۱۷۴۳
۴۸۶
موسیقی و ذکر در تمدن ایران‌زمین

موسیقی و ذکر در تمدن ایران‌زمین

پدیدآور: کیوان پهلوان ناشر: علمتاریخ چاپ: ۱۳۹۳مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۱۰۰شابک: 9ـ635ـ224ـ964ـ978 تعداد صفحات: ۳۷۶

خلاصه

این کتاب به یکی از مهم‌ترین پدیده‌های فرافرهنگی انسان، یعنی ذکر و خلسه می‌پردازد که ابتدا میان اقوام مختلف (شکارگر ـ کشاورز) تجربه شده و رشد کرده است و در تمامی قبایل ابتدایی و اقوام بدوی نه تنها در موارد کلی که در جزئیات نیز شباهت وجود دارد.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

این کتاب به یکی از مهم‌ترین پدیده‌های فرافرهنگی انسان، یعنی ذکر و خلسه می‌پردازد که ابتدا میان اقوام مختلف (شکارگر ـ کشاورز) تجربه شده و رشد کرده است و در تمامی قبایل ابتدایی و اقوام بدوی نه تنها در موارد کلی که در جزئیات نیز شباهت وجود دارد.

همچنین در این کتاب چگونگی پیدایش ذکر توسط انسان و اینکه مقوله ذکر و موسیقی نهفته در آن، چه تأثیری بر روی آرامش روانی انسان دارد، بحث شده است. همچنین مسئله ذکر در ادیان پیش از اسلام در ایران ـ مانویت و زرتشتی ـ و در ادامه میان فرقه‌های مختلف اسلامی و البته در میان اهل خرقه و تصوف بررسی شده است. بخش‌های زیادی از این پژوهش به صورت میدانی در میان اقوام و فرقه‌هایی از جمله «اهل حق» و ترکمن‌ها انجام شده است.

در چند دهۀ اخیر دربارۀ شمنیسم و ریشۀ کلمۀ شمن مطالعات فراوانی به عمل آمده که نشان می‌دهد ایده‌ها و شعایر شمنی تقریباً در همۀ جوامع و مذاهب بدوی به اشکال گوناگون وجود داشته و در جوامع بدوی و غیربدوی کنونی نیز نشانه‌های فراوانی از آنها را می‌توان مشاهده کرد. در آسیای مرکزی، شمالی و سیبری که نام شمن از آنجا گرفته، تجربیات شمنی برجسته‌تر از نقاط دیگر گزارش شده است.

به اعتقادات دانشمندان واژۀ شمن را برای نوعی از ساحران و جن‌گیران به کار می‌برند که معتقدند با کمک ارواح و موجودات مافوق طبیعی به انجام اعمال غیرمعمولی و به ویژه شفای بیماران و خنثی کردن شرارت دیوان و اجنه موفق گردد. شمن را حکیمی الهی که در حال خلسه با کمک ارواح بیماران را شفا می‌دهد و اشیای مخفی را آشکار می‌کند، می‌دانند. شمن اصلاً شغل، مقام یا موقعیتی است مختص جوامع ابتدایی که وظیفۀ طبیب و کاهن و ساحر را با هم تلفیق می‌کند و به همین دلیل نیز از دید اجتماعی مقامی است شبه روحانی و مقدس.

بسیاری از فرهنگ شمنیسم جنوب غربی ایران از آفریقا وارد ایران شده و جنوب شرقی ایران از آفریقا و هند. این مردمان مسلمانند، به طور طبیعی فرهنگ اسلامی تأثیر بسزایی در اوراد و اذکار و دعاهای آنان گذاشته است.

ذکر از نظر عرفا دو نوع است: ذکر خفی و ذکر جلی. ذکر خفی انسان را در خود فرو می‌برد و فارغ از تمام افکار و اذهان آنچه در وجود طبیعتش هست را کنار می‌گذارد و در «وجه‌الله» محسوب می‌شود. ذکر جلی مثل نماز جماعت است به شرطی که هدف اقامه‌کنندگان یکی باشد؛ یعنی هدف‌شان تقرب به خدا و تزکیۀ نفس باشد. تفاوتی که میان ذکرکدن جلی و خفی میان شریعت و طریقت صوفیه وجود دارد این است که شریعت ذکر را بدون واردشدن به «خلسه» و «از خود بی‌خود شدن» می‌پذیرند و معتقدند انسان باید با روح و قلب خود و با آگاهی، ویژگی‌ها و صفات خداوند را بیان کنند؛ اما عرفا می‌گویند: ذکر خفی مراتبی دارد؛ مرتبۀ اول «حالت مراقبه»، مرتبۀ دوم «خرق عادت»، مرتبۀ سوم «حالت خلسه» و مرتبۀ چهارم «فنا فی اللهی» و از خود بی‌خود شدن و آگاهی یافتن از خدا است. در ذکر جلی نیز با تکرار اسماء الهی به شکل گروهی و بلند بیان شود.

