۲۱۲۱
۰
عربی معاصر به انضمام لهجه‌های اصلی عربی

عربی معاصر به انضمام لهجه‌های اصلی عربی

پدیدآور: اکهرد شولتز، سباستین مایزل ناشر: علمتاریخ چاپ: ۱۳۹۲مترجم: سیدعلی سلطانی، سعدی صدیقمکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۱۰۰شابک: 7_473_224_964_978تعداد صفحات: ۷۳۰

خلاصه

این کتاب به آموزش آنچه نادر و غیرضروری است، نمی‌پردازد؛ بلکه تأکیدش بر جنبه‌های بنیادی ارتباطی است. این کتاب به صورت درسی است که در 24 درس ارائه شده و هم به صورت چاپ سنتی و هم به صورت نسخۀ الکترونیکی ارائه شده است.

معرفی کتاب

این کتاب به آموزش آنچه نادر و غیرضروری است، نمی‌پردازد؛ بلکه تأکیدش بر جنبه‌های بنیادی ارتباطی است.

این کتاب به صورت درسی است که در 24 درس ارائه شده و هم به صورت چاپ سنتی و هم به صورت نسخۀ الکترونیکی ارائه شده است. واژگان مبتنی بر تحلیل بسامد و نیازهای ارتباطی هستند. متون اولیه از حوزه‌های مختلفی مانند تاریخ، جامعه، دین، سیاست، ورزش، علم و فرهنگ انتخاب شده‌اند. این کتاب به آموزش آنچه نادر و غیرضروری است، نمی‌پردازد؛ بلکه تأکیدش بر جنبه‌های بنیادی ارتباطی است.

زبان‌اموزان چگونگی تبحریافتن در موقعیت‌های مختلف ارتباطی زبان را فرا می‌گیرند. بنابراین تأکید ویژه‌ای شده بر عباراتی که مرتب در نوشتار و گفتار تکرار می‌شوند؛ مثل سلام و احوال‌پرسی کردن، بیان آرزو و احساسات، گفتن آدرس و نشانی، معرفی، عذرخواهی، ضرب‌المثل‌ها و عبارات نمونه. افزون بر اینها اطلاعات فرهنگی، دینی و تاریخی نیز به منظور کسب توانش فرهنگی ارائه شده است.

اطلاعات زبانی رایج در عربی در سراسر کتاب استفاده شده تا زبان‌آموزان بتوانند در کلاس‌های آموزش عربی در جهان عرب ثبت‌نام کنند و از منابع دیگر زبان عربی بهره گیرند.

از آنجا که کسی به زبان عربی معیار جدید به عنوان زبان مادری صحبت نمی‌کند و ارتباطات تا حدود زیادی در قالب لهجه‌های محلی صورت می‌گیرد، زبان‌آموزان باید در فهم اصطلاحات، عبارات، و مکالمه در لهجه‌های مختلف تبحر داشته باشند. بنابراین این کتاب مبتنی بر رویکرد جدید استفاده از لهجه‌های عربی است. از درس چهار به بعد همۀ مکالمات هم در قالب عربی معیار جدید و هم لهجه‌های چهار منطقۀ اصلی ضبط شده‌اند: الف) عراق، خلیج فارس، شبه جزیرۀ عربستان؛ ب) سوریه، لبنان و فلسطین؛ ج) مصر؛ د) مغرب.

در عین حال که محتوای اصلی حفظ شده است، ویژگی‌های خاص لهجه‌های مورد نظر در دروس تعبیه شده‌اند تا محتوا به حد کافی انتقال داده شود. به تدریج زبان‌آموزان فرا می‌گیرند که از مکالمات در لهجه پیروی کنند؛ اما منظور این نبوده است که زبان‌آموزان فعالانه لهجه‌ها را صحبت کنند. هدف این است که آنها در گونه‌ای از عربی که نزدیک به زبان گویش‌وران تحصیل‌کردۀ عربی است منظور خود را بیان کنند. وقتی که زبان‌آموزان حوزۀ تخصص یا منطقۀ ترجیحی خود را انتخاب کردند، افزودن این گونه از لهجۀ موردنظر به روند آموزش عربی معیار جدید آسان خواهد بود.

استفاده از این کتاب زبان‌آموز را قادر می‌سازد تا بعد از درس 12 به سطح A2 و بعد از پایان درس 24 به سطح B2، مطابق استاندارد اروپایی فراگیری زبان برسد.

هر درس با معرفی نکات دستوری جدیدی آغاز می‌شود. این روش ضروری بوده است، زیرا بدون دانش دستوری و توانایی اعراب‌گذاری صحیح کلمات، خواندن و درک عربی که از خانواده‌های زبان‌های سامی است، غیرممکن است. بیشتر تمرین‌ها مربوط به صرف هستند، ولی تعدادی نیز شامل افزودن، جورکردن و کامل‌کردن کلمات، عبارات و جملات می‌شوند که با کمک نمونه‌های فراوان صورت می‌گیرند.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب

قصۀ ما به خر رسید: خر و خرپژوهی در شعر فارسی

قصۀ ما به خر رسید: خر و خرپژوهی در شعر فارسی

غلامعلی گرایی، زهراسادات حسینی

خرپژوهی در شعر طنز فارسی یکی از زمینه‌های طنز بوده که باید به‌جد مورد تحقیق و پژوهش قرار می‌گرفت. نو

منابع مشابه بیشتر ...

مجموعه آثار میرزا حسن رشدیۀ تبریزی

مجموعه آثار میرزا حسن رشدیۀ تبریزی

میرزا حسن رشدیۀ تبریزی

این کتاب شامل چهارده اثر (12 کتاب درسی، نشریۀ مکتب و نظامنامۀ مدرسۀ رشدیه) است. بسیاری از این کتاب‌ه