۲۳۹۰
۵۹۷
سیری در تاریخ روشنفکری در ایران و جهان

سیری در تاریخ روشنفکری در ایران و جهان

پدیدآور: رضا داوری اردکانی ناشر: سخنتاریخ چاپ: ۱۳۹۲مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۶۵۰شابک: 4ـ674ـ372ـ964ـ978 تعداد صفحات: ۳۸۸

خلاصه

پیداست که در شرح تاریخ روشنفکری تفاوتی میان اروپا و آمریکای ماجدد و کشورهایی که تجدد را از اروپا اخذ کرده‌اند، وجود دارد؛ این دو صورت روشنفکری لااقل در ظهور و از حیث عملکرد تفاوت‌ها دارند. در فصول این کتاب به این تفاوت کم و بیش اشاره شده است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را در بالای صفحه ببینید.

 

در پنجاه سال اخیر در باب روشنفکری و کاروبار روشنفکران بسیار گفته و نوشته‌­اند. بعضی از این نوشته‌­ها گزارش پژوهش است و در بعضی دیگر روشنفکری نقد شده است. این دفتر کمتر صورت گزارش دارد و بیشتر متضمن نقد و نقادی است. اما در این نقد و نقادی غرض مخالفت و موافقت و ذکر حسن و عیب نبوده است. اینکه روشنفکران خدمت کرده‌­اند یا خیانت یک بحث است و درک و بیان تاریخ پدید‌آمدن روشنفکری و امکان­ها و توانایی­های روشنفکران و مقام و اثر ایشان در تاریخ بحث دیگر است. نویسنده کاری به خدمت و خیانت روشنفکران نداشته و حتی به اغراض و مقاصد سیاسی آنان به قصد صدور حکم و تحسین و تقبیح نپرداخته است.

این نوشته در حقیقت گزارش پدیدآمدن روشنفکری و ظهور روشنفکران در مرز میان تفکر و ادب و هنر از یک­سو و سیاست از سوی دیگر ـ و احیانا در قلمرو پراکسیس مارکس ـ  و چگونگی ادای وظیفه روشنفکری و افول و پایان‌یافتن تاریخ آن است. پیداست که در شرح تاریخ روشنفکری تفاوتی میان اروپا و آمریکای متجدد و کشورهایی که تجدد را از اروپا اخذ کرده‌­اند وجود دارد. این دو صورت روشنفکری لااقل در ظهور و از حیث عملکرد تفاوت­ها دارند. در فصول این کتاب به این تفاوت کم و بیش توجه شده است.

مطلب دیگر تمییز میان منورالفکری و روشنفکری است. همۀ نویسندگانی که در باب روشنفکری قلم زده‌­اند این دو را یکی دانسته‌­اند و بعضی حتی مرزی میان دانش و فلسفه و حکمت و شعر و سیاست با روشنفکری قائل نشده‌­اند. منورالفکری ناظر به قوام تجدد و طراّحی جهان متجدد است. اما روشنفکری در زمانی به وجود می‌­آید که در راه تحقق این طرح در عمل و سیاست مشکلاتی پیدا می‌­شود که در آغاز دیده نشده بود. روشنفکر پدیدآمدن این مشکلات را به قصور سیاست و سیاستمداران بازمی‌­گرداند و رعایت اصول آزادی و عدالت و پایبندی به حقیقت را یادآوری می‌­کند یا درست بگوییم روشنفکری نظارت بر حکومت و تذکر به لزوم پایبندی آن به اصول تجدد و رعایت آنهاست. در این نظارت گاهی روشنفکرانی در برابر حکومت می‌ایستند و به مبارزه بر می‌­خیزند یا بر سر حکومت فریاد می­‌زنند.

