۲۳۰۴
۰
آشنایی با رمز و رازهای نویسندگی

آشنایی با رمز و رازهای نویسندگی

پدیدآور: استیون می ناشر: معینتاریخ چاپ: ۱۳۹۲مترجم: پژمان طهرانیانمکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۱۰۰شابک: 5_077_165_964_978 تعداد صفحات: ۳۸۴

خلاصه

در این کتاب استیون می بهترین توصیه نویسنده‌هایی که سال‌ها وقتشان را صرف نویسندگی یا آموزش نویسندگی کرده‌اند، بیرون کشیده و شسته و رفته به مخاطب عرضه کرده است. در این کتاب، ‌توصیه‌ها و پیشنهادهای برخی از بهترین نویسندگان معاصر جهان در قالب 100 تمرین کاربردی ارائه شده است.

معرفی کتاب

در این کتاب استیون می بهترین توصیه نویسنده‌هایی که سال‌ها وقتشان را صرف نویسندگی یا آموزش نویسندگی کرده‌اند، بیرون کشیده و شسته و رفته به مخاطب عرضه کرده است. در این کتاب، ‌توصیه‌ها و پیشنهادهای برخی از بهترین نویسندگان معاصر جهان در قالب 100 تمرین کاربردی ارائه شده است. همین انواع و اقسام آزمون‌های ساده برای این کتاب طراحی شده تا مهارت و اعتماد به نفس خواننده را در هر یک از زمینه‌های نویسندگی بیازماید که بسیاری از تمرین‌ها تمرین‌هایی هستند که نویسنده کتاب در دوران تدریس نویسندگی از آنها بهره برده است. همچنین خواننده این کتاب مجبور نیست همه تمرین‌ها را به ترتیب کتاب انجام دهد؛ او به هر مهارتی که نیاز داشته باشد، به راحتی می‌تواند با تمرین‌های کتاب همان مهارت را تقویت کند.

نویسنده کتاب همچنین تأکید کرده می‌خواهد به خواننده فرصتی دهد تا در زمینه‌های اصلی نویسندگی به اطلاعات مجهز شوند که برای لذت‌بردن از نوشتن به آنها نیاز دارند و علاقمندان به نوشتن چه بخواهند شاعر شوند،‌ چه داستان کوتاه‌نویس، ‌چه رمان‌نویس یا نویسنده کتاب‌های کودکان، چه نمایشنامه‌نویس یا فیلمنامه‌نویس و چه روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس می‌توانند از این کتاب استفاده کنند.

در فصل اول با این مطالب آشنا می‌شویم: برخی از انگیزه‌های نوشتن، چگونه نوشتن کمک می‌کند تا برای زندگی معنایی پیدا کنیم و به چه چیزهایی نیاز داریم. در فصل دوم با چگونگی خلق ایده‌های جدید، پرورش ایده‌ها و اینکه ایده‌ها چه قابلیت‌هایی دارند، آشنا می‌شویم. در فصل سوم با چگونگی انتخاب موضوع برای مقاله، شناخت بازار و ارتباط با سردبیر و ویراستار دانسته می‌شود. در فصل چهارم با چشم‌انداز داستان کوتاه امروز، اجزای ضروری برای خلق یک داستان کوتاه موفق، چگونگی خلق یک داستان کوتاه خوب و اینکه داستان‌ها را به کجا ارسال کنیم، آشنا می‌شویم. در فصل پنجم چگونگی گفتن تراوشات ذهنی به صورت شعر، چگونگی تجربه در قالب‌های مختلف شعری و اینکه شعر چه موقع و به کجا ارسال شود، آشنا می‌شویم. چگونگی آثار مستندگونۀ خلّاق، چگونه می‌توان برای موضوعی در نوشتن چنین آثاری یافت، برای ساختار اثر چه فکری باید کرد و چگونه برای اثر طرح پیشنهادی بنویسیم موضوعاتی هستند که در فصل ششم دانسته می‌شود. در فصل هفتم به سفرنامه‌نویسی پرداخته شده و اینکه باید سفرنامه‌نویس به اطراف خود توجه داشته باشد، آشنازدایی کند و خود را نیز وارد صحنۀ متن کند تا سفرنامۀ خوبی بتواند تنظیم کند.

