۲۵۷۴
۵۶۷
جریان‌شناسی، معرفی و نمونه آثار شعر پست‌مدرن

جریان‌شناسی، معرفی و نمونه آثار شعر پست‌مدرن

پدیدآور: پل هوور ناشر: بوتیمارتاریخ چاپ: ۱۳۹۴مترجم: علی قنبری مکان چاپ: مشهدتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 9ـ55ـ7556ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۳۴۴

خلاصه

در این کتاب شعر پست‌مدرن، شاعران این نوع از شعر و نمونه‌هایی از آن آورده شده است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را ببینید.

 

در این کتاب شعر پست‌مدرن، شاعران این نوع از شعر و نمونه‌هایی از آن آورده شده است.

این کتاب 3 بخش دارد که به ترتیب عبارتند از: شعر پست‌مدرن، معرفی شاعران پست‌مدرن و مقالات. اولین بخش کتاب با عنوان «شعر پست مدرن» 2 فصل دارد. بخش «معرفی شاعران پست‌مدرن» طولانی‌ترین بخش کتاب است و شامل معرفی و نمونه آثار این شاعران می‌شود: چارلز اولسون، جان کیج، جیمز لاوین، لارنس فرلینگتی، چارلز بوکوفسکی، جکسون مک لاو، جک کرواک، دنیس لورتوف، کنث کخ، فرانک اُهارا، آلن گینزبرگ، رابرت کریلی، جان اشبری، گری اسنایدر، جرومی روتنبرگ، دیوید انتین، امیری باراکا (لروی جونز)، تد بریگان، جان گیورنو، جین کورتز، دیان واکوسکی، کلارک کولیج، لین هجینیان، ران پاجت، پل ویولی، برنادت مایر، جان گادفری، واندا کلمن، آندری کودرسکو، پل هوور، ران سیلیمن، دیوید شاپیرو، ری آمانتروت، باب پرلمن، بروس اندروز، بارت واتن، دیوید لمن، آگوست کلینزالر، ایلین مایلز، جان یائو، چارلز برنستین، مکسین چرنوف.

در بخش آخر کتاب هم که شامل چند مقاله است، این مطالب چاپ شده است: «یادداشتی برای زوزه و اشعار دیگران» نوشته آلن گینزبرگ، «چطور آوایتان را سر می‌دهید؟» نوشته امیری باراکا، «تم‌ها و واریاسیون‌ها» نوشته جان کیج، «در پرسیونیسم: یک بیانیه» نوشته فرانک اهارا و ضمیمه «شعر زبان» نوشته استیو ایونز و جنیفر مکسلی.

واژه پست‌مدرن برای اولین بار توسط چارلز اولسون در نامه‌ای به تاریخ 20 اکتبر 1951 به رابرت کریلی از اعضای گروه بلک مونتاین در کارولینای شمالی به کار برده شد. وقتی صحبت از پست‌مدرنیسم می‌شود، انبوهی از تلقی و گفتمان‌ها به ذهن متبادر می‌شود که بعضی از آنها متناقض‌اند و باعث می‌شود که فکر کنیم پست‌مدرنیسم، یک نظام دلالت بسیار نامتعارف است و برخی از شاعران و منتقدان وقتی از شعر پست‌مدرن حرف می‌زنند، منظورشان شعری است که عده‌ای دیگر آن را آوانگاردیسم یا حتی نئوآوانگاردیسم می‌خوانند.

آنچه در شعر پست‌مدرن با آن روبرو هستیم، یعنی تنوع و صورت‌های متنوع شعری، از ذهنیت کاملاً رمانتیک با وجوه بیان‌گرانه نسل بیت گرفته تا شعر زبان با وجوه کاملاً مصنوع و ضد بوطیقا، کارهای ژانرشکنانه و مبتنی بر کولاژ و همچنین اشعار تحت تأثیر ذن بودیسم و نیز سوررئالیسم، ما را به این سو می‌کشاند که آن ره به مثابۀ یک پارادایم فرهنگی همچون یک نظام دلالت در نظر بگیریم و آن را به زعم اسکات لش همچون یک «رژیم انباشت» معرفی کنیم که در آن مفهوم موقتی، گذرا و نیز دوره‌ای بودن مستتر است.

