۲۳۱۱
۵۴۳
اندرآداب و احوال

اندرآداب و احوال

پدیدآور: غ. داوود (منوچهر صفا) ناشر: فرهنگ جاویدتاریخ چاپ: ۱۳۹۴مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 7ـ66ـ6182ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۱۲۱

خلاصه

"غ. داوود" نام مستعار منوچهر صفاست که نوشته‌های طنزآمیز خود را در مجلات علم و زندگی، کتاب هفته و فردوسی منتشر می‌کرد. این کتاب تنها مجموعۀ طنز این نویسنده است و شامل آثار داستان‌گونۀ انتقادی ـ اجتماعی اوست که در دهه‌های 1330 و 1340 تحریر کرده است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

بسیار شکیبا و مهربان و اغلب خاموش بود. روش‌بینی و انصافِ او در داوری نمونه بود و همین ویژگی‌ها او را از قضای پرغوغا و از غوغاییان زمانه دور می‌کرد. در سخن‌گفتن، نکته‌سنجی و طنزآوریِ فراوان داشت (فصلنامۀ بخارا، مرداد 1387). "غ. داوود" نام مستعار منوچهر صفاست که نوشته‌های طنزآمیز خود را در مجلات علم و زندگی، کتاب هفته و فردوسی منتشر می‌کرد. این کتاب تنها مجموعۀ طنز این نویسنده است و شامل آثار داستان‌گونۀ انتقادی ـ اجتماعی اوست که در دهه‌های 1330 و 1340 تحریر کرده است. منوچهر صفا در این کتاب در مقام یک راوی عادی و البته آگاه به جهان بیرون (بخوانیم فرهنگ دیگری) و هوشیار به جهان درون (بخوانیم فرهنگ خودی) از تناقض‌های فرهنگی سخن می‌گوید و به هجوِ مظاهر مدرنیستی زندگی روزمرۀ ایرانی می‌پردازد. از این‌رو یکی از مضامین اصلی آثار او در این کتاب، نمایاندن تناقض میان سنت و مدرنیتۀ درونی‌نشده و شبه مدرنیسمی است که مشخصاً از اواسط دهۀ 1330 آغاز می‌شود. کار مؤلف در این اثر بازنمایی عمیق ابتذال زندگی کاریکاتوریستی آدم‌های گرفتار در چنبرۀ روابط بیمارگونه با محیط است که فاصلۀ میان فضایل پذیرفتۀ اجتماعی و واقعیت‌های موجود و رابطۀ معکوس میان آنچه هست و آنچه سودایش را در ذهن دارند، موقعیتی طنزآمیز به وجود می‌آورد. در چنین فضایی است که عبارت "عفت عمومی" و ادعای نظارت حکومت وقت بر اخلاق، مضحکه‌ای بیش نیست که تنها می‌شود آن را دستمایۀ طنز قرار داد.

توجه به صناعت و ساختار این کتاب و توجه جدی مؤلف به پس‌زمینه‌های اجتماعی و سیاسی و نگاه بی‌طرفانه و عمیق به پدیده‌های اجتماعی، منوچهر صفا (غ. داوود) را از دو گروه از طنزنویسان هم‌دوره‌اش متمایز می‌سازد: گروه اول، برخی فکاهی‌نویسانی هستند که در سطح پدیده‌های اجتماعی مانده‌اند و نگاه کاونده ندارند و گروه دوم طنزنویسانی هستند که نگاه آنان به طنز کارکردگرایانه است. از این‌رو سودای ارایۀ پیام و داشتن تعهد و مسئولیت هنرمندانه، آنان را به بیانیه‌نویسی سوق داده است که نتیجتاً توجه به صناعت و ساختار ادبی قربانی شده است.

متن این کتاب نخستین بار در تابستان 1357 منتشر شده که فقط دربردارندۀ هفت باب از نوشته‌های ایشان بوده است. اما در چاپ جدید، به غیر از شعر "حلیم‌نامه" تمام نوشته‌های طنز ایشان که در دسترس بوده و مجموعاً 12 باب را دربرمی‌گیرد، جمع‌آوری شده است. ناشر به رسم امانت سبک نوشته‌های را حفظ کرده و به جز یکدست‌کردن رسم‌الخط و اصلاح سجاوندی‌ها هیچ‌گونه دخل و تصرفی در متن نکرده است.

فهرست مطالب کتاب:

اندر احوال اولیای اطفال دبستانی

اندر آداب حفظ عفت عمومی

اندر احوال هجده‌سالگان

اندر عوالم کودکی

کیمیاگری در خیابان

اندر احوال باب پنجم گلستان

اندر آداب صنعت زنده‌خواری

اندر مراسم مردن

جغرافیای طبیعی و انسانی ششم

بر سرِ دوراهی

مژدۀ غم‌انگیز

گفت‌و‌گوی منوچهر صفا با غ. داوود

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

مجید مصطفوی

نیل سایمون (1927 ـ 2018) یکی از پرکارترین، موفق‌ترین و محبوب‌ترین نمایشنامه‌نویسان جهان و یکی از بهت

زبان ملت، هستی ملت

زبان ملت، هستی ملت

امامعلی رحمان

زبان تاجیکستان با استقلال وطن پیوند ناگسستنی دارد؛ یعنی وقتی که وطن آزاد و مستقل بوده است، زبان هم ش

منابع مشابه بیشتر ...

طنزهای باستانی؛ البته دکتر محمدابراهیم باستانی پاریزی

طنزهای باستانی؛ البته دکتر محمدابراهیم باستانی پاریزی

محمدولی سهرابی‌ اسمرود

شادروان باستانی پاریزی معتقد بود هر صفحۀ کتاب بشر، خودش یک نوع طنز است. در این کتاب محمدولی سهرابی ب

مشت بر سندان

مشت بر سندان

رضا رفیع با مقدمۀ محمدعلی علومی

آنچه در این کتاب آمده، مشتی از طنزیات ژورنالیستی رضا رفیع است که در فاصلۀ سال‌های 1390 تا 1391 به صو