۳۲۵۴
۴۳۷
سیمین دانشور در آیینۀ آثارش

سیمین دانشور در آیینۀ آثارش

پدیدآور: سیمین پناهی فرد ناشر: سمیرتاریخ چاپ: ۱۳۹۰مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 0ـ087ـ220ـ964ـ978 تعداد صفحات: ۴۰۰

خلاصه

این کتاب تحلیلی است چندجانبه درباره‌ آثار بانو دانشور به منظور شناخت و معرفی هر چه بیشتر او به عنوان نخستین بانوی داستان‌نویس ایران که در هفت فصل تنظیم شده است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

سیمین دانشور در سال 1300 در شیراز متولد شد. دوران تحصیلش را در مدرسه انگلیسی مهرآیین گذراند و در آنجا با زبان انگلیسی آشنا شد. پدرش محمدعلی دانشور، احیاء السلطنه و مادرش قمر السلطنه از خانواده اشرافی شیراز بودند. پدرش در فرانسه و آلمان طب خوانده بود. مادرش نیز نقاش بود که باعث شد عشق به هنر را از وی بیاموزد. بعد از اتمام تحصیلات متوسطه با خواهرش به تهران فرستاده شد تا ادبیات انگلیسی بخواند؛ اما این رشته را ترک کرد و ادبیات فارسی را برگزید. وی در دوره تحصیلش نقدهایی در روزنامه‌ها نوشت که مورد توجه قرار گرفت، به ویژه نقدی که به داستان فتنۀ علی دشتی نوشت، نقد تندی بود که دل و جرئت می‌خواست.

در این کتاب ضمن اینکه با دانشور و زندگی و آشنایی‌اش با جلال آل احمد آشنا می‌شویم، در ضمن به نقد و بررسی نوشته‌های این نویسنده نیز پرداخته شده و مصاحبه‌های وی نیز منظور شده است. گفتنی است این کتاب در هنگامه‌ای نوشته شده که هنوز این بانوی گرانقدر در قید حیات بود. سیمین دانشور در هجدهم اسفند سال 1390 در سن نودسالگی دار فانی را وداع گفت.

سیمین دانشور، نامی است که نه تنها در ایران، بلکه در بسیاری از کشورهای غربی شناخته شده است. او سال‌ها تجربۀ نویسندگی را پشت سر گذاشته و آثار گرانقدری در حوزه ادبیات داستانی خلق کرده و مراحل پیشرفت و پختگی را از مجموعه داستان آتش خاموش، شهری چون بهشت، رمان سووشون، مجموعه داستان به کی سلام کنم، از پرنده‌های مهاجر بپرس و رمان‌های جزیرۀ سرگردان و ساربان سرگردان، پله‌پله طی کرده و امش تا دنیا باقی است، بر تارک رفیع و پرافتخار ادبیات داستانی ایران خواهد درخشید.

سیمین دانشور سال‌های مدیدی است که در رگ و پی ذهن همۀ مخاطبان خود حضور داشته و اینک به بانوی داستان‌نویسی ایران ملقب شده است. او که در آثارش لحظات ناب را مومیایی و ثبت کرده، سمبل و الگویی برای تمامی زنان آزاده و هنرمند این سرزمین است.

سیمین دانشور در سال 1327 با رمان آتش خاموش به عنوان نخستین زن قصه‌نویس به جامعه ادبی ایران معرفی شد. با خلق رمان سووشون جایگاه بلندی در ادبیات پیدا کرد. به گونه‌ای که بعد از آن زنان دیگر نیز جرئت ورود به عرصه نوشتن و قصه‌پردازی پیدا کردند. وی در دوره‌ای نوشتن را آغاز کرد که فرهنگ و خصلت نرینه‌خویی حصار سختی در برابر زن کشیده بود. وی از نخستین زنانی بود که با اخذ مدارک عالی در این دوره درخشید. سووشون بهترین نمونه برای توصیف محیط و فرهنگی است که سیمین دانشور را در چنبره خود گرفته بود. این اثر غمنامه‌ای حماسی در باب تاریخ است که بر شانه‌های زن سرزمین ما سنگینی می‌کند. وی در این اثر نه حمله می‌کند و نه اعتراض، بلکه با درک عمیقی که از جامعه خود دارد آنچه هست را نمایش می دهد.

زن جزیرۀ سرگردانی نیز همگام با تاریخ خود، حق اعتراض به فردگرایی و تعلق را به دست آورده است.

زن داستان‌های دانشور به لایه‌های غیر‌مادی دنیا پناه می‌برد و در این فضا دیگر فریادزدن و تظلم‌خواهی ارزشی ندارد. او با نوعی پختگی درونی به ابعاد مختلف عمل و حرکات داستانی می‌نگرد. زنان دانشور مترادف با زندگی خود نویسنده و دیگرانند.

سیمین دانشور بر علوم مربوط به زمانش  مسلط بود و اطلاعاتی وسیع درباره فلسفه، هنر، مسائل سیاسی و اجتماعی روز داشت. زندگی با شوهرش جلال آل احمد هم به او چیزهای زیادی آموخت و هم شخصیت این نویسنده سرشناس نتوانست چهره وی را زیر سایه خود ناپیدا کند.

