۱۷۰۰
۰
گران‌سنگ‌های ادب (در مدح و نکوهش اشیاء)

گران‌سنگ‌های ادب (در مدح و نکوهش اشیاء)

پدیدآور: ابومنصور ثعالبی ناشر: دانشگاه فردوسیتاریخ چاپ: ۱۳۸۷مترجم: محمدباقر حسینی، علی اکبری، علی غلامیمکان چاپ: مشهدتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 0_178_386_964_978تعداد صفحات: ۲۶۰

خلاصه

این کتاب ترجمه‌ای از دو اثر در زمینۀ ادبیات عرب تحت عناوین"الیواقیت فی بعض المواقیت" و "تحفة الوزراء" است.

معرفی کتاب

این کتاب ترجمه‌ای از دو اثر در زمینۀ ادبیات عرب تحت عناوین"الیواقیت فی بعض المواقیت" و "تحفة الوزراء" است كه بخش نخست آن اشعار و حكایاتی را در مدح و نكوهش موضوعات و اشیاء مختلف از جمله: عقل، تجارت، ثروت، شراب، خانه و ساختمان، ازدواج ... دربردارد. در بخش دوم نیز دربارۀ سیاست، فضایل وزارت و آداب و رسوم آن، حقوق وزراء، ویژگی‌های وزیر و ... سخن به میان آمده‌ است.

بخش اول کتاب در 49 باب و بخش دوم نیز در پنج باب آمده است.

آنچه تردیدی در آن نمی‌توان نمود این است که اساسی‌ترین عامل سقوط یک رهبر یا پادشاه در گذشته، اطرافیان او بودند که با ایجاد موانع ضخیم و نفوذناپذیر از طریق تمجید، ستایش و بخشیدن عناوین خدایی و فوق بشری به وی و فراخوانی شاعران نیازمند و خودفروخته برای وصف دروغین او، بر فاصلۀ میان وی و رعیت هر چه بیشتر می‌افزودند و مانع رسیدن صدای اعتراض آنها در برابر دزدی‌ها، چپاول‌ها، غارت‌ها، جنایت‌ها و ستمگری‌های خود بدو می‌شدند و سلطان زمانی به خود می‌آمد که فساد و تباهی همۀ سرزمین‌های حکومت او را فراگرفته و صدای چکمه‌های دشمن از سرسرای عمارتش به گوش می‌رسید و دیگر هیچ ... و شگفتا که نخستین کسانی که دست از حمایت و پشتیبانی این غافلان از راه بدرشده تاریخ می‌شویند، همان در ناز و نعمت فرورفتگانی هستند که تا دیروز زیباترین کلمات را در گوش‌های آنان زمزمه می‌کردند. بنابراین طبیعی است که راهنمایی، اندرز، هدایت یا اشاره به ضعف‌ها و کاستی‌های چنین راهبرانی که ستایش دروغین دیگران، چهره‌ای خدای‌گونه و خالی از هر عیب و نقص در اذهان مردم حتی خود ایشان پدید آورده، امری دور از گمان، بلکه ناممکن به نظر می‌رسد که در صورت اقدام، عواقب آن خالی از خطر نخواهد بود. پس تنها راه ارشاد و هدایت چنین خداوندگارانی آن است که با حربۀ اطافیان آنان به سراغشان رفت و با زبان لطیف و چاپلوسانۀ چاکران دربار، بر آنان نفوذ کرد و دل ایشان را به دست آورد؛ همان روشی که ثعالبی برگزید و با تقدیم زیباترین و حکیمانه‌ترین سخنان، در صدد اندرز سلطان و وزیرش بر آمد و نیکو نیز به هدف زد.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایران در آینۀ شعر روس

ایران در آینۀ شعر روس

میخاییل سینلنیکوف

این کتاب برگرفته از کتاب «ایران و درون‌مایه‌های ایرانی در شعر شاعران روس» اثر میخاییل سینلنیکوف شاعر

منابع مشابه

مدحت‌نامۀ پیامبر وحی (خلاصة المناقب): شرح و ترجمۀ قصیدۀ برده بوصیری در مدح حضرت پیامبر اعظم (ص)

مدحت‌نامۀ پیامبر وحی (خلاصة المناقب): شرح و ترجمۀ قصیدۀ برده بوصیری در مدح حضرت پیامبر اعظم (ص)

ملاعلی ابن حسن زواره‌ای

این کتاب شرح و ترجمه‌ای بر قصیده بوصیری به عنوان یکی از قصیده‌های معروف و مشهور است که در مدح پیامبر