۱۸۲۰
۴۵۲
هنر و القای ایدئولوژی: واکاوی تبلیغات سیاسی در آثار هنری شوروی

هنر و القای ایدئولوژی: واکاوی تبلیغات سیاسی در آثار هنری شوروی

پدیدآور: سعید خاوری نژاد ناشر: دنیای اقتصادتاریخ چاپ: ۱۳۹۴مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۱۰۰شابک: 9ـ21ـ8004ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۴۸۸

خلاصه

هدف از این کتاب پاسخ به پرسشی دربارۀ توسل فعالانه به تبلیغات سیاسی در اتحاد شوروی است که به منظور اثرگذاری بر افکار عمومی، به ویژه در رسانه‌ها، هنر و ادبیات مطرح شد.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

هدف از این کتاب پاسخ به پرسشی دربارۀ توسل فعالانه به تبلیغات سیاسی در اتحاد شوروی است که به منظور اثرگذاری بر افکار عمومی، به ویژه در رسانه‌ها، هنر و ادبیات مطرح شد.

واقعیاتی در تاریخ وجود دارد که گذشت زمان از اهمیت یا تلخی آن کم نمی‌کند. اتحاد شوروی نیز یکی از این واقعیات تاریخ معاصر است که به عنوان یک نظام سیاسی تمامیت‌خواه ایدئولوژیک، قادر به تأثیرگذاری گسترده در مناسبات سیاست و روابط بین‌المللی شد. این رژیم صاحب سبک، به عنوان یکی از فعال‌ترین واحدهای سیاسی تاریخ در مقوله تبلیغات سیاسی مدرن، از این شگرد برای انتقال تصورات و هدایت مخاطبان داخلی و خارجی به سمت اهداف مطلوب خود بهره گرفت.

این کتاب به عنوان پژوهشی که قصد دارد میزان موفقیت ابعاد گوناگون تبیلغات سیاسی این رژیم را در مجاب‌سازی افکار عمومی، به ویژه قشر فعال در رسانه، هنر و ادبیات بسنجد، به طیفی از بسترهای حامل و شاهد اجرای تبلیغات سیاسی در شوروی می‌پردازد که شامل نظام آموزشی و گروه‌های جوانان، پوستر، پویانمایی، کاریکاتور، ادبیات، نمایش و همچنین سایر حوزه‌های هنری شامل نقاشی و پیکرتراشی می‌شوند. هرچند حوزه‌های دیگری نظیر مطبوعات، رادیو و تلویزیون نیز وجود داشت که از مهم‌ترین ابزار و واسط‌های انجام امور تبلیغاتی به شمار می‌رفتند.

تبلیغات سیاسی یا پروپاگاندا یکی از پدیده‌های مهم و رایج در تاریخ اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بود و از این‌رو در این کتاب قصد بر آن است تا به این مفهوم و نمودهای گوناگون آن در این نظام پرداخته شود و میزان اثرگذاری و بازخورد آن بر افکار عمومی با محوریت فعالات رسانه‌ای، هنری و ادبی سنجیده شود.

از ویژگی‌های این جستار می‌توان به پرداخت به بسیاری از حوزه‌های مختلف آفرینشی در شوروی اشاره کرد که از پوستر، کاریکاتور، سینما، پویانمایی، ادبیات و نمایش گرفته تا نقاشی و پیکرتراشی به طیف گسترده‌ای از عرصه‌های هنری و ادبی این کشور اشاره می‌کند. همچنین در این میان به معرفی افراد، آثار و جریان‌هایی پرداخته می‌‌شود که برای خوانندۀ ایرانی شناخته‌شده نیستند و فرصت آشنایی با آنها وجود نداشته است.

بحث ابتدا با کلیات موضوع آغاز می‌شود؛ پس از طرح مسئله و توضیح پیرامون چرایی اهمیت چنین تحقیقی، به سوابق مطالعاتی در این زمینه اشاره می‌شود. به دنبال آن سؤال‌هایی که این پژوهش به دنبال پاسخ‌گویی به آنهاست مطرح می‌شود که به تبیین چارچوب کلی مباحث کتاب می‌پردازد. همچنین مفاهیم مورد توجه در این اثر البته به طور مفصل تعریف شده و اطلاعات بیشتری دربارۀ آنها ارائه می‌شود. به جنبه نوآوری و پس از آن مشکلات و محدودیت‌های پیش روی این کتاب توجه شده و در انتها با توضیح نحوه ساماندهی این مجموعه به پایان می‌رسد.

