۲۱۲۴
۴۸۳
شاه و دربار در ایران باستان (559 تا 331 قبل از میلاد)

شاه و دربار در ایران باستان (559 تا 331 قبل از میلاد)

پدیدآور: لوید لولین ـ جونز ناشر: نیلوفرتاریخ چاپ: ۱۳۹۴مترجم: فریدون مجلسی مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۱۰۰شابک: 7ـ635ـ448ـ964ـ978 تعداد صفحات: ۴۲۲

خلاصه

نویسنده در این کتاب کوشیده است در ورای دیدگاه جانبدارانه، نگاهی به درون دربار، عادات، تشریفات، اعتقادات، هنرها، زنان و مردان، خوراک، و زندگی روزانه ایرانیان و شرایط حاکم بر آنان بیندازد.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

نویسنده در این کتاب کوشیده است در ورای دیدگاه جانبدارانه، نگاهی به درون دربار، عادات، تشریفات، اعتقادات، هنرها، زنان و مردان، خوراک، و زندگی روزانه ایرانیان و شرایط حاکم بر آنان بیندازد.

اغلب منابع تاریخی ایران باستان یا برگرفته از آثار یونانیان آسیای صغیر است که رعایای یونانیِ امپراتوری ایران بودند، مانند هرودوت یا از یونانیان اروپایی بودند که در هر دو حال آثارشان جانب‌دارانه و با نگاهی از بیرون به درون ایران بوده است. در این میان کتزیاس کنیدوسی، که قریب به بیست سال پزشک دربارهای کورش صغیر و اردشیر دوم هخامنشی بوده، کتاب پرسیوکوس خود را با شناخت و دیدی از درون ایران به بیرون نوشته و به همین دلیل از سوی نویسندگان یونانی متهم به دروغگویی شده است.

اما این کتاب با مطرح‌کردن منتفذترین همسایه و هماورد یونان باستان، یعنی ایران دورۀ هخامنشی، به گونۀ بسیار خوبی به گسترۀ مجموعۀ مباحث و مدارک در این باب افزوده است. ایران هخامنشی را کورش بزرگ در حدود 559 ق.م بنیان‌گذاری کرد. شاهنشاهی پارس به‌سرعت گسترش یافت و شامل سرزمینی تقریباً معادل ترکیه، سوریه، لبنان، اردن، فلسطین، عراق، جمهوری آذربایجان، ایران و افغانستان امروزی شد و با توسعه رو به جنوب مصر را نیز دربر گرفت. سامانۀ اداری و همچنین قدرت نظامی بسیار توسعه‌یافته، سلطۀ فرمانروایان هخامنشی را به مدت دویست سال بر این شاهنشاهی گسترده تضمین کرد تا سرانجام در سال 331 ق.م به تسخیر اسکندر بزرگ درآمد.

دربارهای سلطنتی در سیاست و فرهنگ خاور نزدیک باستانی، نقشی اساسی بازی می‌کردند و اگر توصیف دربارها در ادبیات بسیاری از جوامع باستانی تأثیرگذار بوده جای شگفتی نیست. دربار ایران ـ به ویژه دربار باستانی در حد کمال ـ چنان چشمگیر بود که در نوشته‌ها و کارهای کسانی که بسیار دورتر از قلب ایران زندگی می‌کردند، تجسم می‌یافت: یونانیان چنان مسحور ساختار، عملکردها و منطق دربار سلطنت هخامنشی بودند که پس از سقوط آن امپراتوری، دربار شاه بزرگ تبدیل به صحنه‌های آشنای قصه‌های شاه‌پریان و داستان‌های عاشقانۀ یونانی و رومی شد و بدین وسیله به‌نوعی حضور خود را در تخیلات غربی حفظ کرد.

این کتاب درصدد آن نیست که روایت یا شرحی تحلیلی دربارۀ گسترۀ تاریخ هخامنشی ارائه دهد یا منطقۀ مشخصی از آن امپراتوری را بررسی یا مطالب منابع تاریخی را دوباره ارزیابی کند، بلکه این کتاب به بررسی دیدگاه بسیار قطبی‌شده یا متضادتری از فرهنگ هخامنشی یعنی دربار سلطنتی می‌پردازد و از آن برای جلب توجه بر بازتاب الگوها یا گرایش‌های مباحث علمی جاری استفاده می‌کند.

این کتاب به دو بخش تقسیم می‌شود. در بخش اول برخی از مایه‌های اصلی سلطنت و جامعۀ درباری در ایران باستان بازشناسی و مباحثی در این‌باره بررسی شده است. بخش دوم گزینه‌ای محدود اما دقیق از مدارک ارائه می‌دهد: از متون کلاسیک و از خاور نزدیک، باستان‌شناسی و اطلاعات فرهنگی.

فهرست مطالب کتاب:

یادداشت مترجم

پیش‌گفتار ویراستاران مجموعه کتاب‌های تاریخ: اما استافورد و شائون تافر

پیش‌گفتار

یادداشتی دربارۀ علائم اختصاری

زمان و سیر وقایع

نقشۀ امپراتوری پارس

نقشۀ ایران

طرح یا پلان ساخت‌وساز در پارسه [پرسپولیس]

بخش یک: مباحث:

مقدمه

فصل 1: شاه بزرگ و مردانش

فصل 2: تجمل و وضعیت: سلطنت در معرض نمایش

فصل 3: شاه بزرگ در شاهنشاهی خود: دربار سیار

فصل 4: حرم: زنان سلطنتی و دربار

فصل 5: بیم و امید در زندگی درباری

بخش دو: مدارک

منابع خواندنی دیگر مرتبط با این کتاب

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب

قصۀ ما به خر رسید: خر و خرپژوهی در شعر فارسی

قصۀ ما به خر رسید: خر و خرپژوهی در شعر فارسی

غلامعلی گرایی، زهراسادات حسینی

خرپژوهی در شعر طنز فارسی یکی از زمینه‌های طنز بوده که باید به‌جد مورد تحقیق و پژوهش قرار می‌گرفت. نو