۱۹۱۷
۰
عشق ستاره‌ای درخشان است: عاشقانه‌های لنگستون هیوز

عشق ستاره‌ای درخشان است: عاشقانه‌های لنگستون هیوز

پدیدآور: لنگستون هیوز ناشر: سرزمین اهوراییتاریخ چاپ: ۱۳۹۲مترجم: علیرضا بهنام مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۱۰۰شابک: 8_11_6792_600_978تعداد صفحات: ۷۲

خلاصه

در این کتاب تلاش نگارنده بر این بوده تا با انتخاب اشعاری از دورن مختلف کاری این شاعر تصویری کلی از شکل رویکرد لنگستون هیوز به شعر عاشقانه ارائه دهد.

معرفی کتاب

در این کتاب تلاش نگارنده بر این بوده تا با انتخاب اشعاری از دورن مختلف کاری این شاعر تصویری کلی از شکل رویکرد لنگستون هیوز به شعر عاشقانه ارائه دهد.

در میان شاعران آمریکایی، سیاهپوستان دیرتر از همه و هم‌زمان با اوج‌گیری جنبش‌های سیاهان در جهان شناخته شدند. یکی از نخستین شاعرانی که از این میان به شهرتی جهانی رسید، لنگستون هیوز بود. شعر وی را بیشتر به این دلیل می‌شناسند که صدای مقاومت سیاهان در برابر ناعدالتی‌هایی بود که در حقشان روا داشته می‌شد. از این منظر شاید بتوان شعر او را نمونه‌ای اولیه از شعری در نظر گرفت که از میان گروه‌های حاشیه‌ای سر برآورده است. موضوع شعر حاشیه و شعر اقلیت در سال‌های اخیر موضوع بحث‌های زیادی میان متفکران پسامدرن بوده است. شعری که بتواند اقلیتی را در جهان ادبیات دارای صدا کند. بنابر تئوری‌های نوین قدرت مستقر را به چالش گرفته است و از این رو در بسط ایده چندصدایی اهمیتی بسزا دارد. شعر لنگستون هیوز سال‌ها پیش از به عرصه آمدن چنین نگرشی کارکردی از این دست داشته است.

شعر لنگستون هیوز از سوی دیگر محل تلاقی لحن‌ها و زبان‌های مختلف نیز است. از آنجا که این شاعر به موسیقی مردمی سیاهان علاقۀ بسیاری داشت، در بسیاری از اشعارش یا به طور مستقیم ترانه را وارد می‌کند یا در بخش‌هایی به فرهنگ دوران جاز در آمریکا اشاره‌هایی مستقیم دارد. شاید دلیل اینکه بیشتر مترجمان شناخته شده و از جمله شاعر برجستۀ کشورمان احمد شاملو اشعار او را با لحنی عامیانه و نزدیک به ترانه ترجمه کرده‌اند همین باشد. اما واقعیت این است که میان شعرهای این شاعر چیزی که بیش از هر چیز نمایان است، تنوع لحن است و به باور نگارنده با یکدست‌کردن لحن این شعرها این مهم‌ترین ویژگی سبک لنگستون هیوز از دست می‌رود.

اگرچه شعر هیوز شعری معترض و در بسیاری موارد سیاسی است، اما او در شعر غنایی نیز دستی توانا دارد. نگاه خاص او به مقولۀ عشق از زاویه دید اقلیتی پایمال شده در گفتمان غالب سفیدپوستان مذکر به شعری انجامیده است که زوایای پنهانی از عواطف انسانی را صدادار می‌کند. او در پاره‌ای از اشعارش حتی بسیار پیش‌تر از همه‌گیرشدن شعرهای زنانه، صدای زن‌های سیاهپوستی می‌شود که در جامعه دوران رکود آمریکا بدترین سال‌های اجتماعی و فردی خود را می‌گذراندند. از این منظر باید شعر هیوز را به نوعی نیای شعرهای فمنیستی زمان حاضر با تعبیری که اریگاری مطرح می‌کند به شمار آوریم.

جیمز لنگستون هیوز یکم فوریه 1920 در جابلین میسوری دیده به جهان گشود. هنگامی که کودکی بیش نبود، پدر و مادرش از هم جدا شدند و پدرش راهی مکزیک شد. تا سن 13 سالگی نزد مادربزرگش ماند و آنگاه برای زندگی در کنار مادر و همسر او راهی لینکلن در ایالت ایلینوی شد و سرانجام در کلیولند اوهایو ساکن شد. در لینکلن ایلینوی سرودن شعر را آغاز کرد. پس از فراغت از تحضیل یک سال در مکزیکو و یک سال را در دانشگاه کلمبیا سپری کرد. در سال 1926 نخستین کتاب شعرش را به دست آلفرد آ.ناپ در مجله بحران منتشر کرد.

لنگستون هیوز در 22 می 1976 در اثر سرطان در نیویورک درگذشت.

اصیل‌ترین کوشش وی از میان بردن تعمیم‌های نادرست و برداشت‌های قالبی مربوط به سیاهان بود که نخست از سفیدپوستان نشأت می‌گرفت و آنگاه بر زبان سیاهپوستان جاری می‌شد. یکی از مهم‌ترین شگردهای شعری هیوز به کاربردن وزن و آهنگ موسیقی «آمریکایی ـ آفریقایی» است. در بسیاری از اشعارش آهنگ جاز ملایم، جاز تند، جاز ناب و بوگی ووگی احساس می‌شود. در برخی از آنها نیز چند شگرد را درهم آمیخته و آوازهای خیابانی و جاز و پاره‌ای از گفتارهای روزمرۀ مردم را به کار گرفته است. از نه سالگی که نخستین بار جاز ملایم را شنید، به ایجاد پیوند میان شعر و موسیقی علاقمند شد. نخستین دفتر شعرش ـ جاز ملایم خسته که در سال 1925 منتشر شد ـ سرشار از این کوشش است. مایۀ اصلی این اشعار ترکیبی است نامتناجس از وزن و آهنگ، گرمی و هیجان، زهرخند و اشک. وی در این اشعار کوشیده با کلمات همان حالاتی را بیان کند که خوانندگان جاز ملایم با نوای موسیقی، ایما و اشاره و حرکات صورت بیان می‌کنند؛ اما جاز ناب به دلیل آهنگین‌تربودن و داشتن موسیقایی گسترده‌تر برایش جاذبه‌ای بیش از جاز ملایم داشت.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب

قصۀ ما به خر رسید: خر و خرپژوهی در شعر فارسی

قصۀ ما به خر رسید: خر و خرپژوهی در شعر فارسی

غلامعلی گرایی، زهراسادات حسینی

خرپژوهی در شعر طنز فارسی یکی از زمینه‌های طنز بوده که باید به‌جد مورد تحقیق و پژوهش قرار می‌گرفت. نو