۲۸۷۸
۰
شعر آلمانی از آغاز تا امروز

شعر آلمانی از آغاز تا امروز

پدیدآور: علی غضنفری ناشر: بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسهتاریخ چاپ: ۱۳۹۲مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 6_147_253_600_978تعداد صفحات: ۷۸۴

خلاصه

این کتاب تاریخچه‌ای درباره آلمان، زبان آلمانی، دوره‌ها و جریان‌های ادبی آلمان را شامل می‌شود. همچنین علاوه بر معرفی هر شاعر، ترجمه نمونه اشعار و همچنین عکس یا امضای آن شاعر نیز آمده است.

معرفی کتاب

این کتاب تاریخچه‌ای درباره آلمان، زبان آلمانی، دوره‌ها و جریان‌های ادبی آلمان را شامل می‌شود. همچنین علاوه بر معرفی هر شاعر، ترجمه نمونه اشعار و همچنین عکس یا امضای آن شاعر نیز آمده است.

در اين کتاب از ۱۰۴ شاعر آلمانی‌زبان (آلمانی ، اتریشی و سوییسی) که ۳۳ نفر آنها در قید حیات هستند، اشعاری انتخاب و ترجمه شده است.

این کتاب با اشعاری به نام مِرزِبورِگ از قرون هشتم و نهم آغاز می‌شود و با اشعاری از شاعران جوان پایان می‌یابد.
ویژگی این اثر پیش‌گفتار آن است که در آن دوران‌های متفاوت ادبی در شعر آلمانی زبان شرح داده شده است.

اولین اشعار آلمانی دارای قافیه‌ای خطی بودند و به جرئت می‌توان گفت که نخستین اشعار که سرایندۀ آن ناشناس است، به اوایل قرن یازدهم مربوط می‌شوند و پیش از آن با پراکندگی قومی شدیدی که در منطقه وجود داشت و بی‌رویه‌بودن زبان آلمانی آن دوران چه از حیث سخن گفتن و چه از باب نوشتن، شعری سروده نشده است و تنها سروده‌های «مرز بورگ» باقی مانده‌اند که سابقۀ آنها به قرن‌های هفتم و هشتم می‌رسد. این اشعار به زبان آلمانی کهن سروده شده‌اند که آنها با همان گویش و نوشتار اصلی و در پی آن ترجمۀ آلمانی امروز در این کتاب آورده شده است.

اشعار قرون وسطایی که به سروده‌های ماریا معروف هستند، تحت تأثیر مسیحیت بودند. از اوایل قرن دوازدهم بود که شاعران مورد تفقد اشراف‌زادگان قرار گرفتند و شعر آلمانی کم‌کم متنوع و دارای بار فرهنگی غنی‌تر شد. به یقین اشعار یونانی و اسپانیانی که در این دوران بیشتر قابل دسترس بودند، در بارورش دن شعر آلمانی آن دوران تأثیر بسزایی داشته‌اند.

دو شاعر آلمانی یعنی «گوته» و «شیللر» و در کنار آنان «هولدرلین» از مهم‌ترین سرایندگان شعر آلمانی هستند که در سراسر دنیا سبب افتخار آلمانی‌ها شده‌اند. در دوران رمانتیک شاعرانی برجسته چون «نووالیس» و «آیشن دورف» شاعران رفته‌رفته پایه‌گذار شعر دوران رئالیسم شدند و «برنتانو» نخستین شاعری بود که ترانه‌های کودکانه و اشعاری در قالب ترانه سروده است.

در قرن بیستم و در دوران «نو رمانتیک» اشعار بسیاری بر پایۀ «زیباشناختی» و «واقعیت‌گرایی» سروده شدند که فقط این دو را ارزش می‌گذارند و سیاست، اخلاق، آداب و ارزش‌های مذهبی در رده‌های پایین‌تر قرار می‌دهند. در عصر 1885 تا 1910 کثرت‌گرایی، دریافت‌گرایی و طبیعت‌گرایی در شعر آلمان به وضوح آشکار می‌شود که نمونۀ بارز این گرایش‌ها در خارج از آلمان نیز «اسکار وایلد» است. «برشت» شاعر شهیر آلمانی در این دوران، چهره‌ای بی‌نظیر و شاعر و نویسنده‌ای بی‌مانند است و بدون تردید تحولی بی‌مانند در زبان و ادبیات آلمان پدید آورده است.

