۲۲۸۹
۰
جوانی زیباست و داستان‌های دیگر

جوانی زیباست و داستان‌های دیگر

پدیدآور: هرمان هسه ناشر: جامیتاریخ چاپ: ۱۳۹۲مترجم: سعید فیروزآبادی مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 0_040_176_600_978تعداد صفحات: ۱۹۲

خلاصه

این کتاب دربردارندۀ شش داستان کوتاه از هرمان هسه نویسنده، شاعر و نقاش نامدار آلمانی‌زبان، از مشهورترین و مطرح‌ترین نویسندگان سدۀ بیستم در جهان است.

معرفی کتاب

این کتاب دربردارندۀ شش داستان کوتاه از هرمان هسه نویسنده، شاعر و نقاش نامدار آلمانی‌زبان، از مشهورترین و مطرح‌ترین نویسندگان سدۀ بیستم در جهان است.

هرمان هسه نویسنده، شاعر و نقاش نامدار آلمانی‌زبان، از مشهورترین و مطرح‌ترین نویسندگان سدۀ بیستم در جهان است. از این نویسنده که بیشتر عمرش را در سوئیس گذرانده، تاکنون بیش از یکصدوبیست میلیون نسخه کتاب در جهان منتشر کرده‌اند. زمانی که هسه در سال 1962 چشم از جهان فروبست، تعداد آثارش حدود سیصد اثر مستقل بود و به همین دلیل هم گروهی در آلمان برخی آثارش را فاقد ارزش ادبی می‌دانند.

اوج معروفیت هسه در دهۀ شصت سدۀ بیستم و هم‌زمان با جنبش‌های دانشجویی در سراسر اروپا و آمریکا بود. در همین زمان آثارش به ویژه «گرگ بیابان» هواداران بسیاری داشت و حتی یک گروه موسیقی آمریکایی نام این رمان هسه را بر خود گذاشت. کمی بعد موجی از علاقمندان به آثار هسه در کشورهای آسیایی همچون کره، چین و ژاپن پدید آمد و به این ترتیب اهمیت آثار این نویسنده در خارج از کشورهای آلمانی‌زبان بیش از آلمان شد.

برای درک دلایل محبوبیت هسه می‌توانیم به چند نکته اشاره کنیم. نخستین موضوع جذاب انتقاد هسه از نظام آموزشی و تربیتی است که نمونه‌اش را در رمان زیر چرخ می‌بینیم. هسه به نسلی تعلق دارد که در اواخر سدۀ نوزدهم و آغاز سدۀ بیستم از نظام آموزشی آلمان انتقاد می‌کردند. از دیگرسو زندگی او با آثارش پیوندی ناگسستنی دارد. فرار از مدرسه، مشکلات روحی دوران نوجوانی و سرکشی از ویژگی‌های آثار این نویسنده است. در این‌باره حتی می‌توان سخن از ستیزه‌جویی هسه با نظام آموزشی به میان آورد.

موضوع جذاب دیگر در آثار او جنگ‌ستیزی است. هسه شاهد دو جنگ جهانی اول و دوم بود و حتی در جنگ جهانی اول با صلیب سرخ همکاری می‌کرد. کشمکش همیشگی خیر و شر و همچنین شخصیت‌های هابیل و قابیل‌وار داستان‌های هسه همگی نشان از بیهودگی جنگ دارند. نمونۀ بارز این امر داستان دمیان است. نباید از یاد برد که مخالفت با جنگ ویتنام از خواسته‌های جنبش دانشجویی در دهۀ شصت در آمریکا و سپس دیگر کشورها بود و همین موضوع جوانان را به هسه علاقمند می‌کرد.

گوشه‌نشینی، انزوا و فردگرایی از دیگر موضوع‌های مطرح در آثار هسه است. این انزوا به معنی ترک کامل دنیا نیست، بلکه راهی است برای تکامل شخصیت فردی. سیذارتا نمونه‌ای بارز از همین نگرش به جهان هستی است.

از دیگر جنبه‌های دل‌انگیز آثار هسه می‌توان به گرایش او به طبیعت و بدبینی به جهان صنعت‌زده اشاره کرد. تجلی این حس در نگاه او به شرق دیده می‌شود. شرق برای هسه همچون بسیاری از نویسندگان دورۀ رمانتیک، سرزمین رؤیاها بود. با این حال هسه علاقه‌ای خاص به شرق و به ویژه هند داشت؛ زیرا مادرش در هند به دنیا آمده بود و اجدادش در همین سرزمین مبلغان مذهبی بودند. هسه در سال 1911 به هند سفر کرد. این سفر چندان طولانی نبود؛ ولی حاصل آن در اثار بعدی هسه اهمیت دارد. کمی بعد وی مجموعه‌ای از خاطرات سفر به شرق را در قالب کتابی منتشر کرد. سیذارتا و بازگشت زرتشت نیز از جمله آثار همین دلستگی به شرق است.

از این‌رو هسه را بی‌تردید باید بخشی از ادبیات جهانی دانست. این مجموعه داستان نیز کوششی برای معرفی جنبه‌ای دیگر از زندگی و آثار این نویسندۀ آلمانی‌زبان است. در این داستان‌ها نویسنده در جستجوی مفهوم زندگی و یاد و خاطرات دوران جوانی از دست رفته است.

فهرست مطالب کتاب بدین قرار است:

جوانی زیباست

دوستان

یادی از دوران کودکی

گفتگو با بخاری

سه زیزفون

مردی با کتاب‌های بسیار

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایران در آینۀ شعر روس

ایران در آینۀ شعر روس

میخاییل سینلنیکوف

این کتاب برگرفته از کتاب «ایران و درون‌مایه‌های ایرانی در شعر شاعران روس» اثر میخاییل سینلنیکوف شاعر

منابع مشابه بیشتر ...

جنون، استعاره و شر در مسخ

جنون، استعاره و شر در مسخ

گروهی از نویسندگان زیرنظر هارولد بلوم

دربارۀ این کتاب درخور اشاره است آنچه بر اهمیت مطالعۀ چنین اثری می‌افزاید، ورای نگاه هارولد بلوم و سا

مرگ پوتیا؛ داستان‌هایی از ادبیات آلمانی

مرگ پوتیا؛ داستان‌هایی از ادبیات آلمانی

هاینریش فون کلاسیک، هاینریش مان، تومان مان، فریدریش دورِنمات، برتولت برشت و ....

این کتاب گزیدۀ آثاری از بیش از صد سال ادبیات اخیر آلمانی زبان است، از نهضت روشنگری تا به مکتب‌های اد