۱۳۲۴
۷۹۳
درآمدی بر روش‌شناسی‌های هنر

درآمدی بر روش‌شناسی‌های هنر

پدیدآور: لاری اشنایدر ادمز ناشر: مینوی خردتاریخ چاپ: ۱۳۹۴مترجم: شهریار وقفی پور مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۱۰۰شابک: 2ـ6ـ90760ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۲۸۸

خلاصه

نویسنده در این کتاب بر آن بوده است تا برخی از روش‌شناسی‌های مألوف در قرائت تصاویر، مجسمه‌ها و معماری را با نیم‌نگاهی به غنی‌ترکردن پاسخ بیننده به آثار هنری، بررسی کند.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

تصویر ارزشی بیش از هزار کلمه دارد. انبوه کلمات هر اندازه که باشند، باز هم توان توضیح دقیق یک نگاره یا یک ابژه یا شیئ را ندارند؛ چه این ابژه یا شیئ یک تابلو یا تصویر باشد، چه یک مجسمه و چه اثری معماری. این بدان سبب استا که کلمات نوعی زبان را می‌سازند و نگاره‌ها نوعی دیگر را و همین است که نیاز به ترجمه را به وجود می‌آورد. وقتی جان راسکین ـ از بزرگ‌ترین منتقدان هنری قرن نوزدهم ـ تابلوهای نقاشی را توصیف می‌کند، از آمیزه‌ای منحصربه‌فرد از زبان و تصویر بهره می‌جوید و این راهبردی است که از خلق آنچه «معادل شاعرانۀ نقاشی» می‌نامند به دست آمده است.

از سدۀ نوزدهم که تاریخ هنر به عنوان رشته‌ای دانشگاهی تثبیت شد، آثار هنری به شیوه‌هایی هر دم متفاوت‌تر، تفسیر یا قرائت می‌شوند. رویکردهای متفاوت در تشریح و تفسیر هنر، سازندۀ به اصطلاح روش‌شناسی‌های تحلیل هنری است. از آنجا که هر اثر هنری بیان فرهنگ آن (زمان و مکان) و بیان سازندۀ آن (هنرمند) و همچنین مبتنی بر ظرف یا رسانۀ آن (آنچه از آن ساخته شده) است، هر تولید هنری منفرد بسیار پیچیده است. دقیقاً همین کثرت روش‌شناسی‌ها بازتاب هم‌گرایی بسیاری سطوح معنایی متعدد در نگارۀ واحد است و در حالی که بیش از همه با طبعشان جور است به آثار هنری بپردازند، باید بدانیم بنا به خود ماهیت نگاره، هیچ رویکرد یکه‌ای را نمی‌توان قطعی و حرف آخر به شمار آورد. عوامل متفاوت بسیاری در خلق یک نگاره سهیم‌اند. آثار هنری مانند رؤیاها به شکلی چندگانه تعین می‌یابند.پ

نویسنده در این کتاب بر آن بوده است تا برخی از روش‌شناسی‌های مألوف در قرائت تصاویر، مجسمه‌ها و معماری را با نیم‌نگاهی به غنی‌ترکردن پاسخ بیننده به آثار هنری، بررسی کند. در هر فصل تصاویری ـ عمدتاً از هنر غربی ـ آورده شده که در کتاب‌های درسی معتبر کالج‌ها و مدارس هنری آمریکا آمده است. فصل اول ملاحظاتی کلی در مورد ماهیت هنر ارائه می‌کند و فصل دوم و سوم با فرمالیسم و شمایل‌نگاری سروکار دارد. مارکسیسم و فمینیسم ـ فصل‌های چهار و پنج ـ روش‌هایی مبتنی بر بافت و زمینه‌اند که از رویکردهای صوری و شمایل‌نگارانه نشأت گرفته‌اند و با این وجود مخالف آن رویکردها هستند. فصل ششم مروری است کوتاه بر برخی از قواعد زندگی‌نامه‌ها و خودزندگی‌نامه‌های هنرمندان و قرائت‌هایی از آثار هنری در ارتباط با زندگی هنرمندان ارائه می‌دهد.فصل‌های هفتم و هشتم روش‌شناسی‌هایی نشانه‌شناختی را معرفی می‌کنند که در زبان‌شناسی، فلسفۀ زبان و نقد ادبی ریشه دارند؛ این روش‌ها ساختارگرایی، پساساختارگرایی و واسازی را دربر می‌گیرند. دو فصل نهم و دهم نشان می‌دهند که چگونه نظریات روان‌کاوانۀ مختلف را می‌توان در مورد جنبه‌هایی از نگاره‌ها به کار زد و همچنین اینکه نظریات مذکور چگونه با دیگر رویکردهای روش‌شناختی به هنر در تعامل هستند. فصل یازدهم به طور خلاصه به دو مثال از روان‌شناسی و زیباشناسی می‌پردازد.

فهرست مطالب کتاب:

پیش‌گفتار

فصل اول: هنر چیست؟

فصل دوم: فرمالیسم و سبک

فصل سوم: شمایل‌نگاری

فصل چهارم: رویکردهای مبتنی بر زمینه: یک: مارکسیسم

فصل پنجم: رویکردهای مبتنی بر زمینه: دو: فمینیسم

فصل ششم: زندگی‌نامه و خودزندگی‌نامه

فصل هفتم: نشانه‌شناسی یک: ساختارگرایی و پساساختارگرایی

فصل هشتم: نشانه‌شناسی دو: واسازی

فصل نهم: روان‌کاوی یک: فروید

فصل دهم: روان‌کاوی دو: وینی کات و لاکانپ

فصل یازدهم: زیباشناسی و روان‌کاوی: راجر فرای و رولان بارت

کتاب‌شناسی

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

شکونتلا

شکونتلا

کالی داسه

جهانیان کالی داسه را به نام شاعر «شکونتلا» می‌شناسند. هندیان همواره خود شیفتۀ این اثر بوده‌اند؛ چه د

منابع مشابه بیشتر ...

شمایل نگاری ایزدان بر سکه‌های کانیشکای یکم

شمایل نگاری ایزدان بر سکه‌های کانیشکای یکم

باقر فاضلی

در این کتاب تأثیرات کوشانیان در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی با استفاده از سکه‌شناسی در دورۀ کا

شمایل نگاری روایت‌های شاهنامه‌ای پیش و پس از فردوسی

شمایل نگاری روایت‌های شاهنامه‌ای پیش و پس از فردوسی

علی مولودی آرانی با مقدمه‌ای از دکتر سجاد آیدنلو

در این کتاب نویسنده به بررسی بازتاب تصویری بعضی داستان‌ها و شخصیت‌های به‌اصطلاح شاهنامه‌ای بر روی سف