۱۸۹۲
۶۰۸
سبک‌شناسی نامه‌های غزالی با رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی

سبک‌شناسی نامه‌های غزالی با رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی

پدیدآور: مریم درپر ناشر: علمتاریخ چاپ: ۱۳۹۲مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۵۰شابک: 7ـ444ـ224ـ964ـ978 تعداد صفحات: ۳۲۰

خلاصه

كتاب سبک‌شناسی انتقادی به مفاهیم پایه در سبک‌شناسی انتقادی و ابزارهای كارآمد در آن پرداخته و ویژگی‌‌های سبكی را بر پایۀ تحلیل گفتمان انتقادی، مقوله‌های قدرت و اقتدار، ایدئولوژی، گفتمان طبقاتی، گفتمان غالب، ارجاعات بینامتنی و ارجاعات بیناگفتمانی توصیف شده‌ است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را در بالای صفحه ببینید.

 

كتاب سبک‌شناسی انتقادی به مفاهیم پایه در سبک‌شناسی انتقادی و ابزارهای كارآمد در آن پرداخته و ویژگی‌‌های سبكی را بر پایۀ تحلیل گفتمان انتقادی، مقوله‌های قدرت و اقتدار، ایدئولوژی، گفتمان طبقاتی، گفتمان غالب، ارجاعات بینامتنی  و ارجاعات بیناگفتمانی توصیف شده‌ است.

مطالعۀ مؤلفه‌های سبكی در این كتاب به شیوه لایه‌ای انجام پذیرفته و خردلایه‌های واژگانی، نحوی، كاربردشناسی و بلاغی را در بستر كلان لایه گفتمانی و بافت موقعیتی بررسی شده‌ است.

نویسنده در این كتاب با مطالعه نامه‌های غزالی به این نتیجه رسیده كه نامه‌‌نگاری غزالی به‌ مثابۀ یک كنش، ابزاری برای نظارت و كنترل است و دسترسی به گفتمان زاهدانه تقویت‌‌كننده موضع اقتدار نویسنده است.

نویسنده سبک‌شناسی لایه‌ای را روشی می‌داند که در عملی‌نمودن رویکردهای مختلف سبک‌شناسی کارایی دارد؛ به نظر وی در این روش مطالعۀ سبک براساس ساختار باز لایه‌ای متن به انجام می‌رسد و شیوه‌ای است که برطرف‌کنندۀ ضعف پژوهش‌های سبک‌شناسی فارسی است؛ در پژوهش‌های موجود در زبان فارسی (تاریخی سنتی و صورت‌گرا) ارتباط بین ویژگی‌های سبكی با بافت بیرونی متن مورد توجّه قرار نگرفته و به كاركرد یا نقش ویژگی‌های سبكی نیز پرداخته نشده است.

از طرف دیگر واحد تحلیل سبک در سبک‌شناسی سنتی در حد جمله متوقف مانده و حال آنكه در «روش لایه‌ای» با توجه به ساختار باز لایه‌‌ای متن، نه ‌تنها نوشتاری که در دست داریم، به عنوان واحد تحلیل در نظر گرفته می‌شود، بلكه واحد تحلیل متن گسترش یافته، به کلان لایه‌‌ها رسیده و بر این مبنا مشخصه‌‌ها و تمایزات سبکی یک نوشتار، نویسنده، ژانر یا دوره را تعیین می‌نماییم.

این کتاب از یک پیش‌گفتار و چهار فصل تشکیل شده است. در پیش‌گفتار سبک‌شناسی انتقادی به طور اجمالی معرفی شده و روش مطالعۀ سبک به شیوۀ لایه‌ای مطرح شده است. در فصل نخست با درآمدی بر سیر پژوهش‌های سبک‌شناسی فارسی و دسته‌بندی این پژوهش‌ها، مسئلۀ تحقیق مطرح شده و در ادامه پرسش‌ها، فرضیه‌ها، ضرورت انجام تحقیق و اهداف آن تبیین شده است. در فصل دوم مبانی نظری تحقیق و لایه‌های سبکی آمده است. در فصل سوم با درآمدی بر اهمیت گونۀ نامه به رده‌بندی نامه‌های فارسی پرداخته شده تا با تعیین زیرگونه‌ای که نامه‌های غزالی در آن قرار می‌گیرد، مقدمات مطالعۀ سبک نامه‌های غزالی در تقابل یا در ارتباط با دیگر زیرگونه‌ها فراهم آید. در فصل چهارم که بدنۀ اصلی کتاب است، ویژگی‌های سبکی نامه‌های غزالی در بافت‌های چهارگانۀ تجزیه و تحلیل، تعمیم‌پذیری ویژگی‌های سبکی در هر یک از بافت‌ها بررسی شده و در نهایت وجه ممیزۀ نامه‌های غزالی تعیین و در پایان به عنوان نتیجه‌گیری به پرسش‌های پژوهش پاسخ داده شده و فرضیه‌ها تأیید شده است.

سبک‌شناسی انتقادی یکی از رویکردهای سبک‌شناسی است که با تجزیه و تحلیل ویژگی‌های سبکی یک متن، چگونگی کاربرد یا شکل‌گیری مفاهیم اجتماعی را در زبان مورد بررسی قرار می‌دهد و از لحاظ مبانی نظری بر زبان‌شناسی انتقادی و تحلیل گفتمان انتقادی تکیه دارد.

فهرست مطالب کتاب:

پیش‌گفتار

فصل اول: طرح مسئله

فصل دوم: معرفی سبک‌شناسی انتقادی

فصل سوم: نظری اجمالی به نامه‌نگاری فارسی

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل ویژگی‌های سبکی در بافت‌های چهارگانه:

1. نامه در بافت سیاسی (نامۀ غزالی به شاه)

2. نامه در بافت سیاسی (نامۀ غزالی به وزیر)

3. نامه در بافت علوم دینی (نامۀ غزالی به ابن عالمی)

4. نامه در بافت طبقۀ عامه

5. همسانی‌ها و تفاوت‌های معنادار ویژگی‌های سبکی بر اساس بافت

6. سبک زاهدانه وجه ممیزۀ نامه‌های غزالی

7. تمایزات سبکی نامه‌های غزالی در جریان نامه‌نگاری فارسی

8. ویژگی‌های سبک‌شناسی انتقادی نامه‌های غزالی

نتیجه‌گیری

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب

قفل‌های دست‌ساز آذربایجان

قفل‌های دست‌ساز آذربایجان

رحمان احمدی ملکی

از بین آثار فلزی، قفل به دلیل دارابودن نوعی رمز عملکرد و درون‌مایۀ رازگون، از اهمیت زیادی در حیطۀ تل

منابع مشابه بیشتر ...

سبک‌شناسی خطاب در آیات مکی قرآن کریم

سبک‌شناسی خطاب در آیات مکی قرآن کریم

محمدعلی کاظمی‌تبار، میثم کرمی

با توجه به حجم گستردۀ آیات قرآن و تفاوتی که از جهات مختلف میان آیات مکی و مدنی وجود دارد، در این کتا

سبک شناسی انتقادی

سبک شناسی انتقادی

لسلی جفریز

این کتاب مجموعه‌ای از ابزارها را معرفی می‌کند که گرچه کامل نیستند، اما جامع‌تر از آنچه در ادبیات تحل