۱۵۴۶
۰
درد طلب: احوال و آراء شیخ صفی‌الدین اردبیلی

درد طلب: احوال و آراء شیخ صفی‌الدین اردبیلی

پدیدآور: غلامرضا طباطبایی مجد ناشر: آیدین، یانارتاریخ چاپ: ۱۳۹۲مکان چاپ: تبریزتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 7_22_5871_600_978تعداد صفحات: ۲۴۶

خلاصه

در این کتاب به بررسی زندگانی و آراء و احوال شیخ صفی الدین اردبیلی پرداخته شده است.

معرفی کتاب

شیخ صفی‌الدین از مشایخ مشهور صوفیه در دوران الجایتو و ابوسعید ایلخانی و بنا بر کتاب صفوة الصفا مرید شیخ زاهد گیلانی (متوفی ۷۰۰) و نیز داماد او بود.

شیخ هشتاد و پنج سال عمر کرد. نخستین 25 سال دوران زندگی‌اش در کودکی و جوانی و طلب مرشد و مراد گذشت. 25 سال دوم آن صرف مریدی و شاگردی شیخ زاهد گیلانی شد و 35 سال آخر عمر بر مسند ارشاد و تربیت اهل عرفان و طریقت گذشت. نفوذ معنوی صفی‌الدین اردبیلی در ۳۵ سال دوره ارشادش بسیار زیاد بود و چون مغولان به او ارادتی تمام داشتند، وی بسیاری از آنان را از آزار رساندن به مردم باز می‌داشت.

پس از مرگ شیخ نیز اولاد و احفاد او در سلسله صفویه به مقام ارشاد رسیدند. شیخ صفی خود پیشتر پیرو شیخ زاهد گیلانی بود و دختر او فاطمه خاتون را نیز به زنی گرفته بود. زهد و ساده‌زیستی او با وجود داراییش در آن زمان نامور بود. شیوه زندگی و گیرایی او و نام‌آوری خانقاهش به زودی برای او و فرزندانش پیروانی را از شام و ترکیه و بخش‌های دیگر ایران فراهم ساخت. پس از او پسرش شیخ صدرالدین موسی جای پدر را گرفت.

صفی الدین به سبب کثرت ریاضت و مخصوصاً به جهت افراط در روزه و اجتناب از حیوانی، در اواخر عمر تدریجاً ضعیف و مکرر بیمار شد. در پایان عمر تقریباً به کلی از غذا افتاده بود و جز غذاهای ساده غیر حیوانی و آب قند، چیزی از گلویش پائین نمی‌رفت. با این حال تا ممکن بود در ادای وظایف شرعی اهتمام داشت. به علاوه خانقاه او محل اطعام فقرا و پناه ضعفا و مسکینان بود و همین نکته دستگاه او و اخلافش را همچنان محل محتاجان و درویشان می‌داشت. در مرض موت هم، «محافظت سفره و خدمت ضعفا» را با تأکید تمام سفارش می‌کرد.

شیخ صاحب مکتب خاصی نبوده است و مکتب وی ادامۀ مکتب طریقت شیخ زاهد بوده است. نفوذ معنوی شیخ گیلانی در شکل‌گیری طریقت شیخ صفی به اندازه‌ای بود که محقق روسی پطروشفسکی را اعتقاد بر این است که «مؤس واقعی این طریقت [طریقت صفوی] را باید شیخ تاج‌الدین گیلانی، استاد و پدرزن شیخ صفی‌الدین شمرد نه خود او».

طریقی که شیخ صفی از آن پیروی می‌کرد و مریدان را به انجام آن فرا می‌خواند، آداب و روش خاصی داشت. سالکی که داوطلب ورود به جرگۀ ارادت و طریقت وی بود، پیش از هر چیزی باید از گناهان گذشتۀ خود توبه کند و متعقد گردد که هرگز گرد گناه نگردد. مریدان طریقت صفوی نه تنها ملزم به کسب حلال بودند و از هرگونه اعمالی که نشانگر گدایی و تکدی بود، می‌بایست پرهیز می‌کردند، بلکه موظف بودند قوانین شریعت را انجام دهند و اعمال مستحب را در حد امکان به اجرا بگذارند.

 فهرست مطالب این کتاب بدین ترتیب است:

تصوف و عرفان در سدۀ هشتم هجری

شیخ صفی که بود؟

اولاد و احفاد شیخ

در طلب دوست

خرقه و سلسلۀ مشایخ شیخ

نفوذ شیخ در دل مردم عادی و امرا و وزرا

نظر علما و بزرگان دین در مورد شیخ

طریقت شیخ

شیخ صفی و علم

آموزه‌های عرفانی شیخ

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

پابرهنه در برادوی: زندگی و آثار نیل سایمون

مجید مصطفوی

نیل سایمون (1927 ـ 2018) یکی از پرکارترین، موفق‌ترین و محبوب‌ترین نمایشنامه‌نویسان جهان و یکی از بهت

زبان ملت، هستی ملت

زبان ملت، هستی ملت

امامعلی رحمان

زبان تاجیکستان با استقلال وطن پیوند ناگسستنی دارد؛ یعنی وقتی که وطن آزاد و مستقل بوده است، زبان هم ش

منابع مشابه بیشتر ...

آینۀ جانان: شرح احوال و آثار و اندیشه‌های شمس‌الدین دیلمی

آینۀ جانان: شرح احوال و آثار و اندیشه‌های شمس‌الدین دیلمی

سعید کریمی

این کتاب مقدمه‌ای کوتاه بر زندگی و تصنیفات و آرای شمس‌الدین دیلمی و نیز بر تاریخ تصوف همدان است. آگا

ترجمه و شرح العبادلة (دو جلد)

ترجمه و شرح العبادلة (دو جلد)

محیی‌الدین ابن‌عربی

کتاب «العبادلة» یا «کلام العبادلة فی الحقائق بألسنة الاسماء» از آثار مهم و بسیار گران‌قدر ابن‌عربی ا

دیگر آثار نویسنده

خاطراتی هنوز سبز

خاطراتی هنوز سبز

غلامرضا طباطبایی مجد

این کتاب دفتر نخست خاطراتی است که نویسنده با دوازده تن از بزرگان ادب و فرهنگ و هنر آذربایجان داشته ا