۲۱۲۵
۱۱۷۱
پایتخت پری‌ها: شعر معاصر افغانستان

پایتخت پری‌ها: شعر معاصر افغانستان

پدیدآور: به کوشش سیدابوطالب مظفری ناشر: انجمن شاعران ایرانتاریخ چاپ: ۱۳۹۳مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۱۰۰شابک: 1ـ55ـ8514ـ964ـ978 تعداد صفحات: ۵۱۶

خلاصه

این کتاب معرفی شعر افغانستان در دو قرن اخیر است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را در بالای صفحه ببینید.

 

نویسنده در این مجموعه با توجه به گرایش‌ها و جریان‌های مختلف ادبی در قرن اخیر افغانستان، توانسته نمونه‌هایی از آثار شاعران برجسته کشور خود را در این مجموعه فراهم آورد و خواننده می‌تواند با مطالعه این کتاب با شعر دو قرن اخیر افغانستان به خوبی آشنا شود.

در مقدمه شعر افغانستان در دو قرن اخیر مورد بررسی قرار گرفته و نوع، سبک و قالب‌های مطرح ادبی هر دوره و سیر تفکر شاعران ارزیابی شده است.

بررسی شعر معاصر افغانستان، در دهه‌های اخیر نیز به اجمال از نگاه گردآورنده دور نمانده است و قالب‌های ادبی هر دوره به خصوص ‌ دهه 60، که نوروشنفکران چپ‌گرا، نوعی ادبیات تبلیغی و کارگری را با شعر نیمایی و سپید آمیخته بودند مورد بررسی قرار گرفته است.

نویسنده در ادامه مقدمه، شعر مقاومت افغانستان که در دهه 70 نقطه اوج آن بود و به دنبال آن ‌شعر مهاجرت نیز اوج گرفت را مورد تحلیل و بررسی قرار داده و تأکید کرده است که در‌ هر یک از این دوره‌ها یعنی شعر مقاومت و مهاجرت، شاعران خوبی پرورش و ظهور یافته‌اند.

آنگونه که سیدابوطالب مظفری در انتهای مقدمه خود یادآوری کرده، معیار گزینش وی در این اثر ارزش ادبی خود اثر بوده نه شهرت صاحب اثر و بر این معیار تا آنجا پیش رفته که از برخی شاعران بسیار معروف دوره مشروطیت افغانستان مثل «محمود طرزی» با آن همه شهرت و تأثیری که در تحول شعر و ادبیات افغانستان داشته، شعری دیده نمی‌شود هر چند که در مقدمه درنگ بسیاری بر شعر او شده است، آن‌گونه که گردآورنده نیز یادآوری کرده، محدودیت در حجم کار باعث شده که نام و اثر برخی از شاعرانی که هم‌سطح آنها در این مجموعه آمده ذکری به میان نیاید.

روش کار در این کتاب به این صورت است که ابتدا زندگی‌نامۀ مختصری از شاعر افغان آورده شده و سپس اشعاری از او ذکر شده است.

نویسنده در نتیجه‌گیری مقدمه‌اش می‌نویسد: مخاطب حرفه‌ای که شعر این چند قرن اخیر را در حوزۀ جغرافیایی افغانستان مطالعه می‌کند، در مجموع از نوعی محدودیت یا عدم تنوع رنج می‌برد. خوب است این مدعا را یه شکل مقایسۀ تطبیقی با شعر معاصر ایران روشن کنیم. خوانندۀ شعر معاصر ایران به ویژه در یک قرن اخیر، با تنوع نسبتاً خوبی روبروست. این تنوع هم در تفکر و نگرش شاعران است و هم در فرم و قالب و ساختار..... اما این حالت در شعر افغانستان بسیار کم است. ما در قدم اول تحرکات فکری‌ای که منجر به تحولات ادبی در ساحت فرم و ساختار و قالب شود را نداشته‌ایم یا بسیار کم داشته‌ایم. ما بیشتر نگرش ماورای مرزی داشته‌ایم و مترصد بوده‌ایم که در ایران و روسیه و هند چه اتفاقاتی می‌افتد، ما هم از آن تبعیت کنیم. این حالت به شعر ما چشم‌اندازی بسیار یکنواخت داده است. 

نظر شما ۱ نظر
  • مدیر۷ ماه پیش
    شکل پی دی اف شده تمام کتاب های سایت شما مکمل نمی باشد. لطفاً کنید و فایل های مکمل آن را آپلود نماید. تشکر

پربازدید ها بیشتر ...

افسانه و نیمای جوان

افسانه و نیمای جوان

ایلیاکیان احمدی

منظومۀ بلند، استثنایی و تأثیرگذار «افسانه» شعری که نیمای جوان در سال 1301 و در 25 سالگی می‌سراید، پی

تاریخ مطبوعات استان همدان (1324 ق ـ 1397 ش)

تاریخ مطبوعات استان همدان (1324 ق ـ 1397 ش)

مجید فروتن

از ویژگی‌های بارز این کتاب، تلاش برای دسترسی به بخشی از اسناد و سوابق دولتی و اصل نشریات یا آرشیو اس

منابع مشابه بیشتر ...

دیوان ندیم

دیوان ندیم

عبدالغفور ندیم کابلی

یکی از مسائل جدیدی که در شعر ندیم دیده می‌شود که تا آن روزگار کمتر طرح شده، بحث «وطن» و «وحدت ملی» ا

تحلیل شعر مهاجرت افغانستان

تحلیل شعر مهاجرت افغانستان

گل‌نساء محمدی

در این کتاب شعر حدود سی نفر از شاعران افغانستان بررسی شده است.