۳۶۹۷
۰
سمیح القاسم و شعر معاصر فلسطین

سمیح القاسم و شعر معاصر فلسطین

پدیدآور: حسین ابویسانی ناشر: سروشتاریخ چاپ: ۱۳۹۲مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۰۰شابک: 1_0553_12_964_978تعداد صفحات: ۳۹۵

خلاصه

این کتاب ضمن مروری بر شعر معاصر فلسطین، به معرفی سمیح القاسم، شاعر بزرگ فلسطینی و نقش انکارناپذیر وی در آفاق ادبی این کشور و حرکت مقاومت می‌پردازد و نمونه‌هایی از اشعار او را ارائه می‌کند.

معرفی کتاب

روشن است که زبان و ادبیات عربی در سطح جهان گستره‌ای چشمگیر دارد و سرشار از اندیشه‌های مخصوص به خود است. ادبیات مقاومت فلسطین به منزلۀ بخش مهم و جدانشدنی ادبیات معاصر عربی در کنار ملت شریف و دیگر سازمان‌های مبارز خود پابه‌پا پیش رفت و کوشید آتش روشن انتفاضۀ ملی را برافروخته نگه دارد. بی‌شک یکی از دل‌مشغولی‌های اساسی ادبیات در سرزمین اشغالی، توجه به جنبه‌های مقاومت آن است. در این باره شعر در مقایسه با نثر دارای اهمیت بیشتری بوده و بسیاری از شاعران و غیرعرب را در کشورهای دیگر نیز به خود جذب کرده است. شاید کمتر شاعر عرب را بتوان یافت که نسبت به قضیۀ فلسطین بی‌توجه بوده و قصیده‌ای دربارۀ آن نسروده باشد.

شعر مقاومت در فلسطین در سرزمین‌های اشغالی پس از شکست 1967 م آینده‌ای درخشان را نوید داد و رمز ایستادگی، پایداری و نیز جلودار ملت عرب شد. این پدیده خود را از بند لفظ رها کرد و جشنواره‌ای ملی شد، خود را با مقاومت مسلحانه همراه کرد و حلقۀ غزلت چندصد نسخۀ فرهنگی را درهم شکست. ابعاد قهرمانی آن فراوان شد، به خارج از مرزهای جغرافیایی سرایت کرد و به صورت قوی‌ترین، خشمگین‌ترین و پاینده‌ترین پدیده علیه صهیونیسم درآمد.

شاعران بازی‌گردانان اصلی شعر و ادب فلسطین هستند و نقش انکارناپذیری در مبارزات ملت این سرزمین علیه دشمنان خود بر عهده دارند و گاه در جبهه‌های نبرد یا به دست جوخه‌های ترور صهیونیست‌ها جان خویش را بر سر آرمان‌هایشان از دست می‌دهند. برخی مانند سمیح القاسم شاعر بزرگ فلسطین هم با وجود فشار، زندان و تبعیدهای فراوان حاضر به ترک سرزمین خویش نمی‌شوند. سمیح و هم‌فکرانش معتقدند خاک کشور متعلق به آنهاست و باید همان جا هم دفن شوند. در میان تعداد فراوان شاعران، تلاش‌های فراوان سمیح و آرمان‌های بلند او باعث شد تا او در جایگاه دومین شاعر بزرگ فلسطین بعد از محمود درویش قرار گیرد.

سمیح قصاید خود را گاه به نرمی باران و به لطافت نسیم و گاه به شدت آذرخش غرّان و بسان درختی مستحکم در برابر توفان‌های کینه و نژادپرستی می‌سراید. وی عقیده دارد شعر، گل‌آذین سرور و شادمانی، فریاد خشم و غضب و سریع‌ترین انواع ادبی آن است. او می‌گوید هر قصیده‌ای را که می‌نویسم، آن را عاشقانه در برابر مردم می‌خوانم. با این مفهوم او شاعری سیاسی شده، یعنی هم شاعر است و هم سیاست‌مدار. وی از جمله کسانی است که پایه‌های مکتب جدید انقلاب میهنش را پی‌ریزی کرد و بی‌آنکه شور و حرارت خویش را از دست دهد، به تدریج حرکت خروج از شکل سنتی و پیوستن به اسلوب جدید را رهبری کرد. کمتر اتفاق می‌افتد قصیده‌ای از این شاعر بخوانیم و بانگ فریادگری را که همچون یک زندانی سرکش مخاطب را به توجه و استماع فرا می‌خواند از آن نشنویم.

سمیح بیش از سی دفتر شعر، داستان و نمایشنامه دارد. توانمندی در به‌کارگرفتن واژگان و معنی‌پردازی‌ها و تصویرسازی‌های جدید از آن، تنوع اسلوب‌های شعری، اجرای گفتگوی اندیشه‌ها، گستردگی خیال، استفاده از ساختار نمایشی قصاید و سهل و ممتنع‌بودن عبارات او را در زمرۀ شاعران دست‌نیافتنی خویش قرار داده است.

این کتاب ضمن مروری بر شعر معاصر فلسطین، به معرفی این شاعر بزرگ و نقش انکارناپذیر وی در آفاق ادبی این کشور و حرکت مقاومت می‌پردازد و نمونه‌هایی از اشعار او را ارائه می‌کند.

فهرست مطالب این کتاب بدین قرار است:

بخش اول: شعر معاصر فلسطین: سخن آغازین، تقسیم‌بندی شعر فلسطین.

بخش دوم: شعر مقاومت: ابعاد شعر مقاومت و تأثیر آن در انتفاضۀ فلسطین، شعر فولکلور.

بخش سوم: سمیح القاسم شاعر معاصر فلسطین: فصل اول: زندگینامه؛ فصل دوم: آثار؛ فصل سوم: ویژگی‌های کلی آثار؛ فصل چهارم: طرح‌های شعری سه‌گانه در انقلاب سمیح؛ فصل پنجم: تعهد و التزام؛ فصل ششم: عقاید؛ فصل هفتم: رمز و رمزگرایی؛ فصل هشتم: فرهنگ عامیانه؛ فصل نهم: موسیقی شعر؛ فصل دهم: ترجمۀ فارسی چند قصیده از سمیح.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب

قفل‌های دست‌ساز آذربایجان

قفل‌های دست‌ساز آذربایجان

رحمان احمدی ملکی

از بین آثار فلزی، قفل به دلیل دارابودن نوعی رمز عملکرد و درون‌مایۀ رازگون، از اهمیت زیادی در حیطۀ تل