۱۸۳۳
۰
مستأجر ملک وایلدفل هال

مستأجر ملک وایلدفل هال

پدیدآور: آن برونته ناشر: روزگارتاریخ چاپ: ۱۳۹۳مترجم: اسماعیل قهرمانی‌پور مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۱۰۰شابک: 0_467_374_964_978تعداد صفحات: ۴۶۴

خلاصه

در این رمان «آن برونته» در نظر دارد حقیقت را بیان کند؛ زیرا حقیقت همواره اخلاقیات را به آنهایی می‌دهد که توانایی درک آن را دارند.

معرفی کتاب

در این رمان «آن برونته» در نظر دارد حقیقت را بیان کند؛ زیرا حقیقت همواره اخلاقیات را به آنهایی می‌دهد که توانایی درک آن را دارند. او با جسارت و اصرار فراوان قدم جلو گذاشت تا افسانه‌های رمانتیک که ناشی از عشق بوده‌اند را درهم بکوبد. این دیدگاه «آن» از ابزار حقیقت در رمان مستأجر وایلدهال، روی تفسیر کتاب جین ایر و بلندی‌های بادگیر به قلم خواهرانش تأثیر گذاشته و سطح آنها را به طور قابل ملاحظه‌ای بالا برده است.

جای تعجب اینجاست که این رمان به قلم کوچک‌ترین خواهران برونته نوشته شده که حتی در سن 19 سالگی اشکال تکلم داشت و خواهرانش از این می‌ترسیدند که خانم اینگهم صاحب‌کار او خیال خواهد کرد که او ذاتاً ناتوان است. و یک دهۀ بعد به نظر یکی از ناشرین لندن به نام جرج اسمیت، آن برانته با اشعار و دو تا از رمان‌هایش که مایۀ افتخار او بودند، یک زن ملایم رسیده بود، نه عاجز و ناتوان که به حمایت احتیاج داشته باشد، نوعی حالت تمنا داشت که موجب دلسوزی می‌شد. مقدمه‌ای که «آن» در چاپ دوم این رمان نوشته است، مشخص می‌کند چرا آن صحنه‌ها و شخصیت‌هایی را که در کتابش به تصویر کشیده است، آن‌قدر با شخصیت ملایم خودش در تضاد می‌باشند. و مشاهدات شخصی‌اش از شخصیت‌هایی مانند آرتور هانتینگدان و دوستان هرزۀ او دائما موجب آزار روحی او می‌شد. البته اینها حالت استثنایی داشتند اما «آن» اعتقاد داشتند چنین آدم‌هایی وجود دارند و اگر بتواند یک جوان را برحذر دارد که دنباله‌رو چنین موجوداتی نباشد و با یک دختر جوان بی‌فکر را از افتادن به دام چنین موجودات خطرناکی باز دارد، نوشتن این کتاب بیهوده نبوده است.

آن برونته که ششمین فرزند پاتریک و ماریا برانته بود، در ماه ژانویه 1820 در تورنتن بردفورد یورکشایر به دنیا آمد. مادر او در سال 1821 فوت کرد و خواهرهای بزرگ‌تر آن، یعنی ماریا، الیزابت، شارلوت و امیلی هم به مدرسه دختران تارک دنیا در لنکشایر واقع در کراون بریج فرستاده شدند و سال بعد ماریا و الیزابت فوت کردند. آن و خواهرهای دیگرش و برادرش بران‌ول که در خانه تنها مانده بودند، توسط عمه‌شان الیزابت بران‌ول سرپرستی شدند. از سال 1835 تا 1837 به مدت دو سال شاگرد مدرسۀ خانم وولر واقع در رودهد بود. احتمال دارد اولین رمان خودش به نام «اگنس گری» را در سال 1845 شروع کرده باشد و در سال بعد یک جلد از اشعار شارلوت، امیلی و خود آن، توسط کورد، الیس واکتن بل به چاپ رسیدند. کتاب «بلندی‌های بادگیر» و «اگنس گری» در کنار هم در سه جلد در سال 1847 چند هفته بعد از «جین ایر» به چاپ رسیدند. دومین رمان آن، به نام «مستأجر وایلد فل هال» در 1848 به بازار آمد. بران‌ول و امیلی در اواخر همان سال فوت کردند و خود «آن» نیز در ماه می 1849 درگذشت.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

مطالعات ادبی هرمنوتیک متن‌شناختی

مطالعات ادبی هرمنوتیک متن‌شناختی

مهیار علوی‌مقدم

تأویل و رویکرد هرمنوتیکی، باعث افزایش بهره‌گیری هر چه بیشتر خواننده از ارزش‌های شناخته‌نشدۀ متن می‌ش

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

مجید مصطفوی

نیل سایمون (1927 ـ 2018) یکی از پرکارترین، موفق‌ترین و محبوب‌ترین نمایشنامه‌نویسان جهان و یکی از بهت

منابع مشابه بیشتر ...

شبهای روشن (با یک تفسیر بلند)

شبهای روشن (با یک تفسیر بلند)

فیودار داستایفسکی

در این کتاب ابتدا ترجمۀ «شبهای روشن» داستایفسکی آورده شده است. در بخش دوم کتاب، مترجم به نقد و بررسی

سبک شناسی انتقادی: تحلیل آثار فریبا وفی

سبک شناسی انتقادی: تحلیل آثار فریبا وفی

مهری تلخابی، بهزاد رهبر

این اثر به بررسی آثار فریبا وفی‌، نویسنده نام‌آشنای معاصر، از منظر سبک‌شناسی انتقادی اختصاص دارد. وف