۲۲۹۵
۴۵۱
سیری در قصیدۀ صحراویۀ

سیری در قصیدۀ صحراویۀ

پدیدآور: علامه حسن زاده آملی مصحح: محمد طرف ناشر: آشناییتاریخ چاپ: ۱۳۹۳مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 0ـ34ـ696ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۲۲۸

خلاصه

قصیده صحراویه شامل یکصد و بیست و دو بیت به سبک قصیده یائیۀ معروف میرفندرسکی سروده شده است، بدین مطلع: گرنه کارت دلبری و غارت و یغماستی پس چرا اینسان جمال خویش را آراستی

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

قصیده صحراویه شامل یکصد و بیست و دو بیت به سبک قصیده یائیۀ معروف میرفندرسکی سروده شده است، بدین مطلع: گرنه کارت دلبری و غارت و یغماستی                                       پس چرا اینسان جمال خویش را آراستی

«حسن طبری آملی»، مشهور به «حسن حسن زادۀ آملی» و «علّامه حسن‌زاده» (1307 ش)، روحانی مجتهد، عارف، فیلسوف متألّه و مدرّس دروس حوزوی است. این سرودۀ بلند، پیامی از حیات راستین و اشاره‌ای به ملكوت آسمان‌ها دارد. شارح در تفسیر قصیده از منابعی چون: «عرفان و فلسفه»، «احیاء فكر دینی در اسلام»، «دور و بس نزدیک»، «مجموعه مصنّفات شیخ اشراق» و ... سود جسته است.

شارح می‌گوید این قصیده برای ساکنان دره‌های فرودست، پیامی از حیات راستین و اشاره‌ای پاک به ملکوت آسمان‌ها دارد. اگرچه پای دامنه و در پیچ و خم‌های رودخانه خروشان هستی، خالی از ویژگی‌های خاص خود نیست که بی‌تردید ساکنان قله‌های رفیع معرفت آن را به خوبی تجربه کرده‌اند.

شارح در این کتاب بعد از آوردن بیتی از قصیده، ابتدا معنای لغات آن را آورده و سپس معنی بیت را گفته و در آخر بیت را توضیح داده است؛ برای مثال در شرح اولین بیت قصیده می‌نویسد:

گرنه کارت دلبری و یغماستی                       پس چرا این سان جمال خویش را آراستی

معنی بیت: اگر قصد دل بردن از عاشق و تاراج دل عاشق را نداری، چرا سیرت و صورت خود را اینگونه زیبا ساخته‌ای؟

توضیح: یار را دوگونه زیبایی است؛ زیبایی باطنی او که اقیانوس ژرفی است از معنی و تنها معدودی از راهگذران از آن خبر داده‌اند. اگر مقصود معشوقی زمینی باشد، پس زیبایی ظاهری او، انعکاسی از جلوه‌های اوست و اگر منظور معشوق ازلی باشد، زیبایی‌های جهان ملموس اعم از انسان و یا طبیعت، انعکاس و جلوه‌ای از فیوضات حضرت اوست، به همان‌گونه که زیبایی‌های معنوی انسان از ذات پاک او نشئت گرفته است.

زیبایی باطنی یار به چشم هر کسی نمی‌آید و فقط آنان که به دیدۀ دل به هستی می‌نگرند، هر زاویه از آن را سرشار از زیبایی می‌یابند. آن‌که با ژرف‌اندیشی و با دیدگانی پربصیرت به طبیعت و هستی می‌نگرد، زیبایی باطن را کشف کرده است و آن شاید همان سنن الهی و قانون‌مندی‌های تکوینی است که آن یار کامل در باطن پدیده‌ها به ودیعه گذارده و چون ودیعۀ خود را پس بگیرد، آن پدیده از درون می‌پوسد و به سوی اضمحلال پیش می‌رود.

فهرست مطالب کتاب:

شرح حال و آثار علامه حسن حسن زاده آملی

قصیدۀ صحراویه

شرح قصیده

منابع مکتوب

منابع نرم‌افزاری

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

دربارۀ ارتباطات: ارتباطات و تجلی آن در ادبیات و شعر فارسی

دربارۀ ارتباطات: ارتباطات و تجلی آن در ادبیات و شعر فارسی

حمید مولانا

در این کتاب ابتدا دایره یا جهان و عالم ارتباطات انسان را در یک الگوی پنج‌گانه به این ترتیب خلاصه شده

درآمدی بر شناخت هنر مدرن

درآمدی بر شناخت هنر مدرن

مانیکا بوم ـ داچن و جَنِت کوک

این کتاب به جای آنکه به توالی تاریخ جنبش‌های هنری بپردازد، با رویکردی موضوعی، برخی شاهکارهای هنر مدر