در فصل دوم به چارچوب نظری این کتاب یعنی تبلیغات سیاسی و مجاب‌سازی پرداخته می‌شود که البته به سبب هم‌پوشانی فراوان آن و همچنین معطوف بودن آنها به سایر مفاهیم حوزه مطالعاتی ارتباطات گروهی، از جمله افکار عمومی و روابط عمومی، موجبات ارائه نمونه‌های متعددی از نظریه‌های موبوط به تبلیغات سیاسی، مجاب‌سازی و افکار عمومی فراهم می‌شود. سپس نظریه منتخب معرفی شده و رویکرد نظری این پژوهش در تناسب با نظریه منتخب مطرح می‌گردد.

فصل سوم نیز به ارائه تاریخی از موضوع مورد بحث، یعنی تبلیغات سیاسی پرداخته که در ابتدا به سیر تاریخی تبلیغات سیاسی در جهان و سپس روند تاریخی داخلی آن در شوروی اختصاص داده شده است. پس از اشاره‌ای به مضامین تبلیغات سیاسی در اتحاد شوروی، فصول بعدی بر اساس سؤال‌های فرعی در این کتاب، به بررسی مطالب مطرح‌شده در فرضیه پرداخته و صحت آن را در چند حوزه منتخب شامل آموزش، رسانه‌ها، هنرها و ادبیات ارزیابی شده است که بسترهای مناسبی برای تبلیغات سیاسی هستند.

این مجموعه با نتیجه‌گیری نهایی به پایان می‌رسد و به جمع‌بندی یافته‌ها و مطالب ارائه شده و همچنین صحت‌سنجی نظریه می‌پردازد. در انتها سه ضمیمه درباره تبلیغات سیاسی، معیارهای ارزش‌گذاری و پوسترهای شوروی و تاریخ مختصر ادبیات در روسیه که شامل دوران پیش و پس از کمونیسم نیز می‌شود، ارائه شده است.

فهرست مطالب کتاب:

پیش‌گفتار

فصل اول: مقدمه

فصل دوم: به سوی تدوین چارچوب نظری

فصل سوم: سیر تاریخی تبلیغات سیاسی

فصل چهارم: تاریخ سیاسی شوروی

فصل پنجم: تبلیغات سیاسی در شوروی

فصل ششم: آموزش و سازماندهی تشکیلات محصلان

فصل هفتم: پوستر

فصل هشتم: کاریکاتور

فصل نهم: سینما

فصل دهم: پویانمایی

فصل یازدهم: ادبیات و نمایش

فصل دوازدهم: نقاشی و پیکرتراشی

نتیجه‌گیری نهایی

ضمایم

منابع

پیوست تصویری

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

شکونتلا

شکونتلا

کالی داسه

جهانیان کالی داسه را به نام شاعر «شکونتلا» می‌شناسند. هندیان همواره خود شیفتۀ این اثر بوده‌اند؛ چه د

منابع مشابه بیشتر ...

مکالمات خیالی: تحلیل‌گونه‌ای انتقادی از دورۀ قاجار

مکالمات خیالی: تحلیل‌گونه‌ای انتقادی از دورۀ قاجار

علی باغدار دلگشا

مکالمات خیالی گونه ای نو از انتقاد در گفتمان مطبوعاتی دورۀ مشروطه است؛ محورهای موضوعی آن نقد ساختاره

روایت و کنش جمعی؛ چرا فراخوان‌های سیاسی و اجتماعی به داستان نیاز دارند؟

روایت و کنش جمعی؛ چرا فراخوان‌های سیاسی و اجتماعی به داستان نیاز دارند؟

فردریک دبلیو میر

این کتاب تلاشی است برای صورت‌بندی نظریه‌ای کاربردی و روایت‌محور دربارۀ کنش جمعی که به نظر نویسنده، ا