۲۸۰۲
۰
مراد المریدین

مراد المریدین

پدیدآور: ابوالفتوح غیاث الدین هبة الله یوسف ابن ابراهیم بن سعدالدین حمویه مصحح: علی اصغر میرباقری فرد، زهره نجفی زیر نظر مهدی محقق ناشر: مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه تهران ـ مک گیلتاریخ چاپ: ۱۳۸۹مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 1_76_5552_964_978تعداد صفحات: ۲۴۸

خلاصه

در سير تطور عرفان اسلامی قرن هفتم، به سبب تلاقی مشرب‌های مختلف اهميت ويژه‌ای دارد. يکی از چهره‌های برجسته اين دوره سعدالدين حمويه (م 649 ﻫ..ق) است که با وجود جايگاه مهمش در عرفان اسلامی، اطلاعات زيادی درباره وی در دست نيست و هر منبعی که ما را در شناخت بيشتر او و پيرامونيان او ياری دهد، بی‌ترديد از اهميتی خاص برخوردار است. مراد المريدين نوشته نوشناخته خواجه غياث الدين هبة الله ابن يوسف ابن ابراهيم، از نوادگان سعدالدين حمويه، زنده در اوايل قرن هشتم، در شرح احوال و زندگی شيخ حاوی اطلاعات دست اول و قابل اطمينانی در باب آرا و انديشه‌های اوست که ضمناً مناسبات اجتماعی و خانوادگی، مشايخ و مريدان وی را هم معرفی می‌کند.

معرفی کتاب

در سير تطور عرفان اسلامی قرن هفتم، به سبب تلاقی مشرب‌های مختلف اهميت ويژه‌ای دارد. يکی از چهره‌های برجسته اين دوره سعدالدين حمويه (م 649 ﻫ..ق) است که با وجود جايگاه مهمش در عرفان اسلامی، اطلاعات زيادی درباره وی در دست نيست و هر منبعی که ما را در شناخت بيشتر او و پيرامونيان او ياری دهد، بی‌ترديد از اهميتی خاص برخوردار است. مراد المريدين نوشته نوشناخته خواجه غياث الدين هبة الله ابن يوسف ابن ابراهيم، از نوادگان سعدالدين حمويه، زنده در اوايل قرن هشتم، در شرح احوال و زندگی شيخ حاوی اطلاعات دست اول و قابل اطمينانی در باب آرا و انديشه‌های اوست که ضمناً مناسبات اجتماعی و خانوادگی، مشايخ و مريدان وی را هم معرفی می‌کند. افزون بر این دربارۀ بعضی از بزرگان عالم عرفان از جمله نجم الدين کبری و ابن عربی، علما و دانشمندان، چهره‌های تاريخی، شاعران و عده‌ای از صوفيان گمنام هم در آن مطالب مفيدی می‌توان يافت. اين کتاب به زبان عربی است و تنها نسخه شناخته‌شده آن در قرن نهم کتابت شده است.

این کتاب بدان جهت که اطلاعات با ارزشی دربارۀ وقایع زندگانی، احوال و عقاید سعدالدین دربردارد که در هیچ یک از منابع یافت نمی‌شود، منبعی منحصر به فرد است و در مطالعات عرفانی سدۀ هفتم و هشتم اهمیت زیادی دارد.

این کتاب دارای یک مقدمه و ده باب است. مقدمۀ کتاب کوتاه و در تعظیم و تکریم مقام سعدالدین است. در باب اول دربارۀ ولادت شیخ و اوایل احوال وی تا زمانی که به خدمت نجم الدین کبری پیوسته سخن به میان آمده است. در باب دوم چگونگی پیوستن سعدالدین به صدرالدین ابی الحسن عمر بن محمد بن حمویه در موصل گزارش شده است. در باب سوم و چهارم اطلاعات مهمی دربارۀ وصول سعدالدین به نجم الدین کبری و به خلوت نشستن نزد او و نحوۀ اجازه دادن نجم الدین به سعدالدین در پوشاندن خرقه و تلقین ذکر و وصیت روایت شده است. از باب پنجم تا نهم مبوب و منظم حکایاتی دربارۀ صدق فراست او، اشرافش بر خواطر و ضمایر، مکارم اخلاق و مهر و محبت او نسبت به خلق، شفا بخشیدن گروهی از بیماران در زمان حیات و بعد از ممات و هلاکت گروهی از ظالمان و بداندیشان به سبب انکار و مخالفت او نقل شده است. باب دهم نیز دقایق ایام پایانی عمر سعدالدین و زمان و شیوۀ درگذشت او را بیان کرده است.

نظر شما ۱ نظر
  • مدیر۴۹ ماه پیش
    السلام علیکم کیف یمکنیی ان اتصل هذا الکتاب چه طور ان کتاب را توانم آورده شوم

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب

قصۀ ما به خر رسید: خر و خرپژوهی در شعر فارسی

قصۀ ما به خر رسید: خر و خرپژوهی در شعر فارسی

غلامعلی گرایی، زهراسادات حسینی

خرپژوهی در شعر طنز فارسی یکی از زمینه‌های طنز بوده که باید به‌جد مورد تحقیق و پژوهش قرار می‌گرفت. نو

منابع مشابه بیشتر ...

صدای سکوت: پژوهش‌هایی در زمینۀ عارفان ایرانی و مسلمان

صدای سکوت: پژوهش‌هایی در زمینۀ عارفان ایرانی و مسلمان

گروهی از نویسندگان به کوشش و ترجمۀ جمشید جلالی شیجانی

این کتاب دربرگیرندۀ بیست مقاله با موضوع عرفان و عارفان مسلمان و طریقت‌های عرفانی است. بخشی از آنها ت

آینۀ جانان: شرح احوال و آثار و اندیشه‌های شمس‌الدین دیلمی

آینۀ جانان: شرح احوال و آثار و اندیشه‌های شمس‌الدین دیلمی

سعید کریمی

این کتاب مقدمه‌ای کوتاه بر زندگی و تصنیفات و آرای شمس‌الدین دیلمی و نیز بر تاریخ تصوف همدان است. آگا