۲۵۷۰
۵۱۶
دو شاهکار ادبیات جهان: رومئو و ژولیت ویلیام شکسپیر، لیلی و مجنون نظامی گنجوی

دو شاهکار ادبیات جهان: رومئو و ژولیت ویلیام شکسپیر، لیلی و مجنون نظامی گنجوی

پدیدآور: ترجمه، تحقیق و تطبیق از علی اصغر حکمت به اهتمام هرمز همایون‌پور ناشر: آگاهتاریخ چاپ: ۱۳۹۳مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۱۰۰شابک: 1ـ324ـ416ـ964ـ978 تعداد صفحات: ۳۰۷

خلاصه

این کتاب دربردارندۀ چهار مقاله است که در آنها ابتدا این دو شاهکار ادبیات معرفی شده‌اند و سپس به بررسی تطبیقی بین این دو داستان عاشقانه پرداخته شده است.

معرفی کتاب

برای دیدن بخشی از صفحات کتاب، لینک فایل پی دی اف (pdf) را در بالای صفحه ببینید.

 

ویراستار این کتاب در ابتدا و پس از مقدمه‌ای که بر کتاب نوشته، به زندگی و آثار و افکار علی اصغر حکمت پرداخته است و سپس با سرآغازی از علی اصغر حکمت کتاب آغاز شده است.

در مقالۀ اول نویسنده به «رومئو و ژولیت» پرداخته و نحوۀ نگارش و شخصیت‌های آن را بازگو کرده است. در مقالۀ دوم «لیلی و مجنون» نظامی را از آغاز تا سرانجام بررسی کرده است. در مقالۀ سوم این دو منظومه را مقایسه کرده است و در مقالۀ چهارم نیز به داستان لیلی و مجنون در ادبیات فارسی پرداخته است. در پایان نیز فهرستی از مثنوی‌های لیلی و مجنون ارائه کرده است.

نویسنده معتقد است شکسپیر این حکایات را در ایام جوانی نگاشته و در آن جلوۀ مظاهر عشق و تأثیرات نفسی انسان از حزن و شادی و یأس و امید و عواطف پدری و فرزندی و بسیاری از امیال بشری به وصفی هر چه روشن‌تر نمایش داده است و با آنکه سراسر داستان عشق و محبت است، سر مویی از راه حیا و طریق عفت خارج نشده و کلمه‌ای بر خلاف آداب شریفه در آن به قلم نیاورده است و آن را بزرگ‌ترین درام و حکایت غم‌انگیز عشقی ادبیات کلاسیک مغرب‌زمین به شمار می‌آورند. شکسپیر این حکایت را از خود ابداع و اختراع نکرده، بلکه از منابع ایتالیایی اتخاذ نموده است. واقعۀ عشق رومئو و ژولیت بدون اصل و حقیقت تاریخی نیست و گویند این واقعه در شهر ورونا در سال 1393 مسیحی ـ البته نه بدین تفصیل که بعدها نگاشته‌اند ـ در زمان حکومت بارتولومئو دلّا اسکالا واقع شده است.

نویسنده در مقالۀ سوم هم در موارد اشتراک و هم مواقع اختلاف بین این دو داستان یعنی رومئو و ژولیت و لیلی و مجنون سخن گفته و آن را نشان داده است تا در اولی معلوم شود که آدمیزاد در اصل و مبدأ یک خلقت و طبیعت و یک نوع احساس دارد و انتها و سرانجام نیز یکی است و در ثانی مشاهده شود که قریحۀ شرقی و غربی در رقت معانی و سبک بیان وقایع و اختراع حکایات با یکدیگر تا چه اندازه مخالف و متباین است. در قسمتی از این فصل آمده است: «نیز هر دو حکایت به مرگ عاشق و معشوق به پایان می‌رسد که به ناکامی و محرومی دچار مرگ و هلاک می‌شوند؛ ولی تصویری که دو شاعر از منظرۀ هلاکت عاشق و معشوق مصور نموده‌اند، مختلف است. نظامی مجنون را در پای حضیرۀ لیلی نشان می‌دهد که قبر معشوقه را در آغوش گرفته و با حالی بی‌قرار و جسمی نزار و دیده‌ای اشکبار [در حالی که] خیلی از وحشیان صحرا و ددان بیابان گرداگرد او را گرفته‌اند، بدین منوال جان می‌سپارد. ولی شکسپیر رومئو را با لباس سواری و شمشیر آخته می‌نمایاند که به پای معشوق افتاده و جان سپرده است و اطراف او جمعی کثیر از پدران و مادران و اقارب و خویشان و امیر و وجوه شهر گرد آمده و بر آن منظرۀ غم‌انگیز اشک حسرت از دیده می‌بارند».

فصل و مقالۀ آخر این کتاب دربرگیرندۀ داستان لیلی و مجنون در ادب فارسی است و در این مقال به معرفی مثنوی‌های لیلی و مجنون در ادبیات فارسی پرداخته شده است.

فهرست مطالب کتاب بدین ترتیب است:

یادداشت ویراستار

زندگی و آثار و افکار علی اصغر حکمت

سرآغاز از علی اصغر حکمت

مقالۀ نخستین: رومئو و ژولیت

مقالۀ دومین: لیلی و مجنون به گفتۀ نظامی

مقالۀ سومین: مقایسۀ منظومۀ دو شاعر

مقالۀ چهارمین: داستان لیلی و مجنون در آداب زبان فارسی

فهرستی از مثنوی‌های لیلی و مجنون

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

آیین های ایل شاهسون بغدادی

آیین های ایل شاهسون بغدادی

یعقوبعلی دارابی

در این کتاب ضمن معرفی ایل شاهسون بغدادی در گذر تاریخ، آیین‌های دینی و آداب و رسوم اجتماعی این ایل بر

زندگی‌نامه و خدمات علنی و فرهنگی محمدتقی‌ بهار (ملک‌الشعراء)

زندگی‌نامه و خدمات علنی و فرهنگی محمدتقی‌ بهار (ملک‌الشعراء)

جمعی از نویسندگان زیرنظر کاوه خورابه

بی‌شک در ساحت ادبیات و فرهنگ ایران معاصر، به‌ویژه در زمینۀ ارتباط با ادبیات کهن و پربار ما که بزرگان

منابع مشابه

عشق‌های نافرجام: بررسی تطبیقی آثار نظامی و شکسپیر

عشق‌های نافرجام: بررسی تطبیقی آثار نظامی و شکسپیر

حانیه کریمی

این کتاب مقایسه‌ای است بین اتللو و رومئو و ژولیت شکسپیر با خسرو و شیرین نظامی است.