۱۶۲۴
۳۶۶
آفاق حکمت در سپهر سنّت: گفتگوی حامد زارع با سیدحسین نصر

آفاق حکمت در سپهر سنّت: گفتگوی حامد زارع با سیدحسین نصر

پدیدآور: حامد زارع ناشر: ققنوستاریخ چاپ: ۱۳۹۳مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۶۵۰شابک: 2ـ128ـ278ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۳۵۹

خلاصه

این کتاب بر آن است تا نتیجه بیش از پنجاه سال تحقیق،تفحص و تفکر سیدحسین نصر درباره فلسفه و دین و علوم و فرهنگ را به به زبان ساده از کتاب‌های تحقیقاتی در اختیار خوانندگان فارسی‌زبان قرار دهد.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

سیدحسین نصر از شخصیت‌های برجسته دوران معاصر جهان اسلام به شمار می‌آید. گرچه وی را به خاطر آثارش در حیطه علوم اسلامی، فلسفه اسلامی و عرفان می‌شناسند، آثار او گستره وسیع‌تری دارد. نصر از دید بسیاری از دانشمندان و پیروان اسلام مدافع حکمت جاویدان و اسلام سنتی قلمداد می‌شود که در برابر مدرنیسم سیاسی و فلسفی و بنیادگرایی مذهبی قرار می‌گیرد؛ چنان‌که به گفته خودش، نه هر آنچه در جهان اسلامی رخ می‌دهد اسلامی است و نه هر آنچه در آن گوشه از جهان متولد می‌شود، خبر از وقوع رنسانسی اسلامی دارد. در جهانی که عملاً امکان استفاده و سوء استفاده از هر چیز در راستای اهداف قدرت‌ها وجود دارد، باید به هویت اسلامی هر آنچه اسلامی نامیده می‌شود، توجهی دقیق کرد.

این مجموعه آکنده از پرسش‌هایی صریح، چالش‌برانگیز و انتقادی است که بدون تعارف باید گفت بدیلی در گفتگوهای پیشین با پرفسور نصر ندارد. همین صراحت پرسشگر باعث شده که پاسخ‌دهنده نیز رویه‌ای متفاوت در پیش بگیرد و وارد موضوعاتی شود که تا پیش از آن به آنها نپرداخته است. مهم‌ترین نمونه‌های این موضوعات را می‌توان در پاسخ‌های روشن نصر به پرسش‌هایی انتقادی در مورد جایگاه و نقشش در سیاست عمومی عصر پهلوی و همچنین اعتقاد و موقعیتش در عرصۀ فعالیت‌های صوفیانه شاهد مثال آورد. البته سعی شده است این الگوی نقادانه در طراحی همۀ پرسش‌ها رعایت شود تا پاسخ‌ها نیز از صراحت کافی برخوردار باشند.

نوزده گفتگوی این کتاب می‌تواند مدخل فهم مناسبی برای آشنایی با اندیشمندی باشد که نقشی انکارنشدنی در تعلیم، تبیین و ترویج تفکر اسلامی و فرهنگ ایرانی در دنیای معاصر دارد. خوشبختانه گستردگی موضوعات و تعدد مباحثی که پرفسور نصر در طول بیش از پنجاه سال زندگی علمی خویش به آنها پرداخته است، مسبب تنوع و تکثیر مطالب این مجموعه گفتگو نیز شده است.

به همین سبب مخاطب این کتاب می‌تواند نه تنها با نظر نصر در مورد فلسفۀ کلاسیک، اندیشۀ اسلامی، فلسفه غربی، تفکر عرفانی، تصوف، قرآن شناسی، تشیع دوازده‌امامی، هنر دینی، پلورالیسم مذهبی، سنت‌گرایی، تاریخ فلسفۀ معاصر، تاریخ اندیشۀ دینی، اندیشۀ سیاسی، امر فرهنگی، روشنفکری، روابط تمدنی و علم دینی آشنا شود، بلکه می‌توان به صورت بسیار خلاصه و در عین حال منسجم با حوزه‌های فکری و مسائل نظری پیش‌گفته آشنایی مقدماتی پیدا کند.

