۲۳۱۹
۶۶۰
کافکا به روایت بنیامین: متن‌ها، نامه‌ها و یادداشت‌ها

کافکا به روایت بنیامین: متن‌ها، نامه‌ها و یادداشت‌ها

پدیدآور: به کوشش هرمان شوپن هویزر ناشر: ماهیتاریخ چاپ: ۱۳۹۳ (چاپ دوم)مترجم: کوروش بیت‌سرکیس مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۱۰۰شابک: 0ـ028ـ209ـ964ـ978 تعداد صفحات: ۲۳۹

خلاصه

این کتاب دربرگیرندۀ بررسی‌های گوناگون والتر بنیامین از آثار فرانتس کافکا است که در طول یک‌دهه از عمر خود (دهۀ 1930) به آنها پرداخته است. هر کدام از متون این مجموعه پیش‌تر به‌صورت پراکنده چاپ شده بودند و هرمان شوپن هویزر، که یکی از ویراستاران مجموعه آثار بنیامین هم است، آنها را گردآوری کرده و سامان داده است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

این کتاب دربرگیرندۀ بررسی‌های گوناگون والتر بنیامین از آثار فرانتس کافکا است که در طول یک‌دهه از عمر خود (دهۀ 1930) به آنها پرداخته است. هر کدام از متون این مجموعه پیش‌تر به‌صورت پراکنده چاپ شده بودند و هرمان شوپن هویزر، که یکی از ویراستاران مجموعه آثار بنیامین هم است، آنها را گردآوری کرده و سامان داده است.

تفاسیر بنیامین عمدتاًَ بر اساس متن آثار کافکا بنا شده است و نه بر پایۀ دفتر خاطرات و گزین‌گویه‌ها و نامه‌ها. گرچه این تفاسیر هنگامی صورت گرفته است که مجموعۀ «هنگام دیوار بنای چین» (1931) و متن‌هایی چون «او» و «گزین‌گویه‌ها» و احتمالاً برخی از یادداشت‌های «دفتر خاطرات» منتشر شده بودند، شمار نقل‌قول‌های بنیامین از آنها بسیار محدود است.

این کتاب مجموعه‌ای است متشکل از متن‌های کامل، نظرات عنوان‌شده در نامه‌ها و بخش قابل توجهی مشتمل بر صدها یادداشت که این مطالعات را شکل داده‌اند. در این کتاب نخست متن‌های کامل بنا به اهمیت و مناسبت آنها تنظیم شده‌اند. ابتدا مقالۀ برجستۀ سال 1934 و متن سخنرانی سال 1931 و سپس مطالبی که به واسطۀ آثار برود به کافکا پرداخته‌اند؛ مجادلۀ کوتاه سال 1929 و نقد سال 1938.

به دنبال آن ـ دوم ـ مجموعه نظراتی است که بنیامین در مکاتبات خود در مورد کافکا اظهار کرده است و در زمان تهیۀ این مطالب به طور کامل در دسترس بوده‌اند. تنظیم نامه‌ها صرفاً یا عمدتاً بر اساس محتوای آنها صورت گرفته و از درج نامه‌هایی که فقط در آنها از تاریخچۀ پیدایش و چاپ آثار ذکری به میان آمده، صرف‌نظر شده است. بسته به وضعی که منابع مکاتباتی داشته‌اند، اظهارات طرف مقابل نیز از نامه‌ها برگرفته و در جای مناسب آورده شده است. تقریباً کلیۀ مکاتباتی که در دهۀ سی بین بنیامین و شولم صورت گرفته و در این میان منتشر شده، باقی مانده است؛ این نامه‌ها مطالب عمدۀ نخستین بخش استناد در نامه‌ها را شکل می‌دهد. مطالب بخش دوم و سوم مکاتباتی است با ورنر کرافت و تئودور و.آدورنو که به احتمالاً کامل است. گزیدۀ نامه‌هایی که در این سه بخش آمده، همه بر اساس ترتیب زمانی تنظیم شده است.

