۲۳۵۱
۰
به انتخاب مترجم: داستان‌های گزیده

به انتخاب مترجم: داستان‌های گزیده

پدیدآور: گروه نویسندگان ناشر: افقتاریخ چاپ: ۱۳۹۳مترجم: احمد اخوت مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۵۰۰شابک: 1_974_369_964_978تعداد صفحات: ۳۲۸

خلاصه

مترجم در این کتاب مجموعه‌ای داستان کوتاه از آثار نویسندگان محبوبش را با ترجمۀ خود منتشر کرده و در کنار هر داستان نقد و نگاه و برداشت شخصی خود در ارتباط با هر داستان را همراه کرده است.

معرفی کتاب

مترجم در این کتاب مجموعه‌ای داستان کوتاه از آثار نویسندگان محبوبش را با ترجمۀ خود منتشر کرده و در کنار هر داستان نقد و نگاه و برداشت شخصی خود در ارتباط با هر داستان را همراه کرده است.

میگل د.سروانتس، مارسل پروتست، کاترین مانسفیلد، لینلی استیس، شرلی جکسون، ریچارد باوش، ولادیمیر ناباکف، جان چیور، کوبوآبه، خولیو کورتاسار، نادین گوردیمر، جامائیکا کینکائید، آلیس واکر، ادوارد جونز، لور سیگال، لیدیا دیویس، تیم اوبرین، برنارد مالامود، ژوستین هانکینز، یان فریزیر، سوزان اورلئان، یی‌یون لی، جین ناکس، جیمز لاسدون و اُ.هنری نویسندگانی هستند که از هرکدام اثر یا اثراتی در این کتاب آمده است. مترجم برای برخی از نویسندگان زندگینامۀ آنها و گاهی نقد یا تحلیلی بر داستانی که ترجمه کرده را در ابتدای داستان می‌آورد. در مجموع در این کتاب 25 داستان گردآوری شده است.

نمونه‌ای از بهترین داستان‌های کوتاه جهان در این مجموعه گرد هم آمده‌اند که آثار نویسندگان نسل‌‌های مختلف را در برمی‌گیرد و اغلب‌شان تاکنون به فارسی ترجمه نشده‌اند.

این کتاب حاصل سال‌ها تجربه و کار احمد اخوت در حوزۀ داستان کوتاه است. وی برای هر داستان نقد و تفسیری هم افزوده و گویی اثر تازه‌ای خلق کرده‌است. تعلیقات این کتاب لایه‌های معانی و ناگفته‌های داستان‌ها را بیان می‌کند و به مخاطب کمک خواهند کرد که نگاه تازه‌ای پیرامون ادبیات کند.

او در این مجموعه نه‌تنها به درون‌مایه‌های مؤلفین توجه می‌کند که از منظر دیگر روابط بینامتنی میان آثار یک مؤلف با دیگر آثار خود و دیگران را نیز بررسی می‌کند؛ مثلاً پس از داستان "احساسات فرزندی مادرکش" مارسل پروست به بررسی قتل‌های پروست در داستان‌های دیگرش می‌پردازد و به این ترتیب پروستی را به ما نشان می‌دهد که از زبان دیگران ـ دیگرانی که راویان داستان‌های او هستند ـ احساسات و اعترافات خود را بیان می‌کند و در نهایت بر این مسئله متمرکز می‌شود که "پروست چگونه زندگی‌اش را اداره کرد؟ سعی بسیار نمود حالا که مادر ترکش کرد ـ مادری که پروست به خاطر وابستگی بیش از حد به او و همین‌طور سختگیری‌هایش، هم از او نفرت داشت و هم می‌پرستیدش ـ او را به قتل برساند و تصویرش را از ذهن پاک کند برای این کار هنری وان بلانبرگ ـ شخصیت داستان ـ را واسطه قرار داد ... "و نیز در داستان "رعایت ادب" سروانتس که داستانی در مورد ضرورت داشتن یا نداشتن عمل به وصایای شخص در گذشته است و نقبی می‌زند به کتاب "وصایای تحریف‌شده" میلان کوندرا که در آن کوندرا درباره وصیت‌نامۀ کافکا هم صحبت به میان می‌آورد. وصیت‌نامه‌ای که مطابق آن کافکا به نزدیک‌ترین دوست خود ماکس برود توصیه می‌کند پس از مرگش تمام نوشته‌های او را بسوزاند؛ ولی برود برخلاف گفته او نه تنها نوشته‌ها را از میان نبرد که تمامی آنها را منتشر کرد و تمام عمر خود را صرف این کار نمود؛ چراکه معتقد بود کافکا خود می‌دانست که نزدیک‌ترین دوستش هرگز آثار ارزشمند او را از بین نمی‌برد و ضرورتی در انجام تمام خواسته‌های نامعقول موصی نمی‌بیند. میلان کوندرا در فصل خواندنی "دوست عزیزم در خانه خودت نیستی" موضوع عهدشکنی به دوستان مرده را مطرح می‌کند. او برای روشن‌ترشدن قضیه به سراغ همین داستان "رعایت ادب" سروانتس می‌رود. اینجاست که روابط میان آثار نویسندگان مختلف و تأثیری که آنها از یکدیگر گرفته‌اند، مشهود می‌گردد.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

منابع مشابه بیشتر ...

داستان نویسان ایران از انقلاب تا انقلاب

داستان نویسان ایران از انقلاب تا انقلاب

به کوشش یعقوب آژند

در این کتاب داستان‌نویسان در حد فاصل دو انقلاب، از مشروطه تا انقلاب اسلامی معرفی شده‌اند. در این کتا

زندگی علیه مرگ: یادنامه‌ای برای صادق چوبک (چند جستار و سه طرح چاپ‌نشده از او)

زندگی علیه مرگ: یادنامه‌ای برای صادق چوبک (چند جستار و سه طرح چاپ‌نشده از او)

علی فردوسی

این کتاب افزون بر جستارهایی که در کنفرانس‌ها خوانده شده یا در نشریات منتشر شده است، دربرگیرندۀ مطالب

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

انسان و فرهنگ؛ درآمدی بر انسان‌شناسی

انسان و فرهنگ؛ درآمدی بر انسان‌شناسی

گروه نویسندگان دایرةالمعارف بریتانیکا

انسان‌شناسی، «علم‌گونة انسان» است که انسان را در طیفی از ابعاد مطالعه می‌کند؛ از زیست‌شناسی و تاریخچ

تاریخ جنگ در متون مقدس اسلام و مسیحیت

تاریخ جنگ در متون مقدس اسلام و مسیحیت

گروه نویسندگان به ویراستاری محمد کاشانی

نویسندگان در این کتاب ضمن ارائۀ گزارش مختصری از تمامی جنگ‌های مکتوب در متون مقدس اسلام و مسیحیت، نسب