۱۵۳۹
۰
مقالات تقی‌زاده (تعلیم و تربیت) ـ جلد هفدهم

مقالات تقی‌زاده (تعلیم و تربیت) ـ جلد هفدهم

پدیدآور: به کوشش ایرج افشار ناشر: توستاریخ چاپ: ۱۳۹۲مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۲۲۰۰شابک: 1_654_315_964_978تعداد صفحات: ۱۶۰

خلاصه

این جلد از مقالات تقی‌زاده رساله‌ها و خطابه‌های او دربارۀ تعلیم عمومی به عنوان جهادی ملی، تعلیم ابتدایی و عالی، تربیت نسوان و حقوق و تکالیف آنان و ... را دربرمی‌گیرد.

معرفی کتاب

این جلد از مقالات تقی‌زاده رساله‌ها و خطابه‌های او دربارۀ تعلیم عمومی به عنوان جهادی ملی، تعلیم ابتدایی و عالی، تربیت نسوان و حقوق و تکالیف آنان و ... را دربرمی‌گیرد.

هدف تقی‌زاده از نگارش این رساله‌ها و ایراد خطابه‌ها بررسی وجوب تعلیم عمومی به عنوان یکی از «ضروریات اساسیۀ زندگی ملی»، وسایل ضروری تعمیم سواد، چگونگی تعلیم و تربیت، تعلیم و تربیت نسوان و صفات تربیتی در قلمرو جغرافیایی ـ فرهنگی ایران است. پیشنهادها و نکته‌های او در این زمینه یکسره جنبۀ اصلاحی و ضروری دارد.

در این کتاب مسائل مهمی دربارۀ تعلیم و تربیت آمده است؛ از جمله در یادداشت «وسایل ضروری تعمیم سواد» در صفحۀ 139 تقی‌زاده می‌نویسد: در این کار به نظر من توجه به دو امر لازم است: یکی پیش‌بینی وجوه لازم در مدت چند سال به طور تصاعدی اعتدالی برای اجرای یک نقشۀ طویل‌المدة و دیگری اعلا درجۀ صرفه‌جویی و نهایت قناعت و تقلیل مصارف با حذف مخارج غیر ضروری ضروری ضروری، مثلاً ساده‌کردن محل تعلیم به منتهای درجۀ امکان و صرف‌نظرکردن از زرق و برق‌های غیر لازم حتی دیوار سفید و نیمکت‌های پرخرج و شاید در دهات و اماکن فقیر اکتفا به امکنۀ عمومی با وسعت مانند مساجد و غیره و زمین‌نشستن اطفال و آموزندگان در صورت لزوم و استفاده از آخوندهای محلی باسواد و غیره و تحمیل مقداری از مخارج به مالکین بالنسبه عمده یا متمکنین نسبی محل.

شرط عمدۀ دوم تهیۀ معلم است که شاید در واقع مهم‌ترین شرایط باشد. این کار درعین آنکه از ضروری‌ترین مقدمات است، یکی از مشکل‌ترین آنها هم هست و اگر هم در بادی نظر تصور شود که می‌توان از کمک یا خدمت هر شخص باسوادی که حاضر شود تبرعاً یا در مقابل اجرت معتدلی تعلیم ابتدایی به اطفال یا اکابر را به عهده بگیرد، استفاده نمود. این کار در مقام عمل سهل نخواهد بود و من شک دارم و می‌توسم که نظر اولیای امور و اقدام‌کنندگان به این کارها همیشه غالباً بلکه نود درصد قسمت آن متوجه تهران یا بالاخره اصفهان و شیراز و مشهد است که اشکالات امر برای حصول مقصود در آن نقاط به آن درجه عظیم نیست که در جندق و نطنز و دهات بم و نرماشیر و به ویژه نواحی آذربایجان و خمسه و به همین جهت کار را قدری سهل می‌شمارند.

فهرست مطالب این کتاب بدین ترتیب است:

انواع جهاد ملی ـ تعلیم عمومی؛ محصلین ایرانی در آلمان؛ تعلیم ابتدایی یا تعلیم عالی؛ تعلیم ابتدایی یا عالی؛ تعلیم و تربیت نسوان؛ تربیت نسوان و حقوق و تکالیف آنان؛ تصوراتی در باب فرستادن محصلین به اروپا؛ فواید تعلیم و تربیت؛ صراط مستقیم در تعلیم و تربیت؛ مواد مفیده در تعلیم عمومی؛ فرستادن محصل به خارجه؛ صفات تربیتی نه‌گانه؛ ملاحظاتی در باب برنامۀ تعلیمات ابتدایی؛ ارتباط تحصیلات با استخدام دولتی؛ وسایل ضروری تعمیم سواد؛ سهل‌ترین راه اجرای تعلیمات ابتدایی عمومی اجباری؛ نمونه‌ای از سؤال‌های امتحان؛ راجع به دروس بلوچ‌های بلوچستان ایران؛ کتب درسی در الازهر.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

شکونتلا

شکونتلا

کالی داسه

جهانیان کالی داسه را به نام شاعر «شکونتلا» می‌شناسند. هندیان همواره خود شیفتۀ این اثر بوده‌اند؛ چه د

منابع مشابه بیشتر ...

زندگی و زمانۀ سیدحسن تقی‌زاده

زندگی و زمانۀ سیدحسن تقی‌زاده

سیدعلی علوی

در این کتاب به زندگی تقی‌زاده از تولد تا مرگ بر اساس اسناد پرداخته شده است و نویسنده می‌کوشد چهره‌ای

پدران بنیان‌گذار ایران جدید: مشروطه‌خواه لیبرال: سیدحسن تقی‌زاده

پدران بنیان‌گذار ایران جدید: مشروطه‌خواه لیبرال: سیدحسن تقی‌زاده

گروهی از نویسندگان؛ دبیر مجموعه: فرهاد سلیمان‌نژاد

این کتاب شامل مقالاتی از پژوهشگران و متخصصانی است که هر یک به وجهی از کارنامۀ سیدحسن تقی‌زاده پرداخت

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

نامه‌های هنینگ و تقی‌زاده

نامه‌های هنینگ و تقی‌زاده

به کوشش ایرج افشار، تورج دریایی با همکاری پانته‌آ رنجبرمحمدی

مکاتبات بین هنینگ و تقی‌زاده از منظر مبادلات علمی که دغدغۀ اصلی این دو دانشمند تراز اول (یکی غربی و

نامه های برلن: از بزرگ علوی در دوران اقامت آلمان

نامه های برلن: از بزرگ علوی در دوران اقامت آلمان

بزرگ علوی به کوشش ایرج افشار

این کتاب مجموعۀ نامه‌های بزرگ علوی به ایرج افشار به همراه چند مقالۀ آن نویسنده نامور است. این نامه‌ه