۲۵۷۰
۰
شاعری شیفتۀ رنگ: چهار مقاله در شناخت فدریکو گارسیا لورکا همراه با گزیدۀ اشعار

شاعری شیفتۀ رنگ: چهار مقاله در شناخت فدریکو گارسیا لورکا همراه با گزیدۀ اشعار

پدیدآور: گروهی از نویسندگان با ویراستاری امانوئل دوران ناشر: نیلوفرتاریخ چاپ: ۱۳۹۱مترجم: میمنت میرصادقی (ذوالقدر)، نازنین میرصادقی مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۱۰۰شابک: 9_532_448_964_978 تعداد صفحات: ۲۲۲

خلاصه

این کتاب دربردارندۀ چهار مقاله است دربارۀ فدریکو گارسیا لورکا همراه با مقدمه‌ای از امانوئل دوران و گزیده‌ای از اشعارش.

معرفی کتاب

این کتاب دربردارندۀ چهار مقاله است دربارۀ فدریکو گارسیا لورکا همراه با مقدمه‌ای از امانوئل دوران و گزیده‌ای از اشعارش.

این چهار مقاله از مجموعه مقاله‌های انتخاب شده که دانشگاه «ییل» ایالات متحده آمریکا در سال 1962 میلادی منتشر کرده و یکی از کتاب های مجموعۀ معتبری است که این دانشگاه زیر عنوان Twentieth Cenyury Views  فراهم آورده است، با این هدف که بهترین عقاید انتقادی معاصر را دربارۀ نویسندگان مهم ارائه دهد و «چشم‌اندازی قرن بیستمی از موقعیت آنان فراهم کند؛ موقعیتی که در مرحلۀ ارزیابی‌های مجدد و عمیق تغییر می‌یابد».

مانوئل دوران گردآورندۀ این مقاله‌ها، مقدمه‌ای مفصل بر این مجموعه نوشته است که در جای خود مقاله‌ای است مفید و جامع که در آن نگارنده هم اطلاعاتی در مورد زندگی لورکا و هم تقسیم‌بندی دقیقی از دوره‌های مختلف فعالیت‌های ادبی و هنری او داده و آثار او را در هر دوره بررسی کرده است. او با این حال نظر خود را در مورد هر یک از مقاله‌های گردآمده در کتاب و نویسندگان آنها شرح داده است. آنگونه که در این مقدمه آمده، بیشتر این مقاله‌ها را شاعران و نویسندگان و منتقدانی نوشته‌اند که بعضی از آنها با لورکا دوست و آشنا بوده‌اند و آنچه دربارۀ لورکا می‌گویند، افزون بر آنکه حاصل برداشت‌شان از آثار اوست، نتیجۀ آشنایی و حشر و نشر مستقیم آنها با لورکا نیز هست.

این مقدمه با این حال تفاوت قضاوت و برداشت گردآورندۀ مقاله‌ها را با معتقدات و دیدگاه‌های نویسندگان و منتقدان هم‌روزگار لورکا نشان می‌دهد. برای نمونه می‌توان نظر او را دربارۀ اعتقادات سیاسی لورکا و دورۀ اقامت او با نظر جی.بی.ترند نویسندۀ مقالۀ «لورکا» مقایسه کرد. این اختلاف نظر می‌تواند حاصل تفاوت محیط زندگی این دو و چه بسا تغییر جو سیاسی جهان در فاصله‌ای کمتر از بیست سال باشد.

چهار مقاله‌ای که در این کتاب آورده شده و ترجمه شده، با این هدف بوده که به خوانندۀ فارسی‌زبان که تا حدودی با لورکا و آثار او آشناست، اطلاعات عمیق‌تری دربارۀ آنچه از لورکا می‌داند بدهد. از طریق این مقاله‌ها خواننده ریشۀ بسیاری از درون‌مایه‌ها و بن‌مایه‌های شعرهای لورکا را در فولکلور و فرهنگ اسپانیایی باز می‌شناسد، افزون بر آن اطلاعاتی دربارۀ نمایشنامه‌های لورکا به دست می‌آورد و با فعالیت‌های علمی او در زمینۀ تئاتر آشنا می‌شود.

در قسمت گزیدۀ شعرها، هفتاد قطعه شعر از یکی از کتاب‌های لورکا انتخاب و ترجمه شده و در این کتاب آورده شده است.

مقالۀ «لورکا و شعر مرگ» نوشتۀ پدرو سالیناس اهمیت موضوع مرگ را در درون آنچه می‌توان آن را «سنت وجودی» اسپانیا و فرهنگ آن نامید، بیان می‌کند. این مقاله همچنین به طور جنبی ادعانامه‌ای بر ضد دنیای مدرن است؛ دنیایی که در آن، این نگرش که زمینه‌ساز شعر است، مورد بی‌اعتنایی قرار گرفته یا پایمال شده است.

مقالۀ «لورکا» نوشتۀ جی.بی.ترند دربارۀ نسل شاعران و نثرنویسانی که پیش از لورکا بودند و محیط هنری که او در آن رشد کرد را آماده کردند، بحث می‌کند. وی با زبردستی خاطرات جالب، تحلیل شعرها و بخش‌هایی از شعرها را با مقالۀ خود می‌آمیزد؛ همچنان‌که اطلاعات کلی مربوط به اسپانیای مدرن و سنت کلاسیک اسپانیا را.

مقالۀ «لورکا، تجسم سرشت اسپانیایی» نوشتۀ داماسو آلونسو اسپانیایی‌بودن لورکا، رابطۀ عاشقانۀ شاعر و کشورش را برجسته می‌کند. توصیف تأثیر شاعر بر معاصرانش سبب می‌شود به لورکای انسان نزدیک‌تر شویم. از این‌رو موفقیت لورکا هم از جهت هنری و هم از جهت قدرت و جاذبۀ شخصیتی توضیح داده می‌شود و توجیه می‌شود.

مقالۀ «شاعری شیفتۀ رنگ» نوشتۀ لویی پارو بر جاذبۀ دیداری صور خیال و توصیف‌های لورکا به ویژه به کارگرفتن گاه سخاوتمندانه و گاه مقتصدانۀ رنگ تأکید می‌کند. لورکا چه رنگ‌های تند اصلی را به کار ببرد، چه لایه‌های لطیف‌تر طیف‌های هر رنگ را، همیشه به رنگ به مثابۀ توصیف واقعیتی خارجی یا به مثابۀ نمود مفاهیم پنهان علاقمند است.

فهرست مطالب کتاب بدین قرار است:

مقدمه: مانوئل دوران

لورکا و شعر مرگ: پدرو سالیناس

لورکا: جی.بی.ترند

لورکا، تجسم سرشت اسپانیایی: داماسو آلونسو

شاعری شیفتۀ رنگ: لویی پارو

برگزیده‌ای از شعرهای لورکا

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

منابع مشابه بیشتر ...

اشعار عاشقانه فدریکو گارسیا لورکا

اشعار عاشقانه فدریکو گارسیا لورکا

فدریکو گارسیا لورکا

در این کتاب شعرهای عاشقانۀ لورکا گردآوری شده است. چنین کاری یعنی گردآوری موضوعی اشعار یک شاعر ممکن ا

لورکا؛ گزیدۀ اشعار فدریکو گارسیا لورکا با شش افزودۀ منثور

لورکا؛ گزیدۀ اشعار فدریکو گارسیا لورکا با شش افزودۀ منثور

بیژن الهی

این مجموعه به دو بهر شده ست: نخست «سرود‌ه‌ها»، شامل صدوپنج شعر برگزیده (کمابیش یک‌چهارم شعرهای لورکا