۱۱۱۲
۳۷۳
شانه بر موی سپید: روایت‌ها و گفتارهایی از ماندگاران فرهنگ ایران (دو جلد)

شانه بر موی سپید: روایت‌ها و گفتارهایی از ماندگاران فرهنگ ایران (دو جلد)

پدیدآور: به کوشش پژمان موسوی ناشر: پیام امروزتاریخ چاپ: ۱۳۹۴مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۵۰۰شابک: 2ـ77ـ5706ـ964ـ978 تعداد صفحات: ۹۳۴+۹۲۳

خلاصه

این مجموعه دو جلدی دربردارندۀ گلچینی از ویژه‌نامه‌های «ماندگاران» روزنامه «شرق» است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

این مجموعه دو جلدی دربردارندۀ گلچینی از ویژه‌نامه‌های «ماندگاران» روزنامه «شرق» است. «ماندگاران» شرق عنوان صفحاتی بود كه در قالب پرونده‌هایی مطبوعاتی، در خلال سال‌های 89 تا 92 گاه در صفحات لایی و گاه در ضمیمۀ روزهای پنج‌شنبۀ روزنامۀ شرق منتشر می‌شد و در هر شماره، به بررسی كارنامه کاری یكی از شخصیت‌های فرهنگی و هنری كشور می‌پرداخت و در کنار آن بزرگداشتی بود برای یک عمر فعالیت حرفه‌ای شخصیت مورد بحث. آدم‌هایی که زندگی را جور دیگر یافته‌اند، نگاهی دیگرگونه به آن داشته‌اند و اکنون با کوله‌باری از تجربه‌های متفاوت، هر گدام سرفصلی جداگانه‌اند برای دفتر زندگی، آنانی که خلاقیت را با تکرار ناسازگار یافته‌اند و آن را «خلاف آمد» عادت دانسته‌اند. آدم‌هایی که زندگی‌شان، پژوهش‌هایشان، کتاب‌هایشان، آثارشان و نگاه‌شان، واسطه‌ای بوده برای زیباترشدن جهان‌مان و تحمل‌پذیرترشدن آن. در روزگاری که «سرعت» و «شتاب» کاروان زندگی همه چیز را مقهور خود کرده است، اینان «آرامش» و «معنا» را برای مردمان‌شان به ارمغان آورده‌اند و هر کدام در تکاپوی ساختن جهانی بوده‌اند زیباتر و آراسته‌تر برای خودشان و مردم‌شان. حال یکی این زیبایی را با شعر و داستان تصویر کرده است، دیگری با سینما و تئاتر، آن یکی با موسیقی و تصویرگری و آن دیگری با پژوهش و نوآوری و هنر.

صفحات ماندگاران، با این شکل و مختصات، نخستین بار بود که در مطبوعات کشور منتشر می‌شد. پیش از آن گاه یادنامه‌هایی دربارۀ یکی از شخصیت‌های فرهنگی و هنری در روزنامه‌ها و مجلات منتشر می‌شد؛ اما اینکه سه سال مداوم تقریباً هر هفته ویژه‌نامه‌ای منتشر شود که در کنار ترسیم جهان فکری شخصیت‌های مورد اشاره، نوشتارها و گفتارهایی از بزرگان هم‌دورۀ او را نیز شامل شود و نگاه هم‌عصران او را نیز دربارۀ کارنامۀ کاری و حرفه‌ای وی دربر گیرد، برای نخستین بار بود که در مطبوعات ایرانی اجرا می‌شد و به صورت منظم به مخاطب عرضه می‌شد. ویژگی مهم و اصلی این کار هم بررسی کارنامه و بزرگداشت برای شخصیت‌هایی بود که به جز چند مورد ویژه، جملگی در قید حیات بودند. ویژگی مهم دیگر این کار توجه به نخبگان، نویسندگان و اهالی فرهنگ و هنر شهرستانی در کنار هم‌کیشان پایتخت‌نشینشان بود.

رحیم معینی کرمانشاهی، مه‌لقا ملاح، مظاهر مصفا، احمد منزوی، توران میرهادی، نوش‌آفرین انصاری، پرویز شهریاری، منوچهر ستوده، ایرج افشار، محمدابراهیم باستانی‌پاریزی، علی بلوکباشی، محمود عبادیان، حسن احمدی گیوی، حسن انوری، محمدرضا باطنی، آیدین آغداشلو، محمد شمس لنگرودی، کاظم معتمدنژاد، جواد مجابی، منصور اوجی، سیدعلی صالحی، منوچهر سعید وزیری، پرویز رجبی، نصرالله پورجوادی، هوشنگ ظریف، ابراهیم یونسی، محمود زندمقدم، پرویز کلانتری، مجید درخشانی، مجید دانش آراسته، محمدعلی اسلامی ندوشن، علی اشرف درویشیان، ایران درودی، مسعود برزین، حسین دهلوی، کامبیز درم‌بخش، صادق آیینه‌وند، عبدالرحیم جعفری، اصغر دادبه و علیرضا فرهمند از جمله شخصیت‌هایی هستند که در این کتاب که به نوعی یک دایرة المعارف و شناخت‌نامه اهل فرهنگ است، برای هر یک سرفصلی جداگانه اختصاص داده شده است.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

مطالعات ادبی هرمنوتیک متن‌شناختی

مطالعات ادبی هرمنوتیک متن‌شناختی

مهیار علوی‌مقدم

تأویل و رویکرد هرمنوتیکی، باعث افزایش بهره‌گیری هر چه بیشتر خواننده از ارزش‌های شناخته‌نشدۀ متن می‌ش

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

مجید مصطفوی

نیل سایمون (1927 ـ 2018) یکی از پرکارترین، موفق‌ترین و محبوب‌ترین نمایشنامه‌نویسان جهان و یکی از بهت

منابع مشابه بیشتر ...

داستان نام آوران: روایت چهره‌های ماندگار ایران در علوم انسانی

داستان نام آوران: روایت چهره‌های ماندگار ایران در علوم انسانی

علی ایلنت

این کتاب روایت زندگی و زمانۀ استادان و دانشمندان ایرانی معاصر به زبان خودشان است؛ روایت‌هایی که به ک

ملاح خشک‌رودهای جهان: زندگی‌نامۀ زنده‌نامان

ملاح خشک‌رودهای جهان: زندگی‌نامۀ زنده‌نامان

به روایت حسین نجفی به کوشش عبدالمجید نجفی

در این کتاب از برجستگان انواع رشته‌ها از تحقیق و ترجمه و تألیف گرفته تا نسخه‌شناسی و تاریخ‌پژوهی و ن