۲۳۹۸
۰
بررسی آرا و اندیشه‌های شیخ علاءالدوله سمنانی

بررسی آرا و اندیشه‌های شیخ علاءالدوله سمنانی

پدیدآور: میثم نصراللهی ناشر: ادیانتاریخ چاپ: ۱۳۹۱مکان چاپ: قمتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 6_64_2908_964_978 تعداد صفحات: ۳۶۵

خلاصه

در این کتاب به بررسی آرا و اندیشه‌های شیخ علاءالدولۀ سمنانی از بزرگان تصوف ایرانی و از شاعران و نویسندگان قرن هفتم و هشتم هجری پرداخته است.

معرفی کتاب

شیخ ابوالمکارم علاءالدوله احمد بن محمد احمد بیابانکی سمنانی از بزرگان تصوف ایرانی و از شاعران و نویسندگان قرن هفتم و هشتم هجری به شمار می‌آید که در زمان اباقا و ارغون‌شاه ایلخانی دارای مشاغل دیوانی و سیاسی مهمی بود. سلوک و صحبت با شیخ عبدالرحمن اسفراینی از وقایع مهم در زندگی این عالم به حساب می‌آید. وی در تصوف معتقد به میانه‌روی بود و در زمینۀ اجرای دستورهای دین اسلام و سازگاری باورها با اصول دین سخت‌گیر بود. وی هم‌زمان با دانشمندان برجسته‌ای همچون خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی، خواجه نصیرالدین طوسی، علامه حلی، شیخ صفی الدین اردبیلی و خواجوی کرمانی می‌زیسته و با آنها مراودت علمی داشته است.

فصل نخست کتاب که «کلیات» نام‌گذاری شده، مقدماتی چون تعریف مسئله، اهداف، اهمیت و ضروت پرداختن به این مسئله و بیان برخی سؤالات و فرضیات مربوطه، همچنین ارائۀ پیشینه‌ای مفصل از تحقیقات انجام شده در این زمینه مطرح می‌شود تا اینکه روشن شود در رسالۀ حاضر قرار است به چه مباحثی پرداخته و به چه سؤالاتی نیز پاسخ داده شود و در نهایت نیز با بیان تمایز این رساله با سایر کارهای انجام شده در این زمینه، ضرورت تحریر آن را روشن و مبرهن می‌سازد.

در فصل دوم که عنوان «کلیات مربوط به زندگی شیخ و وضعیت آن دوره» بر گذاشته شده، نخست به زندگانی و پرفراز و نشیب شیخ علاء الدوله پرداخته شده و سپس دوران زندگی وی به لحاظ سیاسی و اجتماعی بررسی شده است. همچنین به بررسی وضعیت فرقه‌های شیعی و وضعیت تصوف در آن دوران نیز همت گمارده شده است. در این فصل همچنین به طور مفصل سلسله نسبت تصوف علاءالدوله معرفی و با وجود تناقضات و اقوال متعدد، مذهب فقهی مقبول شیخ معرفی شده است. در انتهای این فصل نیز مبحثی به معرفی آثار متعدد شیخ اختصاص داده شده است.

در فصل سوم که «آرا و اندیشه‌های عرفانی» نامیده شده و در حقیقت اصل و اساس این کتاب است، به معرفی، دسته‌بندی و بررسی آرا و اندیشه‌های شیخ پرداخته شده است. در بخش نخست این فصل به بیان کلیات مربوط به ویژگی‌های سلوکی و شخصیت عرفانی شیخ پرداخته شده است. در بخش دوم به طور مفصل به تبیین نظریات شیخ در عرصۀ نظر و مباحث مهمی چون وجودشناسی، اسماء و صفات، انسان‌شناسی، ارکان اسلام، ایمان، معرفت و آسیب‌شناسی اقدام شده است. بخش سوم دربرگیرندۀ نظریات علاءالدوله در مباحثی چون رابطۀ میان مرید و مراد، حالات و مقامات، سماع، خلوت‌نشینی و ... است که همگی در حیطۀ عمل صوفیانه مطرح بوده و در سلوک طریق عرفانی، آگاهی از آنها و التزام به قواعد آنها ضروری است. در بخش چهارم این فصل نیز به تعدادی از نصایح عارفانه و کلمات قصار شیخ اشاره شده که در طی‌نمودن مراتب سلوکی می‌توانند راهبر و هدایتگر سالک به خیر و صلاح باشند.

فهرست مطالب کتاب بدین قرار است:

فصل اول: کلیات:

بیان مسئله

اهمیت و ضرورت اجرای طرح

هدف یا اجرای طرح

صورت‌بندی مسئلۀ تحقیق و بیان سؤالات

فرضیات تحقیق

پیشینۀ تحقیق

فصل دوم: کلیات زندگی شیخ و وضعیت آن دوره:

زندگینامه

بررسی دوران زندگی شیخ علاءالدوله

وابستگی طریقتی شیخ

موضع شیخ در مقابل عصبیت‌های عوامانه و تعیین مذهب او

معرفی آثار

فصل سوم: آرا و اندیشه‌های عرفانی:

مقدمۀ بحث

آموزه‌های نظری

آموزه‌های عملی

نصایح عارفانه و کلمات قصار

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

بازخوانی انتقادی سیاست‌گذاری‌های آموزشی در ایران معاصر

سیدجواد میری، مهرنوش خرمی‌نژاد

ضروری است که فهم ما از جایگاه آموزش و پرورش به صورت بنیادی و از منظر ارزش‌گذاری اجتماعی تغییر کند؛ ز

منابع مشابه بیشتر ...

آینۀ جانان: شرح احوال و آثار و اندیشه‌های شمس‌الدین دیلمی

آینۀ جانان: شرح احوال و آثار و اندیشه‌های شمس‌الدین دیلمی

سعید کریمی

این کتاب مقدمه‌ای کوتاه بر زندگی و تصنیفات و آرای شمس‌الدین دیلمی و نیز بر تاریخ تصوف همدان است. آگا

منطق الاسرار ببیان الانوار

منطق الاسرار ببیان الانوار

روزبهان بقلی شیرازی

کتاب «منطق الاسرار ببیان الانوار» اثر روزبهان بقلی شیرازی است. کتاب به زبان عربی است. گویند وقتی برا