در فصل هشتم با عوامل موفقیت یک وبلاگ‌نویس، کاربردهای وبلاگ‌نویسی و مخاطرات آن آشنا می‌شویم. در فصل نهم مباحثی چون اهمیت نوشتن برای کودکان و نوجوانان، تصمیم‌گیری نوشتن برای کدام گروه سنی و کنارآمدن با مشکلات مطرح شده است. در فصل دهم مبانی ساختاری رمان، انتخاب شخصیت‌های اصلی، چگونه برداشتن قدم‌های اول و اهمیت‌داشتن یک شخصیت اصلی برای رمان مطرح شده است. صحنۀ داستان باید چه نقشی در داستان ایفا کند، چگونه از میان صحنه‌های واقعی و خیالی، صحنۀ مناسب انتخاب شود و دست‌یابی به سبک بصری مناسب برای فضاسازی و تجسم موقعیت مکانی از دانستنی‌های فصل یازدهم است. در فصل دوازدهم چگونگی خلق شخصیت‌های باورپذیر، پیداکردن شخصیت‌ها، اهمیت نام‌گذاری شخصیت‌ها و پرورش آنها دانسته می‌شود. چگونگی کنترل داستان، لزوم قربانی کردن شخصیت‌ها و چگونگی انواع پیرنگ‌های کلاسیک دانستنی‌های فصل سیزدهم هستند. تفاوت میان گفتگوی واقعی و دیالوگ، چگونه ارائه‌کردن دیالوگ بر روی کاغذ و اینکه چگونه مطمئن شوید دیالوگتان با بافت و متن داستان پیوند دارد‌، از نکات فصل چهاردهم هستند. بازنگری و اصلاح اثر، مجال درخشیدن به سبک و سیاق خاص خود و اهیمت دستور زبان و نقطه‌گذاری صحیح نکاتی هستند که در فصل پانزدهم ارائه شده است.

روش‌های خلق شخصیت برای صحنۀ تئاتر، چگونه دیالوگ‌هایی مناسب صحنۀ تئاتر بنویسیم، ضرورت کنش و کشمکش در نمایش‌نامه، چگونه ساختار لازم را به نمایش‌نامه بدهیم و چگونه برای آن بازاریابی کنیم از دانستنی‌های فصل شانزدهم هستند. در فصل هفدهم اهمیت تفکر تصویری، مزایای وجود راوی و چگونگی استفاده از صدا آمده است. قالب‌های اصلی درام‌های تلویزیونی، تفاوت‌های سینما و تلویزیون، گام‌های اولیه برای نوشتن به صورت گروهی و فرصت‌ها و موقعیت‌ها برای فیلم‌نامه‌نویسان تازه‌کار از دانستنی‌های فصل هجدهم هستند. نقش ناشر، مؤسسات انتشاراتی کوچک و کنارآمدن با پاسخ منفی ناشران مباحثی هستند که در فصل نوزدهم ارائه شده‌اند. در فصل بیستم نیز مجامع نویسندگان، دوره‌ها و کلاس‌های نویسندگی و جشنواره‌های ادبی ارائه شده است.

فهرست مطالب کتاب بدین ترتیب است:

فصل 1: چرا می‌نویسم؟

فصل 2: ایده‌ها و الهام‌ها

فصل 3: مقاله‌نویسی

فصل 4: داستان کوتاه

فصل 5: شعر

فصل 6: آثار مستندگونۀ خلاق

فصل 7: سفرنامه

فصل 8: ‌ وبلاگ‌نویسی

فصل 9: نوشتن برای کودکان و نوجوانان

فصل 10: نخستین گام‌ها برای نوشتن رمان

فصل 11: صحنه داستانی

فصل 12: شخصیت‌پردازی

فصل 13: طراحی پیرنگ

فصل 14: دیالوگ‌نویسی

فصل 15: دشواری‌های بازنگری و اصلاح نسخه اولیه

فصل 16: نمایش‌نامه‌نویسی برای صحنه

فصل 17: نمایش‌نامه‌نویسی برای رادیو

فصل 18: نوشتن برای تلویزیون و سینما

فصل 19: ‌صنعت نشر و ناشران

فصل 20: ادامه راه

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

مطالعات ادبی هرمنوتیک متن‌شناختی

مطالعات ادبی هرمنوتیک متن‌شناختی

مهیار علوی‌مقدم

تأویل و رویکرد هرمنوتیکی، باعث افزایش بهره‌گیری هر چه بیشتر خواننده از ارزش‌های شناخته‌نشدۀ متن می‌ش

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

مجید مصطفوی

نیل سایمون (1927 ـ 2018) یکی از پرکارترین، موفق‌ترین و محبوب‌ترین نمایشنامه‌نویسان جهان و یکی از بهت