۲۹۷۵
۵۱۸
رمان‌های کلیدی ادبیات فرانسه

رمان‌های کلیدی ادبیات فرانسه

پدیدآور: ایو اِستالونی ناشر: دانشگاه اصفهانتاریخ چاپ: ۱۳۹۰مترجم: محمودرضا گشمردی، انورالسادات میرعلایی مکان چاپ: اصفهانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 6ـ024ـ110ـ600ـ978 تعداد صفحات: ۲۱۹

خلاصه

در این کتاب در شش فصل رمان‌های کلیدی هر دوره معرفی شده و دربارۀ محتوا و مضمون آنها نقد و بررسی انجام شده است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را در بالای صفحه ببینید.

 

ترجمۀ این کتاب با هدف پاسخگویی به چند پرسش انجام شده است. اولین ضرورت معرفی و عرضۀ رمان‌های فرانسوی قرون مختلفی است که دارای ارزش ادبی، تاریخی یا نمادین هستند. فرانسه یکی از تأثیرگذارترین فرهنگ‌ها را در مجموعۀ کشورهای اروپایی داشته و دارد و بسیاری از جریان‌های فکری و فلسفی از این بوم سرچشمه گرفته‌اند. دومین انگیزه اهمیت جنبۀ آموزشی آن است. در حقیقت این کتاب با مجموعه رمان‌های خود نوعی راهنماست که خوانندگان را یاری می‌کند ضمن آشنایی با مبانی ادبیات فرانسه، جریان‌ها و مکتب‌های ادبی آن را طی ادوار گوناگون بشناسند.

در این کتاب اصل بر اختصار است. در ذیل توضیح هر اثر پنج بخش وجود دارد: چکیده؛ مضامین و نمایه‌ها که به موضوعات و مفاهیم غالب در اثر می‌پردازد؛ اهمیت ادبی که به جنبه‌های تاریخی ـ ادبی، جامعه‌شناختی ـ ادبی و سبک‌شناختی می‌پردازد؛ جملات منتخب که در آن جملات کوتاهی از اثر به عنوان مثال ارائه می‌شود؛ کتابنامۀ نقد اثر که برای علاقمندانی که مایل به مطالعۀ تخصصی و بیشتر هستند یک کتاب مرتبط با اثر یا نویسندۀ اثر معرفی می‌شود.

این کتاب در مقام گلچینی است که همچون هر مجموعۀ مشابهی لزوماً تحت تأثیر سلیقۀ شخصی مؤلف صورت می‌گیرد. برای اصلاح این گرایش شخصی‌نگرانه و رعایت معرفی منصفانه، رمان‌ها با قید عبارت «کلیدی» آورده شده است. رمان کلیدی رمانی است که شناختش برای هرکسی که به آشنایی با ادبیات فرانسه اذهان دارد، ضروری است. در وحلۀ اول کاربرد عبارت «رمان کلیدی» با لفظ شاهکارهای قدیمی و معاصر اشتباه گرفته می‌شود. حال اگر بخواهیم طبقه‌بندی ارزشی نکرده باشیم، لفظ کلاسیک را بکار می‌بریم که هر چند مفهومی گنگ و مبهم دارد، ولی مقبول همگان است. رمان‌های شاهزاده خانم کلو، مانن لسکو، سرخ و سیاه و بیگانه، با وجود لغزش‌های احتمالی، به عنوان آثار اساسی ادبیات شناخته شده‌اند و در خور شهرتی جهانی یا حداقل آثاری ضروری برای مطالعۀ فرانسویان هستند.

این کتاب در شش بخش تنظیم شده که بدین ترتیب است: قرون وسطی، قرن 16، قرن 17، قرن 18، قرن 19 و قرن 20.

تریستان و ایزوت، پرسوال یا داستان جام مقدس و رمان دو رُنار رمان‌های مربوط به قرون وسطی هستند که در این کتاب بررسی شده‌اند. گرگانتوا اثر رابله رمانی است که در بخش قرن شانزدهم بدان پرداخته شده است. آستره، شاهدخت کلو، ماجراهای تله ماک و اسکارن 2 رمان‌های شکل‌دهندۀ بخش قرن هفدهم هستند. نامه‌های ایرانی، مانن لسکو، گمراهی‌های قلب و ذهن، الوئیز جدید، ساده‌دل و .... نیز در بخش قرن هجدهم جای گرفته‌اند. رُنه، آدولف، سرخ و سیاه، پاریس، زنبق درّه، اعتراف کودک قرن و .... رمان‌هایی هستند که در بخش قرن نوزدهم بررسی و تحلیل شده‌اند. طرف خانۀ سوان، سکه‌سازان، ناجا، تهوع، ساحل سیرت، شور واهی و ... نیز رمان‌هایی هستند که در بخش قرن بیستم به آنها اشاره شده است.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب

منابع مشابه بیشتر ...

دربارۀ تجدد ادبی: به انضمام سی‌ویک متن برگزیده دربارۀ تجدد ادبی از نویسندگان مختلف

دربارۀ تجدد ادبی: به انضمام سی‌ویک متن برگزیده دربارۀ تجدد ادبی از نویسندگان مختلف

عیسی امن‌خانی

در روایتی که در این کتاب از تجدد ارائه شده است، الف) تاریخ تجدد ادبی نه تا ظهور نیما، بلکه تا سال‌ها

ادبیات و زندگی: شانزده مقاله دربارۀ مهم‌ترین آموزه‌های نویسندگان جهان برای زندگی بهتر

ادبیات و زندگی: شانزده مقاله دربارۀ مهم‌ترین آموزه‌های نویسندگان جهان برای زندگی بهتر

گروهی از نویسندگان به ویراستاری آلن دوباتن

این کتاب مجموعه‌ای است از شانزده مقاله دربارۀ مهم‌ترین آموزه‌های نویسندگان جهان برای به‌زیستی؛ زندگی