۱۵۳۴
۰
آموزۀ مهدویت در عرفان اسلامی

آموزۀ مهدویت در عرفان اسلامی

پدیدآور: محمدامین صادقی ازرگانی ناشر: شرکت انتشارات علمی و فرهنگیتاریخ چاپ: ۱۳۸۶مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۳۰۰۰شابک: 5_838_445_964_978 تعداد صفحات: ۱۵۶+۱۴

خلاصه

در این کتاب جلوه‌ای از سیمای نورانی حضرت مهدی علیه‌السلام، ضرورت و جایگاه حضرت مهدی علیه‌السلام در نظام خلقت، مهدی علیه‌السلام و ولایت الهی، جلوه‌ای از اسرار غیبت و برکات ظهور آن حضرت با رویکرد عرفانی مورد بحث قرار گرفته است.

معرفی کتاب

مسئلۀ مهدویت یکی از زنده‌ترین آموزه‌های دینی و مذهبی است که پژوهش، مطالعه و اندیشیدن دربارۀ آن از هر زاویه و با هر رویکردی صورت گیرد به جان آدمی نورانیت، معنویت، امید، نشاط، شادکامی، عشق، تجرک و پویایی می‌بخشد و بحث از آن در واقع بحث از نویدها، سعادت‌ها، صفا و صمیمیت میان انسان‌ها، عدالت‌گستری، اخلاق‌محوری، دین‌باوری، ولایت‌مداری، قرآن‌محوری، کرامت انسانی، عزت اسلامی و صدها پدیدۀ دل‌انگیز الهی و انسانی دیگر است.

در این کتاب آموزۀ مهدویت با رویکرد عرفانی بحث شده و گفته‌های عارفان نکته‌آموز را در یک مجموعه به طور دقیق تنظیم و تبیین کرده است که برای همۀ عاشقان مهدی (عج) به ویژه نسل نواندیش و جوانان تحصیل‌کرده مفید و سودمند خواهد بود، به ویژه آنکه در هر یک از مسائل مطرح شده در کنار داده‌های عرفانی به بعضی از آموزه‌های دینی و روایات مربوطه شده که نشان‌دهندۀ هماهنگی کامل عرفان اسلامی با معارف و باورهای مذهبی در مسئلۀ مهدویت است.

گرچه آموزۀ مهدویت گستره ای وسیع دارد و از جنبه‌های مختلف زمینۀ تحقیق و تحلیل دربارۀ آن وجود دارد، ولی در این کتاب تنها به مباحثی پرداخته شده که در متون عرفان اسلامی به گونه‌ای مطرح گردیده است؛ بنابراین موضوع این تحقیق در چهار فصل طرح و تبیین شده است. فصل اول به بیان جلوه‌ای از سیمای حضرت مهدی (عج) از منظر متون عرفان اسلامی پرداخته و بعضی روایات مربوطه را به اختصار بازگو کرده است. فصل دوم ضرورت و جایگاه حضرت مهدی (عج) در عالم از دید عارفان مسلمان را تحلیل و رویات مربوطه را بیان نموده است. در فصل سوم حضرت مهدی (عج) و ولایت الهی مورد بحث قرار گرفته و دیدگاه علما در این باره بیان شده است. در فصل چهارم جلوه‌ای از اسرار غیبت و آثار و برکات ظهور حضرت مهدی (عج) منتاسب با موضوع تحقیق طرح و تبیین شده است.

در مجموع از مباحث این کتاب این نتیجه به دست می‌آید که دربارۀ منجی آخرالزمان حضرت مهدی (عج)، دیدگاه عرفان اسلامی با آموزه‌های وحیانی (قرآن و روایات) به ویژه معارف شیعی از نظر تبارشناسی حضرت مهدی (عج) کاملاً هماهنگ است و عارفان بزرگ بر آن هستند که مهدی موعود از مردم عرب قریشی، از عترت حضرت خاتم، از فرزندان حضرت علی (ع) و فاطمة الزهرا (س) و از اولاد امام حسین (ع) است. این هماهنگی میان آموزه‌های عرفانی و معارف شیعی، اولاً حکایت از هم‌سویی عارفان بزرگ با معارف اهل بیت دارد؛ ثانیاً نشان‌دهندۀ توجه ویژۀ آنان دربارۀ مسئلۀ مهدویت است که حتی جزئیات و خصوصیات شخصی آن حضرت را مورد مداقه قرار داده‌اند؛ ثالثاً با اینکه عرفا نوعاً تلاش کرده‌اند مسائل را فراغ از هرگونه گرایش خاصی طرح و تبیین کنند، ولی در مسئلۀ مهدویت که از مسائل بنیادین وحیانی و انسانی است، مسئله را در واقع با رویکرد شیعی طرح و تبیین کرده‌اند.

فهرست مطالب کتاب بدین ترتیب است:

فصل اول: جلوه‌ای از سیمای حضرت مهدی (عج)

فصل دوم: ضرورت و جایگاه حضرت مهدی (عج) در عالم

فصل سوم: حضرت مهدی (عج) و ولایت الهی

فصل چهارم: اسرار غیبت و برکات ظهور حضرت مهدی (عج)

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

زندگی‌نامه و خدمات علنی و فرهنگی محمدتقی‌ بهار (ملک‌الشعراء)

زندگی‌نامه و خدمات علنی و فرهنگی محمدتقی‌ بهار (ملک‌الشعراء)

جمعی از نویسندگان زیرنظر کاوه خورابه

بی‌شک در ساحت ادبیات و فرهنگ ایران معاصر، به‌ویژه در زمینۀ ارتباط با ادبیات کهن و پربار ما که بزرگان

سنت زیباشناسی آلمانی

سنت زیباشناسی آلمانی

کای همرمایستر

در اواسط قرن هجدهم در آلمان رشتۀ فلسفه نوینی پدید آمد مبتنی بر افکار و ایده‌هایی از بریتانیایی‌ها و

منابع مشابه

عقود الدرر فی تحقیق القول بالمهدی المنتظر

عقود الدرر فی تحقیق القول بالمهدی المنتظر

منسوب به احمد زینی دحلان

مدعای اصلی نویسنده در این کتاب آن است که ما با دوگونه مهدی مواجه‌ایم: یکی مهدی منتظر که پیامبر وعدۀ