۲۱۳۹
۰
آیت الحق: شرح احوال سیدالعلماء حضرت سیدعلی آقا قاضی (قدس سره) (دو جلد)

آیت الحق: شرح احوال سیدالعلماء حضرت سیدعلی آقا قاضی (قدس سره) (دو جلد)

پدیدآور: سیدمحمدحسن قاضی با مقدمۀ حسین غفاری ناشر: جلد اول: حکمت، جلد دوم: بصیرتتاریخ چاپ: جلد اول: ۱۳۹۲ (چ چهارم) جلد دوم: ۱۳۸۸مترجم: سیدمحمدعلی قاضی‌نیامکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 3_4_81412_964تعداد صفحات: ۴۵۸+۲۲۵

خلاصه

این کتاب در دو جلد، به عرفان سیدعلی قاضی و شخصیت او و نیز به بررسی شاگردانش که هر کدام برای خود آیتی شده‌اند، از جمله علامه طباطبایی و مرحوم بهجت و بسیاری دیگر می‌پردازد. همچنین در این کتاب مقدمه‌ای با عنوان «فلسفۀ عرفان شیعی» آمده است.

معرفی کتاب

این کتاب در دو جلد، به عرفان سیدلی قاضی و شخصیت او و نیز به بررسی شاگردانش که هر کدام برای خود آیتی شده‌اند، از جمله علامه طباطبایی و مرحوم بهجت و بسیاری دیگر می‌پردازد. همچنین در این کتاب مقدمه‌ای با عنوان «فلسفۀ عرفان شیعی» آمده است.

همچنین در این کتاب شرح حال گروه معینی از شخصیت‌ها و شرح آثار ادبی یا علمی که آنان از خود باقی گذاشته‌اند، آمده است. همچنین از میان مطالب مندرج در آنها، با تأکید بر مطالب اخلاقی و تربیتی، پند و اندرزایی استخراج شده است.

از کسانی که در درجۀ اول به نوشتن شرح حال ایشان در این کتاب پرداخته شده، شرح حال سیدعلی آقا قاضی و رهروان نزدیک اوست که تعداد آنها از شمار انگشتان دست تجاوز نمی‌کند؛ افزون بر آقای قاضی، کسانی هستند که به مناسبتی از ایشان نامی برده می‌شود و آقای قاضی به گونه‌ای با ایشان رابطه‌ای دور یا نزدیک داشته‌اند.

او سیدمیرزا علی فرزند میرزا حسین فرزند میرزا احمد فرزند میرزا رحیم طباطبایی تبریزی، قاضی، عالم، مجتهد، متقی پرهیزکار و اخلاقی فاضل است. نامبرده در 13 ذیحجه سال 1285 هـ در تبریز متولد شد و در خانواده‌ای اهل علم و فضل و محترم پرورش یافت. مقدمات را نزد اهل فضل بیاموخت و سپس نزد پدر خود و همچنین میرزا موسی تبریزی صاحب حلشیۀ رسائل و سیدمحمدعلی قره‌چه‌داغی صاحب شرح لمعه به شاگردی پرداخت. در سال 1313 هـ به نجف اشرف مهاجرت کرد و از محضر درس جناب محمدفاضل شربیانی، شیخمحمدحسن مامقانی، شیخ الشریعۀ اصفهانی و شیخ محمدکاظم خراسانی صاحب کفایه و میرزا حسین خلیلی بهره گرفت. ایشان از شاگردان ممتاز اخیرالذکر به شمار می‌آیند. زیرا در فقه، اصول، حدیث، تفسیر و غیر آن از خود مهارت نشان داد.

او از شخصیت‌های علم اخلاق به حساب می‌آید؛ زیرا مراتب عالیه این دانش را نزد خلیلی و دیگران پیمود و در این زمینه نزد اهل علم مشهور شد. او در این رشته حلقۀ درس و شاگردان و مریدانی داشته است. او دارای رفتار و منشی متین و استوار بود و اخلاقی نیکو داشت و ذاتاً انسانی بزرگوار بود. اهل فضل و دانش و درستی به او احترام می‌گذاشتند و او را بزرگوار می‌دانستند تا اینکه در شب چهارشنبه ششم ربیع الاول سنه 1366 هـ بدرود حیات گفت و در وادی السلام نجف نزدیک مقام حضرت مهدی (عج) مدفون شد.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

آیین های ایل شاهسون بغدادی

آیین های ایل شاهسون بغدادی

یعقوبعلی دارابی

در این کتاب ضمن معرفی ایل شاهسون بغدادی در گذر تاریخ، آیین‌های دینی و آداب و رسوم اجتماعی این ایل بر

زندگی‌نامه و خدمات علنی و فرهنگی محمدتقی‌ بهار (ملک‌الشعراء)

زندگی‌نامه و خدمات علنی و فرهنگی محمدتقی‌ بهار (ملک‌الشعراء)

جمعی از نویسندگان زیرنظر کاوه خورابه

بی‌شک در ساحت ادبیات و فرهنگ ایران معاصر، به‌ویژه در زمینۀ ارتباط با ادبیات کهن و پربار ما که بزرگان