نظارت بر حکومت و فریادزدن بر سر آن را ناچیز نباید انگاشت؛ اما در زمانی که اصول تجدد مورد چون و چرا قرار می‌گیرد یا امید به تحقق رؤیای منورالفکری رو به ضعف می‌­رود، دفاع از تجدد نیز دشوار می­‌شود و روشنفکران ناگزیر به خلوت خود پناه می­‌برند یا راه دیگری پیش می­گیرند. این نوشته بیان سرگذشت روشنفکری در دوران پایانی تجدد است. دورانی که در آن تکلیف و سرنوشت آزادی و عدالت و حقیقت در تکنیک و با تکنولوژی تعیین می­شود. در این دوران ظاهراً نیازی به روشنفکری نیست و شاید به همین جهت است که بازمانده­های نسل روشنفکری پس از جنگ جهانی دوم تقریباً خاموشی گزیده­اند.

روشنفکران جهان در حال توسعه نیز چون راهیان راه تجددند و می­توانند حرفی برای گفتن داشته باشند در معرکه و غوغای جهانی­شدن سرگردان شده­اند. با پدیدآمدن جهان مجازی و مصرف­­شدن علم و اطلاعات و ادب و فرهنگ اگر روشنفکر دست و پای خود را گم کند بر او بأس و حرجی نیست. با این حال نباید تصور کرد که راه نظر بسته شده است. همیشه و همواره کسانی هستند که در بحرانی­ترین زمان­ها به راه برون­شد و به امکان‌های آینده می­اندیشند. پایان روشنفکری پایان تفکر نیست. هنوز و همیشه می­توان در انتظار گشایش راه بود.

فهرست مطالب کتاب بدین ترتیب است:

فصل اول: کانت و منورالفکری

فصل دوّم: منورالفکری چیست؟

فصل سوّم: دانشمند، سیاست و حقیقت

فصل چهارم: قوام روشنفکری در جهان و ورود و سیر آن در ایران

فصل پنجم: معنای روشنفکری

فصل ششم: وضع روشنفکری و روشنفکران در شش دهه اخیر

فصل هفتم: نظری به روشنفکری دینی

فصل هشتم: روشنفکری در بحران

فصل نهم: خاتمه و نتیجه

ضمیمۀ 1: نظری به رساله: تحقیق  در تجدد و ملیت و تناسب این دو معنی با یکدیگر

ضمیمۀ 2: دین و آزادی و هنر

ضمیمۀ 3: علم و روشنفکری

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ره افسانه‌زدند؛ تبارشناسی آثار خلقیات‌نویسان ایرانی در پنجاه سال اخیر

ره افسانه‌زدند؛ تبارشناسی آثار خلقیات‌نویسان ایرانی در پنجاه سال اخیر

آرمین امیر

در این کتاب با بهره‌گیری از چارچوب مفهومی و روش ادوارد سعید در کتاب شرق‌شناسی به تبارشناسی مهم‌ترین

حکایت خرگرد و مدرسه: در نسبت مدرسۀ غیاثیه و بستر ظهورش

حکایت خرگرد و مدرسه: در نسبت مدرسۀ غیاثیه و بستر ظهورش

مهدی گلچین عارفی

این کتاب پیرامون معماری و تاریخچه مدرسه مبارکه غیاثیه در شهر خرگرد (خواف) در استان خراسان رضوی است.

منابع مشابه

خلوت رؤیا: گفتگوهایی با محمد مجتهد شبستری و دیگران

خلوت رؤیا: گفتگوهایی با محمد مجتهد شبستری و دیگران

مولود بهرامیان

مجموعه گفتگوهایی که در این کتاب آمده، به طرح مسائلی مانند آزادی، بنیادگرایی دینی، عدالت، دگرپذیری و

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

بلای بی تاریخی و جهان بی‌آینده

بلای بی تاریخی و جهان بی‌آینده

رضا داوری اردکانی

این کتاب گزارش وضع جهانی است که در پایان تاریخ خود قرار دارد. بخشی از این جهان آغاز و دوران تحول و پ

 گسست تاریخی و شرق‌شناسی

 گسست تاریخی و شرق‌شناسی

رضا داوری اردکانی

دربارۀ شرق‌شناسی از حدود پنجاه سال پیش کم‌وبیش مطالبی گفته و نوشته شده است؛ اما اتفاق مهم که شرایط ا