فصل پایانی ـ سوم ـ متشکل از چاپ یادداشت‌ها، طرح‌ها و یادداشت‌های کوتاه بنیامین در مورد کافکاست. در اینجا با مطالب گوناگون و متنوعی سروکار داریم که خود سند بسیار قابل توجهی است بر اینکه بنیامین سالیان دراز با آثار نویسنده سروکار داشته است. این فصل از این بخش شکل یافته است: ابتدا یادداشتی در مورد رمان «محاکمه»؛ یادداشت و ملاحظات مفصلی برای مقاله‌ای در مورد رمان «محاکمه» و سخنرانی سال 1931؛ یادداشت‌ها، تدارکات و نقل‌قول‌هایی برای مقالۀ سال 1934 همراه با یکی از نخستین طرح‌های تنظیم مقاله؛ و در خاتمه ملاحظات، نگارش نظراتی تازه و تجدیدنظر در یادداشت‌های پیشین به منظور بازنویسی اساسی مقاله به همراه «پروندۀ اعتراضات دیگران و بازاندیشی‌های خود» که عمدتاً از توضیحات در مورد نقل‌قول‌هایی از نامه‌ها و سخنانی شکل گرفته که در بحث با شولم، کرافت، آدورنو و برشت پیش آمده است و به نوعی نقش راهنما را برای تجدیدنظر ایفا کرده یا قرار بوده بکند.

فهرست مطالب کتاب:

متن‌ها:

فرانتس کافکا: به مناسبت دهمین سالگرد مرگ او

فرانتس کافکا: هنگام بنای دیوار چین

آداب جوانمردی

ماکس برود: فرانتس کافکا، زندگی‌نامه، پراگ 1937

استناد در نامه‌ها:

گزیدۀ مکاتبات با گرشوم شولم

گزیدۀ مکاتبات با ورنر کرافت

گزیدۀ مکاتبات تئودور و.آدورنو

یادداشت‌ها:

1. یادداشت‌ها (تا سال 1928)

الف) یادداشتی کوتاه در مورد «محاکمۀ» کافکا

ب) تجسم یک راز

2. یادداشت‌ها (تا سال 1931)

الف) یادداشت‌هایی برای مقاله‌ای که نانوشته ماند و سخنرانی 1931

ب) یادداشتی از دفتر خاطرات مه ـ ژوئن 1931

3. یادداشت‌ها (تا ژوئن 1934)

الف) بن‌مایه‌ها و طرح مقالۀ سال 1934

ب) یادداشت‌های گوناگون برای مقاله

4. یادداشت‌ها (تا اوت 1934)

الف) گفتگو با برشت

ب) یادداشت‌هایی در مورد نامۀ مورخ 11/8/1934 به شولم

5. یادداشت‌ها (از سپتامبر 1934 به بعد)

الف) پروندۀ اعتراضات دیگران و بازاندیشی‌های خود

ب) طرح‌ها، افزوده‌ها، یادداشت‌هایی برای بازنویسی مقاله  

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

زندگی‌نامه و خدمات علنی و فرهنگی محمدتقی‌ بهار (ملک‌الشعراء)

زندگی‌نامه و خدمات علنی و فرهنگی محمدتقی‌ بهار (ملک‌الشعراء)

جمعی از نویسندگان زیرنظر کاوه خورابه

بی‌شک در ساحت ادبیات و فرهنگ ایران معاصر، به‌ویژه در زمینۀ ارتباط با ادبیات کهن و پربار ما که بزرگان

آیین های ایل شاهسون بغدادی

آیین های ایل شاهسون بغدادی

یعقوبعلی دارابی

در این کتاب ضمن معرفی ایل شاهسون بغدادی در گذر تاریخ، آیین‌های دینی و آداب و رسوم اجتماعی این ایل بر

منابع مشابه بیشتر ...

این دفتر بی‌معنی: یادگارنمای فرهنگی از ایرج افشار

این دفتر بی‌معنی: یادگارنمای فرهنگی از ایرج افشار

به کوشش بهرام، کوشیار و آرش افشار

به جرئت باید گفت این کتاب یکی از بی‌نظیرترین خاطراتی است که حتماً پس از انتشار آن، برای هر کسی در هر