۱۷۶۲
۳۵۸
دانشنامه فلسفه استنفورد؛ شهود

دانشنامه فلسفه استنفورد؛ شهود

پدیدآور: جوئل پاست ناشر: ققنوستاریخ چاپ: ۱۳۹۴مترجم: یاسر پوراسماعیل مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۶۵۰شابک: 7ـ213ـ278ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۱۰۷

خلاصه

تمرکز مدخل حاضر بر نقش شهودها در فلسفه است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

تمرکز مدخل حاضر بر نقش شهودها در فلسفه است.

بسیار از کسانی که در ایران به نحوی از انحا کار فلسفی می‌کنند و با فضای مجازی اینترنت نیز بیگانه نیستند نام دانشنامه فلسفه استنفورد را شنیده‌اند و چه‌بسا از این مجموعه کم‌نظیر بهره نیز برده باشند. این دانشنامه حاصل طرح نیکویی است که اجرای آن در سال 1995 در دانشگاه استنفورد آغاز شد و همچنان ادامه دارد. به لطف کمک‌هایی که گردانندگان این مجموعه از آنها برخوردار شده‌اند، متن کامل تمامی مقالات این دانشنامه در اینترنت به رایگان و به آسان‌ترین شکل در دسترس خوانندگان علاقه‌مند قرار گرفته است.

نگاهی به ساختار و مندرجات مقاله‌ها و مرور کارنامه نویسندگان آنها، که عموماً در حیطه کار خویش صاحب نام و تألیفات درخور اعتنا هستند، گواهی می‌دهد که با مجموعه‌ای خواندنی مواجهیم، مجموعه‌ای که غالباً مدخل‌های مناسبی برای ورود به گستره‌های متنوع تأمل فلسفی به دست می‌دهد. به این اعتبار، می‌توان به جرئت گفت کسی که می‌خواهد اولین بار با مسئله یا مبحثی در فلسفه آشنا شود، یکی از گزینه‌های راهگشایی که پیش رو دارد این است که ابتدا به سراغ مدخل یا مدخل‌های مربوط به آن در این دانشنامه برود.

دانشنامه فلسفه استنفورد (به سرپرستی دکتر ادوارد ن. زالتا) افزون بر اینکه پیوندی فراگیر میان فضای  دانشگاهی و عرصه عمومی برقرار کرده، ویژگی‌های درخور توجه دیگری هم دارد. حجم بسیاری از مقاله‌های این دانشنامه چشمگیر است. ظاهراً دست نویسندگان در شرح و بسط کثیری از موضوعات و مباحث باز بوده است. دیگر اینکه در کنار مدخل‌های نام‌آشنا گاه به موضوعات و مسائل کم و بیش بدیعی پرداخته شده است که شاید در نظر اول ورودشان به دانشنامه‌ای فلسفی غریب بنماید و در عین حال خواننده را به بازاندیشی درباره دامنه تفکر فلسفی و نسبت آن با زیست‌جهان  خویش فرابخواند. کتابنامه‌های مندرج در پایان مقاله‌ها نیز، که معمولا به دقت تدوین شده‌اند، یکی از محسنات این دانشنامه است که به ویژه به کار دانشجویان و محققانی می‌اید که می‌خواهند در زمینه‌ای خاص پژوهش کنند. این را هم نباید از نظر دور داشت که خاستگاه این دانشنامه به هیچ روی موجب نشده است که متفکران و مباحث فلسفه قاره‌ای نادیده گرفته شوند.

این مدخل با ملاحظه پرسش‌های زیر به ماهیت و نقش معرف‌شناختی شهود می‌پردازد: 1. شهود چیست؟ 2. شهودها چه نقش‌هایی در پژوهش فلسفی (و سایر پژوهش‌های «پشت‌میزی») ایفا می‌کنند؟ 3. آیا شهودها باید چنین نقش‌هایی را ایفا کنند؟ 4. پژوهش تجربی درباره شهودها چه لوازمی در مورد نقش‌های خاص آنها دارد؟ و (در متن تکمیلی با عنوان ساختار منطقی روش نمونه‌ها [که به پیوست آمده است]) 5. محتوای شهودهایی که با ملاحظه موارد فرضی به دست می‌آیند چیست؟

فهرست مطالب کتاب:

پیشگفتار دبیر مجموعه

درآمد

1. ماهیت شهود

2. نقش معرفت‌شناختی شهودها

3. چالش‌ها و دفاع‌ها

4. فلسفه تجربی و شهودها

5. پژوهش بیشتر

پیوست: ساختار منطقی روش نمونه‌ها

کتابنامه

واژه ‌نامه انگلیسی به فارسی

نمایه

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

سنت زیباشناسی آلمانی

سنت زیباشناسی آلمانی

کای همرمایستر

در اواسط قرن هجدهم در آلمان رشتۀ فلسفه نوینی پدید آمد مبتنی بر افکار و ایده‌هایی از بریتانیایی‌ها و

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

سیدجواد میری، مهرنوش خرمی‌نژاد

ضروری است که فهم ما از جایگاه آموزش و پرورش به صورت بنیادی و از منظر ارزش‌گذاری اجتماعی تغییر کند؛ ز

منابع مشابه بیشتر ...

قرن‌های بی‌زمان: درآمدی تحلیلی ـ معرفت‌شناختی بر منطق‌الطیر عطار

قرن‌های بی‌زمان: درآمدی تحلیلی ـ معرفت‌شناختی بر منطق‌الطیر عطار

مهدی محبتی

هدف نویسنده در این کتاب، تبیین رابطه میان شکل شعر عطار و مبانی معنوی ـ معنایی عرفان او به شیوه‌ای مس

فضیلت: بررسی‌های اخلاقی و معرفت‌شناختی

فضیلت: بررسی‌های اخلاقی و معرفت‌شناختی

هتر باتلی

مطابق تعریف مقدماتی فضیلت در فصل نخست، فضایل خصوصیاتی‌اند که ما را به کمال می‌رسانند.