۱۶۷۷
۰
شعر و همزبانی

شعر و همزبانی

پدیدآور: رضا داوری اردکانی ناشر: رستاتاریخ چاپ: ۱۳۹۲مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۱۰۰شابک: 5_2_91230_600_978تعداد صفحات: ۲۱۶

خلاصه

این کتاب دربردارندۀ مقالاتی کوتاه دربارۀ شعر و شاعری است.

معرفی کتاب

در این دفتر که اختصاص به مباحث شعر و ادب دارد، سعی شده است سست‌بنیادی تلقی شعر به عنوان تقنن و امری عرضی در تاریخ نشان داده شود. در واقع اصل بحث در مقالات، تأمل در این پرسش‌هاست که ما چه نیازی به شعر داریم و چرا نیاز داریم و بودن و نبودن شعر در روابط مناسبات مردمان و زندگی آنان چه اثری دارد؟ نظر سطور این است که شعر و هنر نه زینت و تقنن زندگی، بلکه شرط قوام زندگی مشترک است. یعنی زبان با شعر آغاز می‌شود و چون باهم‌بودن آدمیان با زبان محقق می‌شود، شعر، زبان آغاز باهم‌بودن و راستی و دوستی است و مگر نه اینکه هر وقت و هر جا شعر و هنر هست، پیوندهای زندگی استوار می‌شود و در جاهایی که اینها نیست، سوء تفاهم و غرض‌ورزی و کین‌توزی مجال غلبه پیدا می‌کند؟

نویسنده در مقدمه می‌گوید: چون فکر می‌کرده‌ام که از آنچه گفته‌ام، این نتیجه به دست می‌آید که شعر را باید در خدمت اصلاح جامعه قرار داد، به اشاره گفته‌ام که مسلماً شعر در صلاح و اصلاح زندگی مردمان و ایجاد صفا و تقویت خرد ایشان اثر دارد و حتی جزئی از این صلاح و اصلاح است؛ اما با اتخاذ تصمیم نمی‌توان شعر و هنر ایجاد کرد. به شاعران و هنرمندان هم نمی‌توان مصلحتی را نشان داد و به آنان تکلیف کرد که هنر خود را مصروف تحقق آن مصلحت کنند. هنر و شعر وسیله‌ای در اختیار هنرمند و شاعر نیست که آن را هر جا خواست به کار برد و به هر مصرفی برساند. به عبارت دیگر مصلحت پیش از هنر وجود ندارد که هنر در خدمت آن قرار گیرد، بلکه با ظهور تفکر و هنر است که مصلحت‌ها پدید می‌آیند و فهمیده می‌شوند.

نکتۀ دیگری که به اشاره در این کتاب از آن سخن گفته شده، این است که شاعر و هنرمند می‌تواند آینده‌بین باشد یا لااقل در زمانی که در آن به سر می‌برد، باطن آنچه را که می‌گذرد، دریابد و پیداست که با این دریافت خوش‌بین یا بدبین می‌شود. او وقتی افقی روشن می‌بیند، شادی می‌کند و برای مردمان شادی می‌آورد و اگر در راه تیره ببیند، از تیرگی می‌گوید. در دهه‌های اخیر نمی‌شود گفت که شاعران چه دیده‌اند و چه گفته‌اند؛ اما می‌دانیم که شاعران هم‌نسل نویسنده زمان را بیشتر زمان ظلمت و تیرگی و پریشانی و آشوب و قهر و کین دیده‌اند.

فهرست مطالب این کتاب بدین ترتیب است:

یادداشت؛ زبان، خانۀ وجود؛ ملاحظاتی دربارۀ شعر و شاعری؛ استعاره در فلسفه و ادبیات؛ ذکر جمیل مولانا جلال‌الدین محمد بلخی؛ سعدی شاعر اخلاق؛ مقام طنز و طیبت در سخن سعدی؛ سعدی مفتی ملت اصحاب نظر؛ تفکر و زبان در شعر حافظ؛ حافظ و شعر و همزبانی؛ همزبانی گوته و حافظ؛ اخوان شاعر شب سیاه غربت شهر سنگستان؛ نمایشنامۀ ایرانیان؛ دکتر فاستوس؛ روسیه و ادبیاتش.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

آوازهای ناخواندۀ قوی پیر تنهای مهاجر؛ ایلیا به روایت ایلیا در گفتگو با ایلیا فابیان

آوازهای ناخواندۀ قوی پیر تنهای مهاجر؛ ایلیا به روایت ایلیا در گفتگو با ایلیا فابیان

حسن شکاری و لیزا ویوارللی

این کتاب حاصل گفتگوی حسن شکاری و لیزا ویوارللی با ایلیا فابیان شاعر ایتالیایی است که ایلیا در این گف

مطالعات ادبی هرمنوتیک متن‌شناختی

مطالعات ادبی هرمنوتیک متن‌شناختی

مهیار علوی‌مقدم

تأویل و رویکرد هرمنوتیکی، باعث افزایش بهره‌گیری هر چه بیشتر خواننده از ارزش‌های شناخته‌نشدۀ متن می‌ش

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

بلای بی تاریخی و جهان بی‌آینده

بلای بی تاریخی و جهان بی‌آینده

رضا داوری اردکانی

این کتاب گزارش وضع جهانی است که در پایان تاریخ خود قرار دارد. بخشی از این جهان آغاز و دوران تحول و پ

 گسست تاریخی و شرق‌شناسی

 گسست تاریخی و شرق‌شناسی

رضا داوری اردکانی

دربارۀ شرق‌شناسی از حدود پنجاه سال پیش کم‌وبیش مطالبی گفته و نوشته شده است؛ اما اتفاق مهم که شرایط ا