۱۳۸۴
۰
درآمدی بر حوزۀ مطالعاتی برنامه‌ریزی زبان

درآمدی بر حوزۀ مطالعاتی برنامه‌ریزی زبان

پدیدآور: نگار داوری اردکانی ناشر: ساقیتاریخ چاپ: ۱۳۹۰مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۲۲۰۰شابک: 5_08_6128_600_978تعداد صفحات: ۳۸۴

خلاصه

این کتاب مقدمۀ ورود به بحث آسیب‌شناسی برنامه‌ریزی زبان فارسی است.

معرفی کتاب

در این کتاب سعی شده حوزۀ مطالعاتی برنامه‌ریزی زبان، مؤلفه‌های سازنده و نیز عوامل مؤثر بر ان به طور نسبتاً دقیقی معرفی شود. ضرورت توجه به تجربۀ سایر کشورها و مطالعۀ این تجارب در مسیر شکل‌گیری نظریۀ برنامه‌ریزی زبان از دیگر موضوعات اصلی این کتاب است و به همین دلیل تجربۀ برنامه‌ریزی زبان در رابطه با فرایندهای احیا، بازسازی، اصلاح، گسترش، معیارسازی و ... بررسی شده است. برنامه‌ریزی زبان از دیدگاه صاحب‌نظران ایرانی بخش پایانی پیش از فصل نتیجه‌گیری کتاب را تشکیل می‌دهد.

برنامه‌ریزی زبان فرایندی است که از دیرباز در بیشتر جوامع و بر بیشتر زبان‌ها به شیوه‌ای آگاهانه و به صورت امروزی آن شاخه‌ای جدید از مطالعات زبانی قلمداد می‌شود. تردیدی نیست که برنامه‌ریزی زبان شاخه‌ای از مطالعات زبان‌شناسی کاربردی است و زیرگروهی از مطالعۀ جامعه‌شناختی زبان تلقی می‌شود.

برای برنامه‌ریزی زبان تعریف‌های متعددی ارائه شده که به چند مورد اشاره می‌شود:

روبین می‌گوید: برنامه‌ریزی زبان حل مسائل زبانی از طریق تصمیم‌گیری دربارۀ اهداف، ابزارها و نتایج حل این مشکلات است. اسمیت برنامه‌ریزی زبان را مورد روشنی از رفتار فرازبانی می‌داند و معمول‌ترین صورت آن را تصحیح یک نظام و نه یک گفتمان می‌بیند، نظامی که افراد زیادی در آن ایفای نقش می‌کنند و تغییر آن بسیار پیچیده است. کوپر در تعریف برنامه‌ریزی زبان به این نکته اشاره می‌کند که اگرچه برنامه‌ریزی زبان معمولاً برای حل مشکلات زبان طراحی می‌شود؛ اما اهداف آشکار و پنهان دیگری نیز دارد، اهدافی که بیشتر غیرزبانی هستند.

 درک مفهوم سیاست زبان در برنامه‌ریزی زبان بسیار مهم است. پژوهشگران تعابیر مختلفی از این دو اصطلاح و تفاوت‌های آنها به دست داده‌اند. برخی سیاست زبان را به عنوان نوع برنامه‌ریزی رسمی قلمداد کرده‌اند؛ یعنی برنامه‌های زبانی که توسط دولت‌ها و حکومت‌ها تبیین، تدوین و اجرا می‌شود و به این ترتیب برنامه‌ریزی زبان را واژه‌ای برای اطلاق به برنامه‌ریزی‌های غیر رسمی تلقی کرده‌اند. به نظر می‌رسد با توجه به اینکه سیاست‌های زبانی در واقع نرم‌افزار و برنامه‌های مدون شده هستند و کل حوزۀ برنامه‌ریزی زبان با توجه به مراحل آن، افزون بر سیاست‌گذاری دربردارندۀ جمع‌آوری اطلاعات، اجرا و ارزیابی هم می‌شود، بهتر است نسبت کل به جزء را نرم‌افزار برنامه‌ریزی زبان‌ و نقشۀ راه تلقی شود. در فصل سیاست و زبان (فصل دوم) آرا و نظرات پژوهشگران آمده است.

در فصل پایانی به مرور آرای صاحب‌نظران ایرانی دربارۀ برنامه‌ریزی زبان پرداخته شده است. این سیر از دهۀ 1310 آغاز و به دهۀ هشتاد ختم می‌شود. گفتنی است حتی تا دهۀ هفتاد و هشتاد نیز کمتر نامی از برنامه‌ریزی زبان تحت عنوان این اصطلاح برده شده است و شاید تعداد مقالات و کتبی که از اصطلاح برنامه‌ریزی زبان استفاده شده است، به عدد انگشتان دست هم نرسد.

فهرست مطالب این کتاب بدین ترتیب است:

پیش‌گفتار

فصل اول: برنامه‌ریزی زبان: تعریف برنامه‌ریزی زبان، انواع برنامه‌ریزی زبان، مراحل و محدودیت‌ها، فرایندها، عوامل مؤثر بر برنامه‌ریزی زبان، مشکلات زبان‌ها، جمع‌بندی. فصل دوم: سیاست زبان: مقدمه، سیاست زبان، از ملی‌گرایی تا جهانی‌شدن، سیاست پنهان و آشکار، جمع‌بندی. فصل سوم: مطالعۀ تطبیقی برنامه‌ریزی زبان: فلسطین اشغالی، مالزی، کانادا، هند، مقایسۀ ترکیه با ایران، سنگاپور. فصل چهارم: به سوی نظریۀ برنامه‌ریزی زبان. فصل پنجم: برنامه‌ریزی زبان فارسی از دیدگاه صاحب‌نظران ایرانی: مشکلات زبان فارسی و راه حل آنها، برنامه‌ریزی پیکرۀ زبان فارسی، برنامه‌ریزی شأن فارسی، برنامه‌ریزی آموزش/یادگیری زبان (زبان فارسی در آموزش)، متولیان برنامه‌ریزی زبان فارسی، مخاطبان برنامه‌ریزی زبان فارسی، ایدئولوژی‌ها و انگیزه‌ها و اهداف برنامه‌ریزی زبان فارسی، برنامه‌ریزی زبان فارسی ضرورت‌ها و اولویت‌ها، جمع‌بندی، نتیجه‌گیری. ضمایم: کتابنامه و اعلام.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

آیین های ایل شاهسون بغدادی

آیین های ایل شاهسون بغدادی

یعقوبعلی دارابی

در این کتاب ضمن معرفی ایل شاهسون بغدادی در گذر تاریخ، آیین‌های دینی و آداب و رسوم اجتماعی این ایل بر

زندگی‌نامه و خدمات علنی و فرهنگی محمدتقی‌ بهار (ملک‌الشعراء)

زندگی‌نامه و خدمات علنی و فرهنگی محمدتقی‌ بهار (ملک‌الشعراء)

جمعی از نویسندگان زیرنظر کاوه خورابه

بی‌شک در ساحت ادبیات و فرهنگ ایران معاصر، به‌ویژه در زمینۀ ارتباط با ادبیات کهن و پربار ما که بزرگان

دیگر آثار نویسنده

برنامه‌ریزی زبان فارسی و نگاهی به مبانی برنامه‌ریزی زبان

برنامه‌ریزی زبان فارسی و نگاهی به مبانی برنامه‌ریزی زبان

نگار داوری اردکانی

در این کتاب تلاش شده با بهره‌گیری از آثار گذشتگان، ضمن معرفی اجمالی و در عین حال سامان‌مند حوزۀ برنا