در واقع نمی‌توان به مشخصه‌ها و مؤلفه‌های شعر پست‌مدرن اشاره کرد و آنها را قطعی دانست و فقط می‌توان به آنچه تاکنون بوده، اشاره کرد. شعر پست‌مدرن اکنون به سمتی رفته است که در آن چیزی به نام صورت‌بندی و کلاسه‌بندی مطلق زبان ادبی وجود ندارد و چیزی به نام ذات شعر یا ادبیات موجود نیست، بلکه این کارکردهای ویژه هستند که وجود دارند.

آنچه در شعر پست‌مدرن دیده می‌شود، ناظر به این امر است که صورت‌های بعضاً نامتناقضی در این دسته‌بندی وجود دارد، از یک‌سو با شعر نسل بیت با وجوهی متافیزیکی، بیان‌گرانه و رمانتیک و اساساً شعری شفاهی روبرو هستیم که البته دغدغه‌های سیاسی و اجتماعی را صریح و بی‌واسطه بیان می‌کند و از سوی دیگر با شعر زبان که وضعیتی مونتاژی، شقه‌شقه و ضدرمانتیک و اصولاً نوشتاری دارد و نوشتارش همچون یک فوق مدرن است و اما شعری بسیار سیاسی است و به زعم ایشان این جهان شعر است که وارد هر جهانی از جمله سیاست می‌شود. اما آنچه می‌توان فوق همۀ این اشعار ذکر کرد این است که در کلیت این اشعار ما با «عدم قطعیت» و صورت‌های فصلی مواجهیم. در واقع شعر پست‌مدرن خود را فارغ از هرگونه مانیفست عرضه می‌کند و مؤلفه‌بندی و صورت‌بندی مطلق زبان ادبی در مورد آن مصداق پیدا نمی‌کند؛ اما به هر رو میل به صورت‌های فصلی، انشقاقی، باز و ناظر به دادائیسم نظیر پستیچ و موزائیک‌وارگی در تقابل با صورت‌های عطفی و بسته، نداشتن قصد و هدف و پرداختن به پروسه‌های تصادفی و اتفاقی و پیش نیاندیشیده، بی‌نظمی و هرج و مرج و عدم توجه به لفاظی‌ها و مهارت‌های کلامی، بی‌توجهی به ویراست و تصحیح شعر، فراروی از مرزهای ژانریک و توجه به منیت، میل به تفسیرزدایی و غلط‌خوانی و سیر در کهکشانی از دال‌ها، پرداختن به وجوه شیزوفرنیک از قبیل بی‌ربط‌گویی، پرش تفکر، حاشیه‌پردازی، واژه‌سازی، روان‌پریشی و روی هم رفته عدم تعیین تاکنون از مؤلفه‌های آن بوده است. 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

شکونتلا

شکونتلا

کالی داسه

جهانیان کالی داسه را به نام شاعر «شکونتلا» می‌شناسند. هندیان همواره خود شیفتۀ این اثر بوده‌اند؛ چه د

منابع مشابه بیشتر ...

نام ها و یادها: تحشیه‌ای بر آدم‌ها و کتاب‌ها

نام ها و یادها: تحشیه‌ای بر آدم‌ها و کتاب‌ها

ناصر علیخواه به کوشش مونا علیخواه

علیخواه در این كتاب، تحشیه‌هایی بر مهم‌ترین آدم‌ها و كتاب‌های زندگی‌اش زده و با هر حاشیه‌نویسی، خوان

دیگر آثار نویسنده

آنتولوژی شعر پست‌مدرن؛ معرفی مکاتب، نظریه‌ها، شاعران و نمونۀ اشعار

آنتولوژی شعر پست‌مدرن؛ معرفی مکاتب، نظریه‌ها، شاعران و نمونۀ اشعار

پل هوور

بخشی از این کتاب در واقع از کتاب معروف پل هوور پیشتاز شعر پست‌مدرن آمریکاست و بخشی حاصل نزدیک به بیس