۳۶۱۰
۰
پروانه در مشت: گزیدۀ شعر علی اشتری

پروانه در مشت: گزیدۀ شعر علی اشتری

پدیدآور: ساعد باقری، سهیل محمودی ناشر: امیرکبیر شرکت سهامی کتاب‌های جیبیتاریخ چاپ: ۱۳۹۰مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۳۰۰۰شابک: 1_282_303_964_978 تعداد صفحات: ۱۰۰

خلاصه

علی اشتری در سرودن انواع شعر به اسلوب پیشینیان توانا است؛ اما با روحیه و عوالم حساس و عاطفی‌اش، غزل برایش جذبۀ افزون‌تری دارد. این کتاب دربردارندۀ گزیده‌ای از اشعار اوست.

معرفی کتاب

علی اشتری در سرودن انواع شعر به اسلوب پیشینیان توانا است؛ اما با روحیه و عوالم حساس و عاطفی‌اش، غزل برایش جذبۀ افزون‌تری دارد. این کتاب دربردارندۀ گزیده‌ای از اشعار اوست.

اصحاب ادبیات غالباً شاعران و نویسندگان را تا چهل‌سالگی جوان می­دانند. تا پیش از چهل، کار شاعر و نویسنده تجربه‌اندوزی است و معمولاً خلاقیت او در عرصۀ هنر و ادبیات از آن پس به اوج می­رسد. اما شاعران و نویسندگانی را هم سراغ داریم که عمر آنها به چهل سال نرسیده و توانسته­اند در آن فرصت اندک آثاری ارجمند پدید آورند. شاید برخی بر آن باشند که مرگ زودهنگام، از آنها در ادبیات اسطوره ساخته و ما در خیال خود و به دور از واقع از چنین کسانی با حسرت یاد می­کنیم و بزرگی­شان را می­ستاییم. شاید بتوان گفت شاعران و نویسندگانی که زودهنگام درگذشته­اند و دیرسالی است که سروده­ها و نوشته­هایشان در معرض توجه است و مخاطب دارد، به طور شهودی از مجال اندک عمر خویش آگاه بوده­اند و راه پختگی و کمال را با شتاب طی کرده‌اند. شادروان علی اشتری نیز یکی از این زودسفرکردگان هم‌روزگار ماست که در عرصۀ غزل فارسی سدۀ اخیر جایگاه و منزلتی شایسته دارد.

علی اشتری (فرهاد) به سال 1301 شمسی در خاندانی اهل فرهنگ و ادب و هنر به دنیا آمد. پدرش احمدخان اشتری شاعر و نقاش بود و صاحب مناصب مهم دولتی؛ از جمله مدتی عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود. علی اشتری در نزد پدر برخی از فنون ادب را آموخت و تحصیلات خود را در مدرسۀ شرف که از مراکز صاحب‌نام آموزش محسوب می­شد، به پایان رساند. او از نوجوانی به سرودن پرداخت و تخلص فرهاد را برای خود برگزید. وی اولین مجموعه از سروده­های خود را در سال 1324 شمسی به نام «ستارۀ سحری» در تهران منتشر کرد. با موسیقی‌دانان و شاعران دوستی و مصاحبت داشت و در انجمن ادبی ایران که در منزل استاد محمدعلی ناصح برگزار می­شد، حضور می­یافت و با شاعران پیشکسوت مانند رهی معیری، ابوالحسن ورزی، امیری فیروزکوهی و برخی از هم‌نسلان خود مانند مهرداد اوستا، مشفق کاشانی، گلشن کردستانی، بیژن ترقی، نیاز کرمانی و بهادر یگانه دوستی و مراوده داشت. علی اشتری (فرهاد) در سرودن انواع شعر به اسلوب پیشینیان تواناست، اما با روحیه و عوالم حساس و عاطفی­اش، غزل برایش جذبۀ افزون‌تری دارد. او در یازدهم دی ماه سال 1340 شمسی پیش از چهل‌سالگی درگذشت.

غزل­های علی اشتری جزو غزل­های مشهور و تحسین‌شدۀ روزگار ماست. «سفینۀ غزل» به انتخاب شادروان استاد ابوالقاسم انجوی شیرازی یکی از بهترین گزیده­های غزل فارسی است. در «سفینۀ غزل» که قابل توجه‌ترین گزیدۀ غزل فارسی در این سال‌هاست با حدود هزار غزل از سرایندگان گذشته و امروز روبروییم. با دقت در این مجموعه درمی­یابیم که ده غزل از علی اشتری را مؤلف ارجمند پسندیده، پس از مشاوره با برخی شاعران و ادیبان معاصر برگزیده و نقل کرده است.

