۱۳۱۶
۰
لئو تولستوی

لئو تولستوی

پدیدآور: یانکو لاورین ناشر: بنگاه ترجمه و نشر کتابتاریخ چاپ: ۱۳۹۲مترجم: زهرا سالمی مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۱۰۰شابک: 0_44_5733_600_978تعداد صفحات: ۱۴۰

خلاصه

این کتاب شرح زندگی یکی از نوابغ ادبیات جهان، یعنی لئو تولستوی است.

معرفی کتاب

کتاب‌های مربوط به تولستوی به تنهایی می‌توانند کتابخانه‌ای را پر کنند. این امر دلایلی کافی دارد؛ زیرا مدت‌ها بود که از زمان ولتر و گوته هیچ نویسنده‌ای همتای او وجود نداشت. اما در حالی که بیشتر آثار او به عنوان شاهکارهایی بی‌چون و چرا لقب گرفتند، شخصیت وی مانند همیشه مبهم باقی ماند. اسطوره‌ای که در سراسر زندگی‌اش از شخصیتش ساخته شده بود همچنان زنده است. او با چنان سختی زندگی کرد که گاهی اوقات این سختی حتی ماهیت و موجودیت تولستوی را در ابهام فرو می‌برد. از این‌رو باید نخست زندگینامه‌ای از او نوشته می‌‌شد که تولستوی انسان و هنرمند را از تولستوی اسطوره‌ای متمایز کند. این کتاب شرح زندگی یکی از نوابغ ادبیات جهان است.

تولستوی در ژانویۀ 1851 در مسکو، در خاطراتش نوشت که قصد دارد داستانی دربارۀ کودکی‌اش بنویسد. او در قفقاز این داستان را نوشت و در ژوئیۀ 1852 آن را برای شاعری به نام نکراسوف فرستاد که یکی از دو ناشر ماهنامۀ برجستۀ ساورمینیک (معاصر) بود. نکراسوف آن را به سرعت پذیرفت و داستان را به نام کودکی در شمارۀ ماه دسامبر مجلۀ خود منتشر کرد. تولستوی در پایان داستان به اختصار ال.ان امضا کرد که جالب توجه بود.

موفقیت این داستان تولستوی را تشویق کرد تا نوشتن را به طور جدی آغاز کند. در 1853 روی این داستان‌ها کار کرد: نوجوانی (قسمت دوم از داستان سه بخش کودکی، نوجوانی و جوانی)، ضربۀ هیزم، صبح ملاک و یادداشت‌های یک قلم. در همان سال نوشتن یکی از مشهورترین داستان‌هایش با عنوان قزاق‌ها را آغاز کرد که ده سال بعد به اتمام رسید و منتشر شد.

در همان آثار اولیۀ تولستوی رابطۀ تنگاتنگی میان زندگی انسانی خود و نویسندگی‌اش وجود داشته است. همچنین این آثار می‌توانند شاهدی بر این مدعا باشند که اصل پرسش و اخلاق از همان آغاز در نوشته‌هایش وجود داشته است و نیز اینکه چقدر عاشق زندگی بوده یا شاید از آنجا که زندگی را بسیار دوست داشته، از همان روزها در جستجوی مفهوم زندگی بوده است. بدون اینکه حدس بزند در پایان قادر نخواهد بود یکی را بدون دیگری بپذیرد. اگر به طور سطحی به این مسئله بنگریم، این تضاد مانند مبارزۀ میان دو تولستوی متفاوت است. در نگاهی دقیق‌تر پیرامون این مبارزه، نمی‌توان فقط نوعی تضاد درونی در یک فرد را مشاهده کرد. در واقع ویژگی آثار او به طور کلی با تشدید روزافزون این تضاد مشخص می‌شود.

فهرست مطالب این کتاب بدین ترتیب است:

سال‌های نخستین زندگی تولستوی، تلاش‌ها و مبارزات

بررسی کلی نخستین آثار ادبی

سفرها، تعلیم و تربیت و ادبیات

ازدواج، جنگ و صلح، آناکارنینا

از بحران تا سونات کرویتزر

هنر چیست؟ رستاخیز و دیگر آثار

تولستوی و سوفیا آندریونا

فرار و مرگ تولستوی

پی‌نوشت‌ها

گاهشمار زندگی تولستوی

تولستوی از زبان دیگران

کتاب‌شناسی تولستوی به زبان فارسی

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

مطالعات ادبی هرمنوتیک متن‌شناختی

مطالعات ادبی هرمنوتیک متن‌شناختی

مهیار علوی‌مقدم

تأویل و رویکرد هرمنوتیکی، باعث افزایش بهره‌گیری هر چه بیشتر خواننده از ارزش‌های شناخته‌نشدۀ متن می‌ش

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

مجید مصطفوی

نیل سایمون (1927 ـ 2018) یکی از پرکارترین، موفق‌ترین و محبوب‌ترین نمایشنامه‌نویسان جهان و یکی از بهت

منابع مشابه بیشتر ...

فرهاد دفتری و مطالعات اسماعیلیه

فرهاد دفتری و مطالعات اسماعیلیه

فریبا عباس‌پور

در این کتاب کوشیده شده است روش‌شناسی عام و خاص فرهاد دفتری در مطالعات اسماعیلیه بررسی و تحقیق شود. م

داستان نویسان ایران از انقلاب تا انقلاب

داستان نویسان ایران از انقلاب تا انقلاب

به کوشش یعقوب آژند

در این کتاب داستان‌نویسان در حد فاصل دو انقلاب، از مشروطه تا انقلاب اسلامی معرفی شده‌اند. در این کتا