استفاده از ساز نیز از بحث‌های تاریخی میان طریقت‌های صوفیه بوده است؛ یعنی مثلاً در طریقت نقشبندیه یا نعمت‌اللهی نواختن ساز هیچ کاربردی ندارد و منع شده است؛ اما در طریقت چشتیه و قادریه استفاده از ساز جایز است. این طریقت‌ها در مراسم خود ذکرها، دعاها و اشعار عرفانی را با نواختن ساز می‌خوانند.

در این کتاب از شمنیسم و اوراد و اذکار اولیه‌ای که انسان‌های بدوی باقیماندۀ آن در ایران کنونی برای به آرامش رسیدن و ... استفاده می‌کردند، تجزیه و تحلیل شده است. سپس به دین زرتشتی و مانی‌گری پرداخته شده و آنگاه ذکر به تعبیر و دیدگاه اسلامی بررسی شده است و از طریق بررسی طریقت‌های صوفیه که در ایران فرهنگی شکل گرفت، نوع ذکر آنها و دیدگاه و کاربرد این طریقت‌ها نسبت به ذکر که آیا با موسیقی همراه است یا خیر، بررسی شده است.

فهرست مطالب کتاب:

پیش‌سخن

مبانی تاریخی و موسیقایی تسخیرشدگی

نیایش و ذکر بدوی

موسیقی و ذکر در مراسم تسخیرشدگی در جنوب ایران

مراسم پُرخوانی (پری خوانی) و ذکر خنجر ترکمن‌ها

تسخیرشدگی و ذکر در دین زرتشتی و مانی‌گری

به‌وجودآمدن تصوف و طریقت‌های اسلامی

ذکر در شریعت اسلامی و شیعی و طریقت‌ها

طریقت رفاعیه و قادریه

طریقت نعمت‌اللهیه

طریقت نقشبندیه

صاحبان یا صاحب‌ها (بلوچستان)

طریقت چشتیه

سهروردیه

طریقت مولویه

اوحدیه

صفویه

خاکساران

ذهبیّه

بکتاشیه

اویسی/اویسیه/ اویسیان منسوب به اویس بن عامر بن حزءبن

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

مجید مصطفوی

نیل سایمون (1927 ـ 2018) یکی از پرکارترین، موفق‌ترین و محبوب‌ترین نمایشنامه‌نویسان جهان و یکی از بهت

زبان ملت، هستی ملت

زبان ملت، هستی ملت

امامعلی رحمان

زبان تاجیکستان با استقلال وطن پیوند ناگسستنی دارد؛ یعنی وقتی که وطن آزاد و مستقل بوده است، زبان هم ش

منابع مشابه بیشتر ...

خواجه بهاءالدین نقشبند: زندگانی، آراء و طریقت (نقشبندیه طریقت خواجگان تا پیدایش مجددیه)

خواجه بهاءالدین نقشبند: زندگانی، آراء و طریقت (نقشبندیه طریقت خواجگان تا پیدایش مجددیه)

نجدت توسون

درحالی‌که طریقت‌های بسیاری در طول تاریخ پا به عرصۀ وجود گذاشتند و هر کدام با توجه به پشتوانه‌های نظر

مذهب‌ها و طریقت‌ها در ترکیه

مذهب‌ها و طریقت‌ها در ترکیه

عبدالباقی گولپینارلی

خواننده در این کتاب می‌تواند با مذاهب اسلامی، نحوۀ گسترش آنها در ترکیه و نقشی که در حیات اجتماعی و ا

دیگر آثار نویسنده

دانشنامۀ آئین پیوند در سرزمین نوروز

دانشنامۀ آئین پیوند در سرزمین نوروز

کیوان پهلوان

در این مجموعه سعی شده تمامی مواردی که در عروسی هر منطقه‌ اجرا می‌شود، ثبت شود؛ مثلاً بازی‌ها، ترانه‌

فرهنگ عروسی در جهان ایرانی (جلد اول)

فرهنگ عروسی در جهان ایرانی (جلد اول)

کیوان پهلوان

نویسنده در این کتاب آداب و رسوم عروسی در استان‌های تهران، مرکزی، قم، قزوین، اصفهان، سمنان و فارس را