۱۴۲۵
۰
ارغوانی‌ها (فرهنگ توصیفی شهید در شعر امروز)

ارغوانی‌ها (فرهنگ توصیفی شهید در شعر امروز)

پدیدآور: پرویز بیگی حبیب‌آبادی ناشر: فصل پنجمتاریخ چاپ: ۱۳۹۱مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۱۰۰شابک: 2_018_304_600_978تعداد صفحات: ۵۰۴

خلاصه

این کتاب دربردارندۀ توصیفات آورده شده در شعر شاعران معاصر دربارۀ شهید و شهادت است.

معرفی کتاب

شعر هنر ملی ما و هویت این سرزمین کهن است. سرزمینی کهن که در جغرافیای فرهنگی جهان نقشی بارز، چشمگیر و گسترده دارد. شعر این سرزمین با تاریخ هزارسالۀ خود زنجیرۀ پیوسته‌ای است که می‌تواند به بیشتر حلقه‌های مفقودۀ تاریخی پاسخ دهد و همۀ زوایای مبهم و نانوشتۀ بخش‌هایی از تاریخ این سرزمین را روشن سازد.

به همین اعتبار همۀ دواوین‌ها، تذکره‌ها، یادداشت‌ها، خاطرات و پژوهش‌هایی که از گذشتگان تا به امروز برایمان به یادگار مانده است، از منابع و مآخذ بسیار مهمی است که می‌تواند فرصت‌های فراوانی را برای اهل تحقیق و پژوهش در بررسی چگونه‌زیستن مردم این سرزمین فراهم آورد. این سرزمین پهناور به دلیل جغرافیای خاص چهارفصل خود و حضور اقوام مختلف با فرهنگ‌ها، آداب و سنن، باورها و عقاید مذهبی همیشه مورد توجه سایر ملل به لحاظ اجتماعی، فرهنگی، تاریخی، سیاسی و ... بوده است. بدیهی است که هر اثر تحقیقی در حوزۀ شعر می‌تواند دامنۀ این تأثیرپذیری را گسترده‌تر کرده و پنجره‌های بیشتری را رو به افق پژوهش بگشاید.

بی‌تردید بسیاری از اهل تحقیق برای کنکاش پیرامون موضوعی خاص نمی‌توانند به همۀ منابع و مآخذ دسترسی داشته باشند و این دسترسی زمانی دشوارتر خواهد شد که مطلب مورد نیاز در رسانه‌هایی چون روزنامه‌ها، مجلات، بولتن‌ها، سایر مکتوبات و کتاب‌هایی با شمارگان محدود باشد. حال اگر پژوهش‌گری برای یک اثر تحقیقی با این هدف که دربردارندۀ موضوعی واحد باشد و به رصد آن در میان منابع مختلف بپردازد، شاید بتواند به نیازهای مخاطبان و علاقمندان پاسخی نسبی و مطلوب بدهد. صاحب این کتاب نیز با علاقۀ وافری که در این حوزه دارد و با توجه به شرایط خاصی که کشور را در یک دورۀ هشت‌ساله با فراز و نشیب‌های فراوانی روبرو کرد، بر خود لازم دید که با در نظرگرفتن فرهنگ شهید و شهادت که ریشه‌ای عمیق در باورها و اعتقادات مردم داشته، به چگونگی تأثیرپذیری آن در شبکۀ ذهنی زبانی شاعران پرداخته و بخش قابل توجهی از توصیفات شهید را در شعر امروز بررسی و ثبت کند. در این راستا سعی شده بیشتر روزنامه‌ها، مجلات، مجموعه شعرها، بولتن‌ها، یادداشت‌ها، سایر مکتوبات و حتی شعرهای رسیده به جشنواره‌ها در یک دورۀ بیست‌ساله که آغاز آن تاریخ شروع جنگ تحمیلی است، مورد مطالعه قرار گیرد. سپس با تنظیم آن به صورت الفبایی و آوردن شاهد مثال و ذکر دقیق منبع و مأخذ به ثبت آن پرداخته شود. آنگاه با بررسی بسامد واژگان و ترکیبات و توصیفات آن اطلاعاتی بر مبنای آمار نیز در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد.

بدیهی است توجه به بسامد برخی واژگان و ترکیبات حاصل از آن می‌تواند علاقمندان را در چگونه اندیشیدن طیف گسترده‌ای از شاعران و پیوستگی ضمیر ناخودآگاه آنان نسبت به شهید و شهادت در یک دوره یاری‌رسان باشد. در پایان سعی شد به واژگان و ترکیباتی که بسامد بیشتری در فرهنگ توصیفی داشته‌اند، اشاره شود.

نمونه‌ای از توصیفات که در این کتاب آورده شده بدین ترتیب است:

«سرو»:

سروی چنان خمید که از هجرش                              رونق ز جویبار و گلستان رفت

حمید سبزواری، شعر شهادت، ص 114

نخل‌های سرفرازت در شهیدستان زخم                       سروهایت را به خون آغشته پیکر دیده‌اند

مشفق کاشانی ، غزل های باغ ارغوان، ص 312

بس سرو نگون گردید در ساحت گلشن‌ها                    بس نخل ز پا افتاد در دامن بستان‌ها

محمود شاهرخی (جذبه )،شعر شهادت، ص 123

گشاده فصل سحر گشت، از کتاب طلوع                     چه فصل‌ها که بدین فصل، خون‌نگار شدند

ساعد باقری، شعر شهادت، ص 44

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

زندگی‌نامه و خدمات علنی و فرهنگی محمدتقی‌ بهار (ملک‌الشعراء)

زندگی‌نامه و خدمات علنی و فرهنگی محمدتقی‌ بهار (ملک‌الشعراء)

جمعی از نویسندگان زیرنظر کاوه خورابه

بی‌شک در ساحت ادبیات و فرهنگ ایران معاصر، به‌ویژه در زمینۀ ارتباط با ادبیات کهن و پربار ما که بزرگان

آیین های ایل شاهسون بغدادی

آیین های ایل شاهسون بغدادی

یعقوبعلی دارابی

در این کتاب ضمن معرفی ایل شاهسون بغدادی در گذر تاریخ، آیین‌های دینی و آداب و رسوم اجتماعی این ایل بر

منابع مشابه بیشتر ...

فرهنگ برابرنهادهای قرآن قدس

فرهنگ برابرنهادهای قرآن قدس

علی رواقی

این کتاب دارای دو بخش است؛ در بخش نخست جستارهایی دربارۀ زبان فارسی در حوزه‌های جغرافیایی ایران بزرگ،

ریشه یابی 1500 جانام کهن

ریشه یابی 1500 جانام کهن

مرتضی مؤمن‌زاده

در این کتاب، ریشه‌یابی حدود 1500 جانام (نام مکان) آمده است. پهنۀ جغرافیایی این نام‌ها سرزمین ایران ا