این کتاب تحلیلی است چندجانبه درباره‌ آثار بانو دانشور به منظور شناخت و معرفی هر چه بیشتر او به عنوان نخستین بانوی داستان‌نویس ایران که در هفت فصل تنظیم شده است: ابتدا با ذکر زندگی‌نامه سیمین دانشور از کودکی تا به امروز و کارنامۀ قلمی‌اش، به بررسی جایگاه ادبی او در ادبیات معاصر ایران و درخشش وی در دوره‌ چهارم داستان‌نویسی، پس از خلق رمان «سووشون» و شرح و کاربرد عناصر داستانی از جمله شخصیت‌پردازی، پیرنگ، زاویه دید، توصیف صحنه، فضای داستان و .... در آثارش پرداخته شده است که با شواهد کافی از متن داستان‌ها بیان شده است. در مرحلۀ بعد هر سه رمان‌‌ها و چهار مجموعه داستان کوتاه او مورد مطالعه و تحلیل چند‌سویه قرار گرفته و پس از آن موفق‌ترین داستان‌های کوتاه او در هر مجموعه داستان که از نظر اسلوب نویسندگی بر سایر داستان‌ها برتری داشت، در بخشی مجزا معرفی و تحلیل شده است.

در فصل ششم رمان‌های او از لحاظ کاربرد جدیدترین تکنیک‌های متداول داستان‌نویسی در غرب و تطبیق آنها با مکاتب مدرنیسم و پست‌مدرنیسم بررسی شده که شواهد مستندی از متن آثار در این زمینه ارایه شده است. فصل پایانی نیز به بررسی داستان‌های کوتاه و رمان‌های او از دیدگاه فمینیستی اختصاص یافته که طرز تفکر او را در مورد زن و جایگاه او در زندگی فردی و اجتماعی در ایران نشان می‌دهد.

فهرست مطالب کتاب:

فصل اول: سیمین دانشور از گذشته تا امروز

گفتار اول: جلوه‌هایی از زندگی سیمین دانشور

گفتار دوم: غم‌ها و شادی‌ها در زندگی سیمین دانشور

گفتار سوم: کارنامۀ قلمی سیمین دانشور

فصل دوم: جایگاه سیمین دانشور در ادبیات معاصر ایران

گفتار اول: دوره‌های ادبیات معاصر ایران

گفتار دوم: زنان و نویسندگی

گفتار سوم: نقد سیاسی ـ اجتماعی سووشون

فصل سوم: کاربرد عناصر داستانی در آثار سیمین دانشور

گفتار اول: درون‌مایه و حقیقت مانندی

گفتار دوم: پیرنگ یا الگوی حادثه

گفتار سوم: شخصیت و شخصیت‌پردازی

گفتار چهارم: فضا، گفت‌وگو و صحنه‌پردازی

گفتار پنجم: نماد و انواع داستان‌های نمادین

گفتار ششم: زاویۀ دید و انواع آن در داستان

فصل چهارم: تحلیل و بررسی رمان‌ها

تمهید: در چیستی رمان

گفتار اول: رمان سووشون

گفتار دوم: رمان جزیرۀ سرگردانی و ساربان سرگردان

گفتار سوم: رمان ساربان سرگردان

فصل پنجم: تحلیل و بررسی داستان‌های کوتاه

تمهید: در چیستی داستان کوتاه

گفتار اول: مجموعه داستان آتش خاموش

گفتار دوم: مجموعه داستان شهری چون بهشت

گفتار سوم: مجموعه داستان به کی سلام کنم؟

گفتار چهارم: مجموعه داستان از پرنده‌های مهاجر بپرس

فصل ششم: انگاره‌های نوین در آثار سیمین دانشور

گفتار اول: آشنایی با مدرنیسم و پست‌مدرنیسم

گفتار دوم: آشنایی با رمان‌های پست‌مدرنیستی

گفتار سوم: جلوه‌های نو در رمان‌های سیمین دانشور

فصل هفتم: دیدگاه فمینیستی سیمین دانشور در آثارش

گفتار اول: آشنایی با فمینیسم و گونه‌های آن

گفتار دوم: آشنایی با نقد فمینیستی و نمودهای آن

گفتار سوم: زن در ادبیات معاصر ایران

گفتار چهارم: سیمین دانشور مبدأ تفکر فمینیستی در ایران

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

شکونتلا

شکونتلا

کالی داسه

جهانیان کالی داسه را به نام شاعر «شکونتلا» می‌شناسند. هندیان همواره خود شیفتۀ این اثر بوده‌اند؛ چه د

منابع مشابه بیشتر ...

فرهاد دفتری و مطالعات اسماعیلیه

فرهاد دفتری و مطالعات اسماعیلیه

فریبا عباس‌پور

در این کتاب کوشیده شده است روش‌شناسی عام و خاص فرهاد دفتری در مطالعات اسماعیلیه بررسی و تحقیق شود. م

سفرنامۀ عتبات عالیات و هند

سفرنامۀ عتبات عالیات و هند

میرزا محمدحسین شمس‌العلماء گرکانی

شمس‌العلماء در سال 1304 قمری برای تدریس آقاخان سوم، نوۀ آقاخان محلاتی رهبر اسماعیلیه به هند رفت .در