۳۵۷۹
۰
از لطافت‌های زندگی: لطایف و حکایت‌های لطایف الطوایف

از لطافت‌های زندگی: لطایف و حکایت‌های لطایف الطوایف

پدیدآور: فخرالدین علی صفی مصحح: شهاب‌الدین عباسیناشر: مرواریدتاریخ چاپ: ۱۳۹۳مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۱۰۰شابک: 1_252_191_964_978تعداد صفحات: ۲۲۱

خلاصه

این کتاب برگزیده‌ای است از کتاب "لطایف‌الطوایف" فخرالدین علی صفی.

معرفی کتاب

کتاب لطایف‌الطوایف مجموعۀ دل‌انگیزی از لطایف و حکایت‌های خواندنی است که در قرن دهم هجی قمری به قلم فخرالدین صفی به نگارش درآمد. صفی که صاحب آثار متعددی از جمله کتاب معروف و مهم رشحات عین الحیات است، در سال 939 پس از طی دورانی دشوار و آشوب‌زده، لطایف‌الطوایف را با نثری روان به نگارش درآورد تا با «لطایف و نکات و ظرایف و حکایات» آن اوقات خوشی برای اطرافیان و میزبانان خود فراهم آورد. او می‌خواست در دل شرایط بسیار سخت و طاقت‌فرسای زندگی اجتماعی، به مدد ادبیات زمینه‌ای برای نشاط و شادمانی و در عین حال نقد اجتماعی فراهم کند. این کتاب حاصل تلاش اوست که افزون بر ارزش‌های ادبی و درون‌مایۀ نشاط‌انگیز و سرگرم‌کنندۀ خود، از حیث اطلاعات تاریخی هم گفتنی‌های بسیار دارد. صفی که احتمالاً حدود بیست سال به کار وعظ و خطابهع سرگرم بود، خوب می‌دانست با مردم چگونه حرف بزند و آنان را بر سر ذوق آورد. او لطایف‌الطوایف را در آخرین سال زندگی خود پس از عمری مطالعه و وعظ و تألیف و تجربه نوشت. او این اثر را با ذهنیتی منضبط و با ترتیب و طبقه‌بندی شایان توجه در چهارده باب و 110 فصل و در مجموع با 709 حکایت تنظیم کرده است.

به تعبیر استاد غلامحسین یوسفی: روش درست و دقیق مؤلف در تألیف و تقسیم موضوعات، عیناً مانند کتابی است که در قرن بیستم محصول یکی از پیشرفته‌ترین فرهنگ‌های جهان باشد.

در لطایف‌الطوایف گروه‌های مختلف مردم، حتی آنها که بی‌نام و نشان‌اند نیز حضور دارند. به هر حال کتاب لطایف‌الطوایف کتابی طنز و مطایبۀ ساده نیست، بلکه در قالب حکایات و لطایف و امثال و حکم و گزین‌گویه‌ها می‌کوشد ذهن و زبان خواننده را غنا و طراوت بخشد.

فهرست مطالب این کتاب در چهارده باب بدین ترتیب است:

در بیان بعضی از مطایبات حضرت پیامبر با وصی خود و اولاد و اصحاب؛ در بیان بعضی از نکات شریفه و حکایات لطیفۀ ائمۀ معصومین؛ در ذکر حکایات لطیفۀ ملوک و نکات ظریفۀ سلاطین؛ در لطایف امرا و مقربان و ظرایف وزرا و ارباب دیوان؛ در لطایف ادیبان و منشیان و ندیمن و سپاهیان و دلیران در مناظرۀ پادشاهان؛ در لطایف اعراب و نکات فصحا و بلغا و ذکر حکم و امثال ایشان؛ در لطایف و مواعظ مشایخ طریقت و علما و قضات و فقها و اصحاب تذکیر؛ در لطایف حکمای متقدمین و متأخرین و حکایات عجیبۀ معبرین و منجمین؛ در لطایف شعرا و بدیهه‌گفتن ایشان در محل‌ها و ذکر بعضی از عجایب صنایع شعری و غرایب بدایع فکری؛ در لطایف ظریفان از مردان و زنان؛ در حکایت و لطایف بخیلان و پرخوران و طفیلیان؛ در لطایف طامعان و دزدان و گدایان و کوران و کران؛ در لطایف کودکان و غلامان و کنیزکان زیرک و تیزفهم؛ در لطایف و حکایات ابلهان و کذابان و مدعیان نبوت و دیوانگان.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب

قصۀ ما به خر رسید: خر و خرپژوهی در شعر فارسی

قصۀ ما به خر رسید: خر و خرپژوهی در شعر فارسی

غلامعلی گرایی، زهراسادات حسینی

خرپژوهی در شعر طنز فارسی یکی از زمینه‌های طنز بوده که باید به‌جد مورد تحقیق و پژوهش قرار می‌گرفت. نو

منابع مشابه

قندان و نمکدان: لطیفه‌هایی از فرهنگ مردم ایران

قندان و نمکدان: لطیفه‌هایی از فرهنگ مردم ایران

محمد جعفری (قنواتی)

این کتاب مجموعه‌ای از لطیفه‌هایی است که مستقیم از زبان مردم گوشه و کنار ایران ثبت شده‌اند.

دیگر آثار نویسنده

لطایف الطوایف

لطایف الطوایف

فخرالدین علی صفی

لطایف الطوایف از آثار دلنشین و مشهور ادب فارسی است که دربردارندۀ مجموعه‌ای از لطایف و ظرافت‌هاست.