علی اشتری شاعر نوآوری نیست، آنچه به عنوان حال و هوای شعر نیمایی می­شناسیم، در غزل­های او راهی ندارد، آنچه از آن به عنوان غزل یاد می­کنیم، غالباً محصول برانگیختگی، حس و نیز زبان مناسب ارائۀ این عاطفه است. معروف‌ترین غزل­های علی اشتری، بی‌آنکه نشانه­ای از ملال تقلید و یا تکرارهای خسته‌کننده داشته باشد، بخشی از سنت غزل فارسی محسوب می­شود که در زمزمه­ها و تغنی­ها و ثبت لحظه­های ما نقش‌آفرین بوده است.

در کلام علی اشتری نوعی حزن و اندوه سراغ داریم که این حزن و اندوه هیچ‌گاه از شعر او جدا نیست. بیشتر غزل­های وی غزل­هایی کوتاهند؛ به کوتاهی عمر او شاید. در دیوان کم‌حجم او، به جز دو سه استثنا، غزل مادر هفت‌بیت یا حتی کمتر است. این کوتاهی به معنای قصور و ناتوانی شاعر نیست، بلکه او خود را موظف می­بیند هرکجا سخنش به پایان رسید و دیگر حرفی برای گفتن نداشت، شعر را به آخر برساند. این را می­توان نشانۀ پایبندی صادقانۀ شاعر به حس و انگیزه­ای باشد که جرقۀ آغازین شعر است. یكی از علل پایبندی علی اشتری در شعر به سنت‌های پیشین، وابستگی و دلبستگی به موسیقی ایرانی بوده است.

علی اشتری (فرهاد) با وجود دیوان كم‌حجم خود شاعری است كه توانسته در مسیر حركت كند، پیچ و خم‌های جاده شعر را بشناسد و با وجود جوانی به ظرایف سخنوری و معماری كلام در زبان فارسی آشنا شود و آنچه ویژگی اصلی شعر اوست،‌ شور و حال و حس و عاطفه پررنگ روح شاعری جوان است كه در كلماتش جریان یافته است.

این کتاب دربردارندۀ گزیده‌ای از غزل‌ها، مثنوی‌ها و رباعی‌های علی اشتری است.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

مجید مصطفوی

نیل سایمون (1927 ـ 2018) یکی از پرکارترین، موفق‌ترین و محبوب‌ترین نمایشنامه‌نویسان جهان و یکی از بهت

زبان ملت، هستی ملت

زبان ملت، هستی ملت

امامعلی رحمان

زبان تاجیکستان با استقلال وطن پیوند ناگسستنی دارد؛ یعنی وقتی که وطن آزاد و مستقل بوده است، زبان هم ش

منابع مشابه بیشتر ...

سیری اجمالی در تاریخ طبری

سیری اجمالی در تاریخ طبری

به کوشش سعید قانعی

اسلوب کتاب طبری بر اساس سال‌نامه‌نویسی است؛ یعنی وقایع سنوات را چنان‌که موافق روایات به او رسیده است

ماه بر ترک دوچرخه؛ گزیده شعر فارسی برای نوجوانان از اولین شعرها تا امروز (5 جلد)

ماه بر ترک دوچرخه؛ گزیده شعر فارسی برای نوجوانان از اولین شعرها تا امروز (5 جلد)

علی‌اصغر سیدآبادی

در این مجموعه افزون بر گزیده‌ای از شعرفارسی همه دوره‌های تاریخی، راهنمایی خواندن شعر، تحلیل تاریخی ب

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

حبیب خراسان: گزیدۀ شعر حاجی میرزا حبیب خراسانی

حبیب خراسان: گزیدۀ شعر حاجی میرزا حبیب خراسانی

ساعد باقری، سهیل محمودی

این کتاب به گزیده‌ای از اشعار و زندگی میرزا حبیب خراسانی اختصاص دارد.

آرزوی گمشده: گزیدۀ شعر عماد خراسانی

آرزوی گمشده: گزیدۀ شعر عماد خراسانی

ساعد باقری، سهیل محمودی

این کتاب دربردارندۀ گزیده‌ای از زندگی و شعر عماد خراسانی است.