۲۵۰۳
۰
دربارۀ هنر و شعر و شاعری/نیما یوشیج

دربارۀ هنر و شعر و شاعری/نیما یوشیج

پدیدآور: سیروس طاهباز ناشر: نگاهتاریخ چاپ: ۱۳۸۵مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۲۰۰۰شابک: 0_229_351_964تعداد صفحات: ۴۶۳

خلاصه

آنچه در این کتاب از مجموعۀ اثار نیما یوشیج آمده است، نوشته‌های مستقل اوست دربارۀ هنر و شعر و شاعری.

معرفی کتاب

آنچه در این کتاب از مجموعۀ اثار نیما یوشیج آمده است، نوشته‌های مستقل اوست دربارۀ هنر و شعر و شاعری، غیر از آنچه در «نامه‌ها» و «دفتر یادداشت‌های روزانه» ی او در این زمینه آمده است. از مقدمۀ کتاب کوچک «خانوادۀ سرباز» چاپ شده در 1304 تا دو نوشته از «حرف‌های همسایه» به تاریخ فروردین ماه 1344 که آخرین یاداشت‌هاست در این زمینه همه در این کتاب آمده است.

«ارزش احساسات در زندگی هنرپیشگان» نخستین بار به صورت پاورقی از شمارۀ 10 سال اول به تاریخ دی‌ماه 1318 تا شمارۀ نه سال دوم به تاریخ آذرماه 1319 «مجلۀ موسیقی» منتشر شده است. این مجله به مدیریت غلامحسین مین‌باشیان با هیئت تحریریۀ ضیاء هشترودی، صادق هدایت، عبدالحسین نوشین و نیما یوشیج در سال‌های 1318 تا 1320 در تهران منتشر می‌شد.

نیما در این رسالۀ مهم از تحولات هنرهای گوناگون در قرن‌های نوزده و بیست میلادی و نقش تحولات اجتماعی در هنر بحث می‌کند و برای نخستین بار در ایران به معرفی و بحث دربارۀ نهضت «فوتوریسم» و شاعرانی چون «مارینیی»، «ویتمن» و «ورهارن» می‌پردازد و همچنین دربارۀ نویسندگان، شاعران، نمایشنامه‌نویسان و موسیقی‌دانان کشورهای همجوار بحث می‌کند.

در مورد «حرف‌های همسایه» این مطلب گفتنی است که این بخش دربردارندۀ نظرات نیماست دربارۀ شعر و شاعری که خود آنها را با نام حرف‌های همسایه یا نامه به همسایه یا نامه‌های فنی مشخص کرده و آنها را در طول سالیان مختلف نوشته بود که پیش‌ترین تاریخ یادداشتی به تاریخ سال 1318 و آخرین نوشته به تاریخ فروردین سال 1334 است.

نامه به شین پرتو، نامۀ بلندی است که نیما در تاریخ 4 شهریور 1325 از جنگل کلارزمی خطاب به دوست دیرین خود، دکتر علی پرتو مشهور به شین پرتو نوشته است و در آن به بهانۀ معرفی شعرهای این شاعر در واقع به توضیح نظرات و طرزکار خود پرداخته است. این نامه نخستین بار در سال 1329 به صورت کتابی با نام «دو نامه» در تهران چاپ شد. نامۀ دیگر آن کتاب، نامۀ شین پرتو است خطاب به نیما از تهران که غلط‌های چاپی که در آن کتاب راه یافته بود، از روی نسخۀ اصلاح شده توسط نیما، تصحیح شده است.

مقدمۀ «آخرین نبرد» نخستین مجموعۀ شعر اسماعیل شاهرودی از روی نسخۀ اصلاح شده توسط نیما تصحیح شده است. رسالۀ ناتمام «تعریف و تبصره» نخستین بار در شماره‌های پی‌درپی هفته‌نامۀ آبشار از تاریخ دی 1331 تا مرداد 1332 به چاپ رسیده است. این هفته‌نامه متعلق به دوست نیما، انجوی شیرازی بود که افزون بر این رساله، داستان «توپ مرواری» صادق هدایت هم در آن چاپ می‌شد. در این کتاب دو صفحه از روی کپی دست‌نوشتۀ نیما که به ناتشبار» فرستاده بود؛ اما در آخرین شماره به چاپ نرسیده بود، آورده شده است. نیما پس از کودتای 28 مرداد نوشتن این رساله را رها کرد و آن را ناتمام گذاشت.

«یک مصاحبه» سؤال و جواب‌ها به خط نیما است که احتمالاً پرسش‌ها از حسن هنرمندی است برای چاپ در نشریۀ فردوسی که هنرمندی، سردبیری آن را در سال 1332 بر عهده داشت. «یک دیدار» مصاحبه مانندی است با نیما که از مجلۀ «کاویان» شنارۀ 22 به تاریخ سال 1335 نقل می‌شود. در شمارۀ پیشین این مجله مقاله‌ای از علی دشتی در مخالفت با شعر نیما چاپ شده بود و پس از این شماره مقاله‌ای از محسن هشترودی در تأیید کار او چاپ شده است که احتمالاً نویسندۀ مقالۀ «یک دیدار» جلال آل احمد میزبان است.

فهرست مطالب این کتاب بدین ترتیب است:

یادداشت؛ سال‌شمار زندگی و آثار نیمایوشیج؛ نمونه‌هایی از دست‌نوشته‌های نیما؛ ارزش احساسات در زندگی هنرپیشگان؛ مقدمۀ خانوادۀ سرباز؛ حرف‌های همسایه؛ نامه به شین پرتو؛ مقدمۀ آخرین نبرد، شعرهای اسماعیل شاهرودی «آینده»؛ یادداشت برای مجموعۀ شعر منوچهر شیبانی؛ شعر چیست؛ از یک مقدمه؛ تعریف و تبصره؛ یک مصاحبه؛ دربارۀ جعفرخان از فرنگ آمده؛ یک دیدار. 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

ایل بختیاری در دورۀ قاجار

آرش خازنی

موضوع این کتاب تأثیر متقابل حکومت و ایل در حاشیۀ ایران در دورۀ قاجار است. بررسی تاریخ اتحادیۀ ایلی ب

قفل‌های دست‌ساز آذربایجان

قفل‌های دست‌ساز آذربایجان

رحمان احمدی ملکی

از بین آثار فلزی، قفل به دلیل دارابودن نوعی رمز عملکرد و درون‌مایۀ رازگون، از اهمیت زیادی در حیطۀ تل

منابع مشابه بیشتر ...

شعر و شاعری در ایران باستان و میانه (تاریخ حقیقی آغاز شعر ایرانی در گفت‌وگو با ابوالقاسم اسماعیل پور)

شعر و شاعری در ایران باستان و میانه (تاریخ حقیقی آغاز شعر ایرانی در گفت‌وگو با ابوالقاسم اسماعیل پور)

پوریا گل‌محمدی

در این کتاب به همه بسترها و فضاها و وضعیت‌های شعر ایران در قرون و هزاره‌های گذشته پرداخته شده و اطلا

گنجینۀ حکمت در آثار نظامی

گنجینۀ حکمت در آثار نظامی

منصور ثروت

نام "نظامی" با سرودن پنج‌گنج، همراه با تسلّط و مهارت در داستان‌سرایی، با زیباترین شکل ممکن، وی را در