی خواهرزاده‌های او، قمر دولت‌آبادی مادر و عزیزجون مادربزرگ همایون و مهدخت، شهناز خواهر شهین و کورش پسر شهناز.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

شکونتلا

شکونتلا

کالی داسه

جهانیان کالی داسه را به نام شاعر «شکونتلا» می‌شناسند. هندیان همواره خود شیفتۀ این اثر بوده‌اند؛ چه د

منابع مشابه

یادنامۀ همایون صنعتی‌زاده؛ سیری در زندگی و آثار همایون صنعتی زاده

یادنامۀ همایون صنعتی‌زاده؛ سیری در زندگی و آثار همایون صنعتی زاده

جمعی از نویسندگان به کوشش علی دهباشی

آنچه باید دربارۀ وجوه گوناگون همایون صنعتی‌زاده گفته شود، در مقالات این کتاب گفته شده و این آغاز راه

از فرانکلین تا لاله‌زار؛ زندگینامۀ همایون صنعتی‌زاده

از فرانکلین تا لاله‌زار؛ زندگینامۀ همایون صنعتی‌زاده

سیروس علی‌نژاد

گفتگوها یا در واقع گزارش‌های این کتاب سراسر به زندگی همایون صنعتی‌زاده، (کارآفرین، نویسنده، مترجم و