۱۱۶۱
۰
چکامه‌ها

چکامه‌ها

پدیدآور: پابلو نرودا ناشر: گل آذینتاریخ چاپ: ۱۳۹۱مترجم: زهرا رهبانی مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 9_08_6414_600_978تعداد صفحات: ۲۵۰

خلاصه

این کتاب دربردارندۀ چکامه‌های پابلو نرودا به زبان اسپانیایی است.

معرفی کتاب

ریکاردو الیستر نفتالی رییس باسالتو ملقب به پابلو نرودا (1904 ـ 1973) در پارال متولد شد. از کودکی علاقمند به ادبیات شد و به سرایش شعر پرداخت. وی برای تحصیل به مدرسۀ لیسئو وارد شد و پس از چندی اولین مقالۀ خود «علاقه و پشتکار» را در روزنامۀ محلی مانیانا به چاپ رساند. با این حال گابریلا میسترال را شناخت که در آشنایی وی با آثار ادبی تولستوی، داستایفسکی و چخوف نقش مهمی ایفا کرد. سپس برای ادامۀ تحصیلات به شهر سانتیاگو رفت و در دانشگاه رشتۀ فرانسه را انتخاب کرد. افزون بر این با برخی مجلات ادبی از جمله «روشنایی» همکاری کرد. طی این مدت فعالیت‌های ادبی خود را گسترش داده و دست‌کم روزی پنج شعر می‌سرود. حاصل این کار اشعاری است که تحت عنوان «سپیده‌دمان» به چاپ رسید.

با بروز مشکلات اقتصادی تحصیل خود را ناتمام گذراند و کار خود را به عنوان دیپلمات در وزارت امور خارجه آغاز کرد. سپس به عنوان کنسول شیلی ابتدا عازم برمه شده و بعد به سریلانکا و سنگاپور سفر کرد. در این میان بدون شک آشنایی وی با فرهنگ‌های مختلف در شکل‌گیری نوع خاص سرایش و پیدایش سبک تغزلی منحصر به فرد شعر او بی‌تأثیر نبوده است.

برای مدتی در شیلی اقامت کرد و کنگرۀ فرهنگی آمریکای لاتین را برگزار کرد. طی این مدت با ماتیلده ئوروتیا آشنا شد که به گونه‌ای خاص در تحول شاعر و ضرب‌آهنگ اشعارش نقش مهمی داشت. از جمله آثار این دوره از زندگی او چکامه‌ها، بیست شعر عاشقانه و یک ترانۀ نومیدانه و صد غزل عاشقانه است.

چکامه‌های نرودا درباره موضوعات مختلف هستند. غم، نان، بهار، پاییز، زمستان، جامعه، شادی، هستی، نسیم، تنهایی، باران، آرامش و ... برخی از موضوعاتی هستند که نرودا درباره‌شان چکامه سروده است. مفهوم مهم‌ترین ویژگی شعرهای نرودا به حساب می‌آید. همچنین از یک‌سو شعرهای او متأثر از مسائل سیاسی و اجتماعی شیلی و فعالیت‌های سیاسی این شاعر در زمانی ‌که به عنوان دیپلمات یا سناتور فعالیت داشته است، هستند و از سوی دیگر نگاهی به طبیعت دارند؛ به عبارت دیگر شاعر متأثر از روحیه و احوال درونی‌اش، زمانی‌ که در انزوا بوده به طبیعت روی آورده و در اوج فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی‌اش نگاهی این‌چنینی را دنبال کرده است.

در پشت جلد کتاب آمده است:

و امروز تو را می‌خوانم، شادی          تو مثل خاک        لازمی.   مثل آتش اجاق                پایدار.

مثل نان              پاک.      مثل آب رود         پرصدا.                مثل زنبوری         شهد خود می‌پراکنی در پرواز.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایران در آینۀ شعر روس

ایران در آینۀ شعر روس

میخاییل سینلنیکوف

این کتاب برگرفته از کتاب «ایران و درون‌مایه‌های ایرانی در شعر شاعران روس» اثر میخاییل سینلنیکوف شاعر

منابع مشابه

اعتراف به زندگی: زندگی‌نامۀ شخصی

اعتراف به زندگی: زندگی‌نامۀ شخصی

پابلو نرودا

نویسنده در این کتاب به بیان زندگی خود از دوران کودکی تا چند روز قبل از مرگش و کودتای شیلی پرداخته اس

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

اعتراف به زندگی: زندگی‌نامۀ شخصی

اعتراف به زندگی: زندگی‌نامۀ شخصی

پابلو نرودا

نویسنده در این کتاب به بیان زندگی خود از دوران کودکی تا چند روز قبل از مرگش و کودتای شیلی پرداخته اس

چهار عاشقانه

چهار عاشقانه

نزار قبانی، آنا آخماتووا، ناظم حکمت و پابلو نرودا

این کتاب مجموع چهار کتابی است که در گذشته ترجمه و منتشر شده است.