شعر آزاد امروز آلمان در بیشتر سروده‌ها دیگر تابع قید و بندهای دوران گذشته نیست و شاعران جوان حتی از شیوه‌های نگارش متداول در آلمان نیز پیروی نمی‌کنند، به گونه‌ای که برخی نقادان اینگونه شعرها را «ضد شعر» نیز نامیده‌اند. نگرش امروزی به شعر آلمانی قرون وسطا در کنار زیبایی‌ها و لذت‌هایی که به انسان عرضه می‌کند، در بسیاری موارد پرسش‌آفرین و تعجب‌انگیز است. این پدیده بدون تردید به دلیل فاصلۀ زمانی بین پیدایش و نگرش است و هم نمی‌توان آن را توجیه کرد و هم نمی‌توان مردود شمرد و فقط می‌توان آن را به «کهن بودن» شعر و برداشت‌های «زمان» پیوند داد.

 شعر آلمان با گذشت زمان متحول شده است. گرچه هم شعر موزون و هم شعر با قافیه و هم شعر آزاد از آغاز تاکنون سروده شده؛ ولی شیوه‌های نوین به‌ویژه در شاعران جوان از یکسو و آشنایی بیشتر با شعر و ادبیات سایر سرزمین‌ها به ویژه مشرق‌زمین از سوی دیگر، غنای تازه و شاداب‌تری به شعرشان داده است و استفاده از برخی استعارات که از فرهنگی دیگر وارد این اشعار شده‌اند جذابیت ویژه به آنها بخشیده است. شعر آلمانی مختص سرزمین آلمان نیست و شاعران آلمانی‌زبان به ویژه در سوئیس و اتریش نیز بر غنای آن افزوده‌اند که از این میان می‌توان به شاعر و نویسندۀ بزرگ سوئیسی «گتفرید کلر» اشاره کرد.

در این کتاب اشعار به هشت دوره تقسیم شده که شرحی کوتاه نیز بر آنها نوشته شده است. تلاش وافری مبذول شده تا واژه‌ها همان‌گونه که شاعر نوشته ارائه شوند و در برخی اشعار قدیمی که به زبان آلمانی قدیمی سروده شده‌اند، متن آلمانی امروز نیز ارائه شده است.

هشت دوره‌ای که در این کتاب آورده شده بدین ترتیب است:

قرون وسطی؛ دورۀ اصلاح‌طلبی و انسان‌گرایی و رنسانس؛ عصر باروک؛ عصر روشن‌گرایی، عصر طغیان و فشار و عصر کلاسیک و ایمار؛ عصر رمانتیک؛ عصر واقع‌گرایی و طبیعت‌گرایی؛ عصر سمبولیسم، اکسپرسیونیسم و دورۀ ناسیونال سوسیالیسم؛ عصر پس از سال 1945 تا امروز. 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

شکونتلا

شکونتلا

کالی داسه

جهانیان کالی داسه را به نام شاعر «شکونتلا» می‌شناسند. هندیان همواره خود شیفتۀ این اثر بوده‌اند؛ چه د

منابع مشابه بیشتر ...

شعر و شهود: هفتاد اثر تغزلی آلمانی با شعرهایی از گوته، هلدرلین و ...

شعر و شهود: هفتاد اثر تغزلی آلمانی با شعرهایی از گوته، هلدرلین و ...

گردآوری و ترجمه: محمود حدادی

در این کتاب ترجمۀ هفتاد شعر از شاعران آلمانی‌زبان از قرن هفدهم تا امروز آمده است؛ گزیده‌ای اشاید برا

من که هستم و تو که هستی؟ شرحی بر مجموعۀ شعر «بلور تنفس» پاول سلان و دو مقالۀ دیگر

من که هستم و تو که هستی؟ شرحی بر مجموعۀ شعر «بلور تنفس» پاول سلان و دو مقالۀ دیگر

هانس گئورگ گادامر

این کتاب حاصل تلاش و تجربۀ فهمانی هانس گئورگ گادامر ـ نظریه‌پرداز هرمنوتیک فلسفی ـ به عنوان خواننده