اگر این مهم حاصل آید و این آشنایی به دست دهد، این کتاب را باید به مثابۀ شناسنامۀ فکری پرفسور نصر و همچنین راهنامه‌ای برای توضیح منش و شخصیت او در ورود به امور گوناگون فکری، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ارزیابی کرد.

این کتاب دربردارندۀ مجموعۀ نوزده گفتگو با سیدحسین نصر است که در پنج سال اخیر (از رمضان 1430 تا رمضان 1435 هجری قمری) انجام شده است. از این میان نه گفتگو برای نخستین بار است که منتشر می‌شود و ده گفتگو پیش از این در مجلۀ مهرنامه منتشر شده است. شایان ذکر است که «هنر در تمدن اسلامی»، «تفسیر شناسی قرآن»، «امام شناسی  شیعی»، «تأسیس انجمن شاهنشاهی فلسفه»، «هانری کربن و فلسفۀ شیعی»، «اجرای طرح‌های فرهنگی، هنری و دانشگاهی»، «روشنفکری دینی»، «امکان تکوین علوم اسلامی» و «اندیشۀ سیاسی سنتی» برای نخستین بار است که منتشر می‌شوند. ما پیش از این «فلسفه در تمدن اسلامی» در شمارۀ ششم (آبان 1389)، «فلسفه ستیزی در تمدن اسلامی» در شمارۀ نهم (اسفند 1389)، «تصوف و عرفان در تمدن اسلامی» در شمارۀ چهردهم (مرداد 1390)، «دفاع از سنت‌گرایی» در شمارۀ یازدهم (اردیبهشت 1390)، «دربارۀ کثرت‌گرایی دینی» در شمارۀ بیشست و یکم (اردیبهشت 1391)، «فیلسوفان ایرانی و فلسفۀ غربی» در شمارۀ بیستم (نوروز 1391)، «علامه طباطبایی و فلسفۀ اسلامی» در شمارۀ یازدهم (اردیبهشت 1390)، «پست‌های سیاسی و علمی» در شمارۀ بیست و سوم (تیر 1391)، «گفتگوی تمدن‌ها و برخورد تمدن‌ها» در شمارۀ بیست و پنجم (مهر 1391) و «شکوی الغریب» در شمارۀ سی‌ام مهرنامه (مرداد 1392) منتشر شده است.   

همۀ نوزده گفتگوی این مجموعه، از جمله ده گفتگویی که پیش از این منتشر شده، مورد بازبینی موشکافانه و ویراستاری چند‌بارۀ پرفسور نصر قرار گرفته و در این میان مطالب و مباحث متعددی به گفتگوها افزوده شده است. تا جایی که خوانندۀ نکته‌بین و حتی ظاهربین این تفاوت را در مقایسۀ صورت و محتوای ده گفتگویی که مرتبۀ نخست در مجلۀ مهرنامه منتشر شده است با نسخۀ مکتوب آنها در این مجموعه در می‌یابد.

فهرست مطالب کتاب:

فصل اول: فلسفۀ اسلامی و حکمت سنت‌گرایانه

فصل دوم: جریان فلسفه در ایران معاصر

فصل سوم: مسئولیت‌ها و اقدامات در رژیم سابق

فصل چهارم: اسلام و غرب

فصل پنجم: دانش، دین و سیاست در جمهوری اسلامی

پیوست: شکوی الغریب

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایران در آینۀ شعر روس

ایران در آینۀ شعر روس

میخاییل سینلنیکوف

این کتاب برگرفته از کتاب «ایران و درون‌مایه‌های ایرانی در شعر شاعران روس» اثر میخاییل سینلنیکوف شاعر

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

آفاق عرفان در سپهر ایران: گفتگوی حامد زارع با نصرالله پورجوادی

آفاق عرفان در سپهر ایران: گفتگوی حامد زارع با نصرالله پورجوادی

به کوشش حامد زارع

زادۀ خیابان مولوی در تهران، امروز در الهیه مسکن گزیده و در خلوت خود، سفرهای جذاب و گاه خیره‌کننده‌ای

چشم روز: گفتگو با رسول جعفریان

چشم روز: گفتگو با رسول جعفریان

به کوشش حامد زارع

این کتاب با عنوان «چشم روز» تلاش دارد از طریق سؤال و جواب و مصاحبه، آیینه‌ای در برابر کوشش‌های رسول