۲۶۴۸
۰
زبان تاتی: توصیف گویش تاتی رودبار

زبان تاتی: توصیف گویش تاتی رودبار

پدیدآور: جهاندوست سبزعلی‌پور ناشر: فرهنگ ایلیاتاریخ چاپ: ۱۳۸۹مکان چاپ: رشتتیراژ: ۲۱۰۰شابک: 6_98_190_964_978تعداد صفحات: ۱۴۴

خلاصه

در این کتاب کوشیده شده تا توصیفی مختصر و فشرده از اهم مسائل زبانی نظیر ساخت آوایی، واج‌شناسی، ساخت‌واژی و مسائل نحوی تاتی ارائه شود.

معرفی کتاب

 تاتی از زبان‌های ایرانی نوِ شمال غربی است كه به دو دسته تقسیم شده است: تاتی شمالی كه در جمهوری آذربایجان و داغستان و مناطق دیگر رواج دارد و تاتی جنوبی كه مجموعه‌ای از زبان‌های تاتی است و در ایران فعلی متداول است. نقاطی از ایران که در حال حاضر به تاتی تکلم می‌کنند، عبارتند از:

1. مناطقی در جنوب غرب قزوین (شامل گونه‌های تاکستانی، شالی، خیارجی، ابراهیم‌آبادی، سَگزآبادی، دانسفانی، اسفروینی و خوزنینی) و اشتهارد.

2. خلخال (شامل گونه‌های اَسکستانی، اَسبویی، دروی، کلوری، شالی، دیزی، کَرینی، لردی، گیلوانی، کَهلی، تارم دشتی و ... در بخش شاهرود و گونۀ کَجَلی و کَرنَقی در بخش خورش‌رستم.

3. خویین در 60 کیلومتری جنوب غربی زنجان و تارم علیا (شامل گونه‌های نوکیانی سیاوردی، هزارودی، جمال‌آبادی و باکلوری، کله‌سری، شاوایی چرزه‌یی).

4. آذربایجان شرقی (شامل هرزند و دیزمار، کرینگان، کلیبر و مناطقی دیگر).

5. رودبار، الموت و کوهپایه.

6. شمال خراسان، جلگۀ شوغان و منطقۀ چهارده سنخواست.

گویش تاتی بسیاری از ویژگی‌های آوایی، واژگانی و صرف و نحوی کهن را حفظ کرده است؛ تمایز جنس دستوری، ساخت ارگتیو، مادۀ مجهول، گردش مصوت‌ها، حالت دوگانۀ فاعلی و غیرفاعلی در اسم و ... .

در این کتاب کوشیده شده تا توصیفی مختصر و فشرده از اهم مسائل زبانی نظیر ساخت آوایی، واج‌شناسی، ساخت‌واژی و مسائل نحوی تاتی ارائه شود. برای استفادۀ افرادی که قصد تحقیق بیشتر دارند، چند ضمیمه به آخر کتاب افزوده شده و تا حد ممکن مهم‌ترین افعال، مصادر و واژه‌های تاتی در آنها ذکر شده است.

 نگارنده نخست زبان تاتی و نیز شهرستان رودبار را معرفی می‌كند، سپس ساخت آوایی این زبان نظیر صامت‌ها، مصوت‌ها، فرآیندهای واجی؛ صداهای میانجی و ... را بررسی می‌نماید و نیز مقایسۀ آوایی زبان تاتی و زبان فارسی معیار را مطرح می‌نماید. در فصل دوم ساخت واژه را در انواع اسم، صفت، قید، نقش نمادها؛ اصوات و افعال شرح نموده و فصل سوم را به ساخت نحوی در گروه اسمی؛ گروه قیدی، گروه فعلی و انواع جمله اختصاص می‌دهد. همچنین در پنج ضمیمه به افعال مهم تاتی، واژگان تاتی، لغات تاتی رودباری و خلخالی و ارائۀ چند متن تاتی مبادرت نموده است.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

پرده پرده تا وصال؛ شرح جامع اصطلات و مشکلات کشف المحجوب هجویری (دو جلد)

پرده پرده تا وصال؛ شرح جامع اصطلات و مشکلات کشف المحجوب هجویری (دو جلد)

هاجر خادم، رضا اقدامی

خواندن نثر مصنوع و غامض کتب عرفانی همواره جویندگان علم را دچار سردرگمی کرده و چه‌بسا آنان را از مطال

منابع مشابه بیشتر ...

زبان نایینی: ساختمان دستوری و جمله‌سازی، ترجمه و بررسی‌های واژگانی

زبان نایینی: ساختمان دستوری و جمله‌سازی، ترجمه و بررسی‌های واژگانی

محمدعلی عسگری

در این کتاب نویسنده کوشیده است به ساختمان دستوری زبان نایینی بپردازد و از این طریق به بررسی بعضی واژ

دستور زبان کاربردی اسپانیایی

دستور زبان کاربردی اسپانیایی

نجمه شبیری

در این کتاب پس از ذکر الفبای اسپانیایی، دستور این زبان در 14 بخش از قبیل حرف تعریف، اسم، صفت، ضمیر،