۳۰۶۳
۰
شیوه‌های داستان‌نویسی: انواع رمان

شیوه‌های داستان‌نویسی: انواع رمان

پدیدآور: سعید فضائلی ناشر: موسسه ایرانتاریخ چاپ: ۱۳۹۱ (چاپ دوم)مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۲۰۰۰شابک: 978964707115تعداد صفحات: ۱۲۸

خلاصه

این کتاب به آموزش نگارش انواع رمان اختصاص دارد.

معرفی کتاب

کتاب حاضر جلد سوم از مجموعۀ شیوه‌های داستان‌نویسی است که با نام انواع رمان منتشر می‌شود تا خواننده را با شیوه‌های ساخت و پرداخت انواع رمان آشنا سازد و به معرفی پنج نوع از انواع رمان پرداخته شده است؛ یعنی رمان جنایی ـ پلیسی، رمان جاسوسی، رمان، رمان علمی ـ تخیلی و رمان تاریخی. کتاب دربردارندۀ اطلاعاتی است که بی‌گمان به کار خواننده‌اش می‌آید. علت این سودمندی است که از یک سو چنین اثری در زبان فارسی کم‌نظیر است و از سوی دیگر محتوایی بس کاربردی دارد. آنچه این کتاب را از دو جلد قبلی متمایز می‌کند، بهره‌مندی از پیوستی است دربردارندۀ معرفی نویسندگان مقالات هر سه جلد.

در قسمتی از این کتاب با عنوان «یک طرح قوی» آمده است: داستان از روی طرح زنده و قوی آن شناخته می‌شود. بسیاری از خوانندگان، از جمله دوستداران افسانه‌های علمی، خواهان داستانی پویا و فعال هستند که حرکتی سریع و پویا نیز داشته باشد. پویایی داستان به معنی از این شاخه به آن شاخه پریدن نیست؛ زیرا نمی‌توان بدون توجه به قهرمان داستان و محل واقعه از این بحران به آن بحران رفت. سعی کنید از طرح مطالب طولانی در مورد محل واقعه و دیگر زمینه‌ها اجتناب کنید. برای جان بخشیدن به داستان، همیشه باید از مطالعات زمینه‌ای برخوردار بود، اما از حداقل، تجاوز نکنید. مواظب شخصیتی که زیاد حرف می‌زند باشید: حرف زدن برای ایجاد ارتباط متقابل بین شخصیت‌ها، بهترین وسیله است، ولی در حد لازم، عمل داستانی را فراموش نکنید. داستان شما برای جلب توجه خواننده باید با ضرب آهنگی قوی شروع شود و شخصیتی درگیر با مشکلاتی پیچیده که هر آن او را به سوی عمل بی‌واسطه می‌راند را وارد صحنه می‌سازد. وقتی که تصمیم گرفتید داستان خود را از کجا شروع کنید، در جست‌وجوی حوادثی کلیدی باشید تا داستان را به جریان اندازد؛ سپس حول محور این حوادث، صحنه‌ها و بخش‌های مختلف داستان را تدارک ببینید تا شروع داستان، میانه داستان و قسمت پایانی آن، شکل بگیرد. شخصیت خود را با یک انتخاب نهایی معرف کنید تا کل داستان را در انتها جمع و جور کند. لازم نیست در آغار داستان بدانید که در حین نوشتن، چه چیزهایی رخ خواهد داد. بعضی از بهترین ایده‌ها در خلال نوشتن، به مخیله شما راه پیدا می‌کند. در عین حال خود را سرگردان هدف‌های کوچک نکنید. در گفتن داستان، ردپاها را دنبال کنید.

فهرست مطالب این کتاب بدین ترتیب است:

دیباچه؛ فصل اول: رمان پلیسی ـ جنایی؛ فصل دوم: رمان علمی ـ تخیلی؛ فصل سوم: رمان تاریخی؛ فصل چهارم: رمان جاسوسی؛ فصل پنجم: مؤخره؛ منابع.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

آیین های ایل شاهسون بغدادی

آیین های ایل شاهسون بغدادی

یعقوبعلی دارابی

در این کتاب ضمن معرفی ایل شاهسون بغدادی در گذر تاریخ، آیین‌های دینی و آداب و رسوم اجتماعی این ایل بر

زندگی‌نامه و خدمات علنی و فرهنگی محمدتقی‌ بهار (ملک‌الشعراء)

زندگی‌نامه و خدمات علنی و فرهنگی محمدتقی‌ بهار (ملک‌الشعراء)

جمعی از نویسندگان زیرنظر کاوه خورابه

بی‌شک در ساحت ادبیات و فرهنگ ایران معاصر، به‌ویژه در زمینۀ ارتباط با ادبیات کهن و پربار ما که بزرگان

منابع مشابه بیشتر ...

نقد حکمت عامیانه

نقد حکمت عامیانه

سیمون دوبووار

این کتاب دربرگیرندۀ چهار مقاله از سیمون دوبووار است که به سال 1963 انتشار یافته است. دوبووار در مقال

قهرمان در تاریخ و اسطوره (درس‌گفتارها)

قهرمان در تاریخ و اسطوره (درس‌گفتارها)

عباس مخبر

هدف نویسنده در این کتاب بررسی خاستگاه، ماهیت و کارکرد قهرمان در اسطوره است؛ اما به دلیل گستردگی معنا